درد کمر به پایین نشانه چیست و درمان آن چیست

باسلام خانم ۳۱ ساله هستم یک سالی میشه که کمردرد دارم که درد به پای راستم می کشه و بیشترین درد در ساق پام هست گاهی هم تا انگشتان پا درد دارم به چند دکتر مراجعه کردم گفتن باید عمل کنم یه کلینیک درد رفتم گفتن با لیزر خوب میشم میخواستم نظر شما روهم بدونم. همچنین در مورد پی ار پی زانو و پی ار پی کمر . ممنون از لطفتون

درد کمر به پایین نشانه چیست و درمان آن چیست، سوالی که فراوان از ما پرسیده می شود .  کمر که به پا تیر میکشد عمدتاً سیاتیک نامیده می شود. عمده مردم سیاتیک دردی است که از ناحیه باسن به سمت ساق پا و کف پا تیر میکشد، بعضی موارد درد فقط در ناحیه باسن و در بعضی موارد درد در ناحیه کمر باسن و پشت ران می باشد و به نظر شما درد سیاتیک نباشد ولی درد مسیر حالت سیاتیک مانند را داشته باشد که به آن کمر درد سیاتیکی گفته می‌شود .
عمده ی این موارد که درد به پا تیر میکشد وجود باشد دیسک کمر با فشار به اعصابی که از کنار آن رد می شود موجب دردهای سیاتیکی و دردهایی می‌شود که به ران پا و ساق پا تیر میکشد درمان دیسک کمر ابتدا درمانهای غیر جراحی می باشد.
۸۰ درصد مردم به درمان غیر جراحی دیسک کمر پاسخ مناسب می دهند درمانهای غیر جراحی دیسک کمر شامل روشهای طب فیزیکی مانند لیزر درمانی طب سوزنی تخت دکامپرشن مانیپولاسیون ستون فقرات و تزریقات تخصصی زیر سونوگرافی و دستگاه c-arm میباشد . بیمارانی که به این موارد پاسخ ندهند می‌روند سراغ روش‌های دیگری ازدرمان تحت عنوان روش‌های مداخله‌ای درد که شامل تزریق اوزون در داخل دیسک یا لیزر درمانی دیسک یا دیسکوژل می باشد .
لیزر درمانی دیسک به عنوان قدم اول درمان توصیه نمی شود در لیزر درمانی دیسک کمر که عمل انجام می‌شود یعنی سوزاندن ماده بین دیسک توسط دستگاه لیزر عمدتاً در دیسک کمر هایی ایجاد می شود انجام می شود که لایه بیرونی دیسک حفظ شده و دیسک آب دار باشد و در این شرایط نوار عصب و عضله کمک می کند که دیسک مسئول عمده درد شما مشخص شده و این دیسک کمر با لیزر سوزانده شود یا از روش‌های دیگر طب مداخله ای در آن استفاده شود .
توجه کنید که لیزر درمانی دیسک کمر هم مانند سایر روش های درمان دیسک کمر قطعی و صددرصد نمی باشد و در تعدادی ممکن است همچنان در پایدار باقی بماند.
اصولاً دیسک کمر و دیسک گردن درمان نیاز به روش های متعددی دارند آنچه ما در سالها تجربه در درمان دیسک نتیجه گرفته‌ایم این است که درمان دیسک باید به صورت چند وجهی انجام گیرد بخشی از درمان توسط بیمار در منزل بخشی از درمان توسط پزشک و با چندین روش البته ، آنچه ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام انجام می‌دهیم استفاده از چندین روش همزمان کایروپراکتیک طب سوزنی فیزیوتراپی ورزش درمانی ستون فقرات زیر سونوگرافی می باشد استفاده از پی آر پی برای دیسک کمر توصیه نمی شود و مطالعات علمی زیادی روی آن انجام نشده است. اما در مورد زانو پی ار پی زانو ممکن است موثر باشد بنابراین به شما توصیه می کنیم .
در صورتی که سایر درمانهای طب فیزیکی انجام داده اید و نتیجه مناسب نگرفته‌اید با نظر پزشک متخصص درد لیزر درمانی دیسک کمر داخل اتاق عمل یا داخل کلینیک‌درد را انجام دهید البته توجه داشته باشید که به هر روشی درد شما کاهش پیدا کرد نیاز به انجام ورزش و مراعات جهت پایدار ماندن بهبودی در شما ضروری است همچنین توصیه می کنیم که زانو درد و آرتروز زانو را هم اگر دارید آن را به بعد از درمان دیسک کمر و درد سیاتیک خود موکول کنید به دلیل این که بسیاری از دردهای زانو بعد از درمان کمر درمان می‌شوند و نیاز به درمان‌های مداخله‌ای مانند پی ار می زانو و درمان‌های اضافه تر در آن نیست. دکتر سپهریان

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.