نوار عصب و عضله، EMG-NCV در تشخیص بیماری تونل کارپ

تست نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ

تست نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ

تشخیص بیماری CTS

در بیماری CTS  یا سندرم تونل کارپ نوار عصب و عضله تنها راه تشخیص می باشد. البته شایان ذکر است که تشخیص مبتنی بر گرفتن شرح حال در مرحله ابتدایی، معاینه بیمار در مرحله بعدی و سپس بررسی تست نوار عصب عضله می باشد. با استفاده از نوار عصب و عضله توانایی جداسازی سندرم تونل کارپ یا بیماری CTS از بیماریهای دیگر که علائم شبیه بیماری سندرم تونل کارپ دارند نظیر دیسک گردن،وجود دنده اضافی در گردن یا مشکل دنده گردنی، درگیری عصب در دیابت، آرتروز مفصل شست دست و همچنین برخی مشکلات مغز و نخاعی را به پزشک متخصص می دهد. در ادامه به صورت خلاصه به بیماریهایی که ممکن است با سندرم تونل کارپ اشتباه گرفته شود می پردازیم :

تشخیص بیماری CTS

بیماریهایی که علائمی شبیه سندرم تونل کارپ یا CTS دارند:

دیسک گردن

 در دیسک گردن درد از سمت گردن به انگشتان حالت تیر کشنده دارد. شایان ذکر است که امکان وجود همزمان سندرم تونل کارپ و دیسک گردن در افراد نیز وجود دارد.

مشکل دنده گردنی

افرادی که دارای دنده اضافی در گردن خود هستند در قاعده گردن خود دچار درد می شوند و همچنین احساس گزگز و مورمور شدن در دستها نیز وجود دارد. این افراد با انجام فعالیتهایی که با بالا بردن دست همراه است حس ضعف را در دستهای خود تجربه می کنند.

بیماران دیابتی

در بیماران دیابتی درگیری عصب می تواند ایجاد حس گزگز و مورمور شدن در دستها را نماید. این بی حسی دست ها و پاها تنها یک راه برای تشخیص دارد که ایا به علت دیابت است و یا درگیری اعصاب محیطی و ان هم نوار عصب و عضله می باشد.

بیماری ام اس

در موارد نادری گزارش شده است که بیماری MS علائمی شبیه سندرم تونل کارپ از خود بروز می دهد. خصوصا که هر بیماری که علامت بی حسی در دست های خود پیدا می کند ابتدا بیماری ام اس را مد نظر قرار می دهد . لذا نوار عصب و عضله در بیماری ام اس انجام می شود.

بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

بیماری تنیس ابو بدون اینکه موجب درگیری عصب در مچ دست بشود می تواند علاِم گزگز و مورمور و بی حسی در دست را تقلید کند. نوار عصب و عضله می تواند در افتراق درگیری واقعی در مچ دست و یا اجاد علایم تقلید کننده ان نقش مهمی داشته باشد و از جراحی های غیر ضروری بپرهیزد.

بنابراین انجام تست نوار عصب و عضله یا EMG-NCV در تشخیص و افتراق بیماری سندرم تونل کارپ بسیار کمک کننده است.

تست نوار عصب و عضله

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.