علت گردن درد هنگام خوابیدن چیست

علت گردن درد هنگام خوابیدن

علت درد گردن هنگام خوابیدن می تواند به دلایل مختلفی باشد. معمولاً مشکلات ناحیه گردن وجود دارد و فقط در هنگام خواب تشدید می شود خصوصاً اگر وضعیت سر بر روی بالش بد قرار بگیرد. مثلاً اگر آرتروز گردن وجود داشته باشد ، می‌تواند عصبهای کنار آن را تحریک کند و موجب ایجاد التهاب و درد شود یا اگر فردی دچار دیسک گردن باشد در وضعیت بد گردن دیسک ها ملتهب شده و کمی فشارها بر روی اعصاب و لیگامان های اطراف را بیشتر کرده و اسپاسم ثانویه در عضله ایجاد می‌کنند که می‌تواند فردای ان روز فرد با درد گردن صبح را اغاز کند.

یکی از مهم ترین نکاتی که موجب می شود گردن درد در هنگام خواب ایجاد نشود این است که وضعیت گردن به صورت مناسبی بر روی بالش قرار بگیرد.

نحوه صحیح خوابیدن برای دیسک گردن

بالش مناسب برای گردن درد و برای دیسک گردن و برای آرتروز گردن بالشی می باشد که به گونه ای قرار بگیرد که ستون فقرات موازی با زمین باشد. یعنی گردن اصلا خم نباشد.
بالش برای دیسک گردن بالش تخصصی نیست و فقط باید استاندارد باشد .
یعنی اگر شما به پهلو بخوابید بالش شما باید نسبتاً بلند باشد و اگر به پشت می خوابید باید بالش شما کوتاه باشد.

خوابیدن به گونه ای که روی شکم بخوابید و گردن به حالت چرخیده قرار بگیرد ممکن است موجب تشدید مشکل شما و ایجاد حالت اثبات و تحریک آرتروز گردن و دیسک گردن بشود.

توجه کنید خوابیدن بر روی شکم هم برای دیسک کمر و هم برای دیسک گردن خوب نیست.

همچنین توصیه می‌کنیم که در هنگام شب و قبل از خوابیدن انجام ورزش های گردن که موجب کشش بر روی عضلات گردن و تقویت عضلات گردن می‌شود را به صورت مناسب انجام دهید تا دیسک گردن شما تحریک نشود.
در بیمارانی که بی محابا و بی اراده در هنگام خواب دچار چرخش گردن و قرارگیری وضعیت بد گردن بر روی بالش می شود و صبح ها با درد و التهاب شدید از خواب بلند می شوند، توصیه می‌کنیم در هنگام خواب از گردنبند طبی نرم استفاده بکنند.
توجه کنید که خشکی گردن و گرفتگی گردن در هنگام صبح همیشه نشان دهنده گرفتگی عضلات گردن و یا بیماری‌های ساده‌تر گردن مانند آرتروز گردن نمی‌باشد ؛ بلکه گاهی روماتیسم ستون فقرات ، عفونت‌های ستون فقرات و همچنین گاهی سرطان ها می تواند به صورت ایجاد خشکی و التهاب که در هنگام سکون و استراحت و صبح ها بیشتر می باشد خود را نشان دهد.لذا اگر درد و خشکی بیشتر از چند هفته  طول کشیده نزد دکتر طب فیزیکی یا مغز و اعصاب جهت بررسی علت درد و خشکی گردن مراجعه کنید. همچنین توصیه می کنیم اگر خشکی گردن همراه بی حسی است نوار عصب دست هم انجام دهید.
بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان یا A.S می‌تواند خود را به صورت درد گردن و کمر که در هنگام شب و جابجایی تشدید می شود خود را نشان دهد.

بالش طبی برای دیسک گردن

بسیاری از بیماران در مورد بالش طبی برای دیسک گردن از ما سوال میکنند بالش طبی برای دیسک گردن بالش است که بتواند زوایای گردن شما را پر کند و سر شما به سمت پایین یا بالا خم نماند که عصب ها و دیسک شما تحریک شود ولی بعضی از بیماران از بالشهای طبی رایج در داروخانه ها راضی هستند و بعضی بسیار دردشان را تشدید می‌کند و از بالش های دارای الیاف راضی تر می باشند.
توصیه کلی ما استفاده از بالش های طبی دارای الیاف می باشد تا بتواند اندازه قابل تنظیمی داشته باشد ‌و بیمار خود انرا تنظیم کند.

دلایل گردن درد طولانی مدت

شاید بتوان گفت که شایع ترین علت گردن درد طولانی مدت استفاده ناصحیح  از موبایل و کامپیوتر و بالش بدن هنگام خواب می باشد. اگر سر شما طولانی مدت پایین قرار نگیرد و در هنگام ایستادن و نشستن درست بنشینید و در هنگام خوابیدن درست بخوابید دچار درد گردن طولانی مدت نمی‌شوید.

در واقع تنها راه مقابله با گردن درد طولانی مدت استفاده صحیح از ابزار الکترونیکی و درست نشستن و درست خوابیدن و ورزش های گردن می باشد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.