علت بی حسی و درد پا بعد عمل دیسک کمر مهره 4 و 5

ببخشید دکتر من ۴۵ سال سن دارم و یک هفته است که عمل دیسک کمر کردم ( مهره های ۴ و ۵) و الان به شدت پای سمت راستم درد می کند و بی حس است. نمی دانم چه کار کنم . ایا طبیعی است یا نه؟ لطفا راهی برای کاهش درد و بی حسی هست بفرمیایید

درد و بی حسی بعد از عمل دیسک کمر مهره ۴ و ۵

به طور کلی عملدیسک کمر عمل پیچیده‌ای محسوب می‌شود و با توجه به اینکه عمده  روشهای عمل همراه با باز کردن گسترده و ایجاد  پنجره های گسترده بر روی کمر می باشد، التهاب خونریزی و میزان زیادی از فاکتورهای التهابی در ناحیه عمل به وجود می آید که به طور طبیعی و موقت در آن ناحیه درد ایجاد می کند.
علل زیادی در ایجاد درد بعد از عمل و بهبود درد بعد از عمل به خصوص بعد از عمل مهره ۴ و ۵ کمری و یا مهره , L5 , S1 کمری وجود دارد از جمله این فاکتورها می توان به جز مباحث مرتبط با عمل دیسک کمر و میزان چسبندگی بعد از آن به قدرت عضلات کمری اشاره کرد.

علت بی حسی و درد پا بعد عمل دیسک کمر مهره 4 و 5

قدرت عضلات کمری که قسمتی از آن ژنیتکی می باشد نقش مهمی در بهبود درد دیسک کمر بعد از هر درمانی دارد .
دردهای بعد از عمل کمری معمولاً شایع می باشد خصوصاً در هفته اول و دوم بعد از جراحی کمر مهره ۴ و ۵ بسیاری از بیماران دچار درد می‌باشند خصوصاً دردهای ناحیه کمر .

دلیل انجام عمل های دیسک کمر و یا کلاً درمانهای ستون فقرات حذف کردن علائم از اندامهای تحتانی میباشد یعنی توقع ما کاهش درد در پاها می باشد نه در ناحیه کمرو توجه کنید بی حسی ممکن است مدت بسیار بیشتری طول بکشد تا از بین برود.
بنابراین اگر درد پای شما کمر شده و دچار درد در ناحیه کمر و ستون فقرات می باشید عمل شما با موفقیت انجام شده است اما اگر درد در ناحیه پاها و سوزش در ناحیه پاها و لگن  به خصوص بلافاصله بعد از عمل جراحی به شدت وجود داشته باشد ممکن است عمل به صورت ناموفق انجام شده باشد.
برای این اظهار نظر هم نیاز به انجام تست نوار عصب و عضله و معاینه دقیق بالینی و گذشت زمان جهت بررسی احتمال صدمه به عصب و یا موفقیت آمیز بودن عمل جراحی وجود دارد.
توصیه می شود بعد از جراحی کمر استفاده از ماساژ یخ و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را داشته باشید و در انجام فعالیت های سنگین بسیار بسیار دقت کنید.
زمانی که دردشما کاهش یافت از انجام ورزش های ستون فقرات کمری اجتناب نکنید.
توجه کنید که دیسک کمر و سیاتیک بیماری پیچیده ستون فقرات می باشد و نباید توقع داشت که با هر نوع درمان ازجمله جراحی و غیر جراحی و به صورت ناگهانی تمام علائم از دست برود و بیمار کاملاً بدون مشکل باشد.
معنی از بهبودی ستون فقرات و درد پاها که بعد از عمل جراحی مهره ۴ و ۵ دیسک کمر ایجاد شد باید با انجام ورزش های ستون فقرات باسن و کشش عضلات پشت پا ثبات پیدا کند و شما باید تا مدت زیادی از برداشتن اجسام سنگین و فعالیت‌های ناگهانی و بی محابا اجتناب کنید.
خروج چرک از ناحیه عمل افتادگی و لاغر شدن عضلات پا و افتادگی مچ پا را با جراح خود در میان بگذارید.
داشته باشید که دیسک کمر بیماری بسیار سختی است و کنترل آن تا حد زیادی در کلیه روشهای جراحی دیسک کمر و درمانهای غیر جراحی دیسک کمر به خود فرد هم وابسته است
این حالت را ما کلاً در کلیه بیماری های ستون فقرات کمری و گردنی داریم دیسک گردن هم شود چه با درمان جراحی چه با درمانهای غیر جراحی و همانند آنچه به کلیه بیماران تاکید می‌کنیم نگهداری ستون فقرات انجام ورزش های تقویتی کمر و گردن غیر ممکن است.
جراحی دیسک کمر و در صورتی که دردهای شدیدی دارید می توانید از داروهای ضد التهاب و داروهایی که تحریک عصب را کم می کند با نظر پزشک محترم جراح استفاده بفرمایید.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.