فرق بین دیسک گردن و ارتروز گردن چیست

سلام دکتر، خدا حفظتون کنه من دیسک گردن داشتم چند سال پیش خدمتتون اومدم، با اون دردهای بی طاقت اصلا دیگه تو این چند وقت دردی نداشتم البته هنوز بی حسی یکی از انگشتام هست. من همسرم هم درد گردن دارم نمی دونم دیسک گردن هست یا ارتروز گردن و اصولا فرق دیسک و آرتروز گردن چیه و …

فرق بین دیسک گردن با آرتروز گردن:

خدا را شکر که دیسک گردن شما  خوب شد و درد در گردن ندارید.

بی حسی دست ممکن است که مدت طولانی باقی بمونه و ممکن هستش که کاملا حذف نشود، اما نگران کننده نیست. در دیسک گرد ن شما مهم  دردهای انتشاری بوده که تو دستاتو بوده و کاهش قدرت عضلات که خدا را شکر که از بین رفته  و خوب شده است.

بسیاری ازموارد دیسک های شدید گردن بی حسی در طولانی مدت باقی بماند و نگران کننده نیست.

فرق بین آرتروز و دیسک گردن که فرمودید:

دیسک گردن غضروفی است که بین مهره‌ها وجود داره و بیرون زدگی یا التهاب آن و  شکنندگی در داخل دیسک گردن ، موجب ایجاد درد و فشارهایی می شه که معمولاً به اعصاب کنارش میاره ممکن است از ناحیه گردن به سمت شانه ها و کم کم به سمت دست ها انتشار پیدا کند.  دیسک گردن به نسبت آرتروز گردن درد های شدید تر رو ایجاد میکند و درواقع اشکال در بین ساختار های گردن در داخل غضروف بین مهره می باشد.
دیسک گردن اشکال در محل اتصال در بین دو استخوان است. مه ده های گردن از سمت بالا و پایین با یکدیگر در یک محلی در سمت پشت خود مفصل می‌شوند و با همدیگر اتصال دارند معمولاً در این اتصال ها در سمت پشت یا گاهی در قسمت جلو مهره ایجاد اشکالاتی می شود و ایجاد زائده های استخوانی و مفصلی می‌شود که به آن آرتروز گردن می گویند. ام ار ای و نوار عصب و عضله دست به تشخیص دیسک گردن و عکس ساده گردن و نوار عصب دست به تشخیص آرتروز گردن کمک می کنند.
درد ناشی از دیسک گردن معمولاً بسیار شدیدتر از درد آرتروز گردن می باشد. درد دیسک گردن معمولا به دست ها انتشار دارد و یا  به داخل سر انتشار پیدا می کند یا به داخل ستون مهره ها به سمت پایین انتشار پیدا می کند.  گردن بعد از مدتی با درمانهای غیر جراحی تا ۹۰ درصد و ۱۰ درصد موارد با درمان‌های جراحی کنترل می‌شود.
درد آرتروز گردن معمولا نیاز به جراحی ندارد و به هیچ عنوان جراحی در آرتروز گردن جایگاهی ندارد. درمان آرتروز گردن علاوه بر انجام درمانهای طب فیزیکی به درمانهای نگهدارنده و بعد از انجام دکامپرشن دارد.

کنترل آرتروز گردن نیاز به انجام ورزش‌های گردن میباشد درد در آرتروز گردن تمایل بیشتری نسبت به دیسک گردن به عود کردن دارد یعنی ممکن است بیمار مکررا دچار درد گردن های متناوب شود.
با علائمی که می فرماید شاید امکان دقیق تشخیص بین دیسک گردن و آرتروز گردن امکان پذیر نباشد اما توصیه ما این است که استراحت گردنبند طبی نرم و ورزش‌های گردن انجام شود (در صورت کاهش درد)

سپس در صورتی که درد گردن  همسرتان بیمار کاهش پیدا نکرد جهت درمان غیر جراحی به کلینیک مراجعه کند.

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.