درد پا هنگام راه رفتن: دلایل و راه های درمان

پا، از استخوان‌های کوچک زیادی تشکیل شده که هنگام راه رفتن می‌تواند باعث درد قابل توجهی شود. این استخوان‌ها ممکن است آسیب ببینند و سرمنشا درد شوند. با این حال، راه رفتن بیش از حد، یکی از دلایل رایج درد پا است، اما وجود عارضه زمینه‌ای یا بیماری نیز می‌تواند باعث شود پاهای شما هنگام راه رفتن صدمه دیده و درد بگیرند. برای آگاهی از علل درد پا به هنگام راه رفتن و اینکه چگونه از آن جلوگیری کنیم، بهتر است مقاله زیر را بخوانید. در اینجا، روش‌های تسکین و درمان درد پا و نیز علل و درمان مربوطه ذکر شده است.

علل درد پا هنگام راه رفتن و درمان آن

دلایل زیادی برای درد پا هنگام راه رفتن وجود دارد. بعضی از آنها عبارتند از:

خار پاشنه

فاشیای پلانتار، نواری در کف پا بوده که از پاشنه پا تا کف پای شما امتداد دارد. هنگامیکه این نوار کشیده می‌شود، پارگی‌های کوچکی ایجاد شده و بافت اطراف به جهت محافظت سفت شده و باعث ایجاد التهاب در پاشنه یا کف پا می‌شود. پیاده‌روی، به خصوص زمانیکه کفش نامناسب پوشیده باشید و روی آسفالت راه بروید، می‌تواند باعث ایجاد این التهاب دردناک شود. این عارضه همچنین می‌تواند ناشی از هرگونه تغییر ناگهانی در روال عادی پیاده‌روی شما باشد. افرادی که قوس کف پای زیادی دارند یا روی قسمت داخلی پای خود راه می‌روند (که به عنوان پرانتینگ شناخته می‌شود) بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند. اگر اول صبح احساس درد در پاشنه یا کف پا داشته باشید، به احتمال قوی مبتلا به التهاب پاشنه شدید، زیرا این فاشیا، در طی شب سفت می‌شود. اگر این مشکل درمان نشود، می‌تواند باعث تجمع کلسیم شده و باعث ایجاد استخوانی دردناک در اطراف پاشنه پا شود که به عنوان خار پاشنه شناخته می‌شود.

درمان

به محض مشاهده‌ی اولین نشانه سفتی در کف پای خود، با انجام این کشش، نوار فاشیا را باز کنید: مچ پای آسیب دیده خود را در طرف دیگر پای سالمتان کنار ران بگذارید. انگشتان پا را با دست به سمت ساق پا بکشید تا جایی که احساس کشیدگی در کف پا کنید. دست مخالف خود را دور کف پای خود بگیرید به طوریکه یک نوار کشیده را در آن احساس کنید. این حرکت کششی را 10 مرتبه انجام دهید و هر کدام را به مدت 10 ثانیه نگه دارید. سپس بایستید و پای خود را با غلتاندن آن روی یک توپ گلف یا بطری پر آب ماساژ دهید. برای کاهش درد، کفش‌های طبی یا صندل‌هایی با کفی مناسب بپوشید. کفش پیاده‌روی را انتخاب کنید که در وسط آن خیلی انعطاف پذیر نباشد. آن‌ها باید در قسمت پنجه خم شوند، اما در قوس پا سفتی و پشتیبانی ایجاد کنند. همچنین کفی‌های مخصوصی وجود دارند که می‌تواند به جذب بخشی از فشار راه رفتن، به ویژه بر روی سطوح سخت کمک کنند. تا زمانیکه بتوانید بدون درد راه بروید، از مسیرهای مسطح (مانند جاده خاکی هموار) استفاده کنید و از راه رفتن روی سنگ‌فرش، شن و ماسه و زمین ناهموار که ممکن است باعث خم شدن بیش از حد کف پا شود، خودداری کنید. اگر التهاب فاشیای کف پا شما بدتر شد، از یک متخصص ارتوپد بخواهید یک آتل شبانه برای ثابت نگه داشتن پای شما در وضعیت کمی خمیده تجویز کند، که با سفت شدن فاشیای پا در هنگام خواب مقابله می‌کند.

فرو رفتن ناخن در گوشت

درد انگشت پا زمانی ایجاد می‌شود که گوشه‌ها یا کناره‌های ناخن پا به جای جلو، به سمت کناره انگشت پا رشد می‌کنند و به بافت‌های نرم اطراف فشار وارد کرده و حتی در پوست رشد می‌کنند. اگر کفش‌های شما خیلی تخت یا تنگ باشد، ممکن است ناخن شست پا، داخل گوشت برود، که باعث آسیب به انگشت پا در حین راه رفتن می‌شود. اگر فشار ناشی از آن بیش از حد باقی بماند، مانند فشار ناشی از یک پیاده‌روی طولانی مدت، ممکن است خونریزی زیر ناخن اتفاق بیفتد و ناخن پای شما در نهایت بیفتد. این عارضه باعث درد یا تورم در دو طرف انگشتان پا می‌شود.

درمان

کفش راحت و آزاد بپوشید. ممکن است لازم باشد هنگام خرید کفش کتانی نیم سایز بالاتر بخرید، زیرا پاهای شما در حین ورزش متورم می‌شوند. هنگام پدیکور، به جای گرد کردن گوشه‌ها، از ناخن گیر مخصوص شست پا (نه ناخن گیر معمولی یا قیچی) استفاده کنید. افرادی که هنگام راه رفتن بیش از حد کف پایشان به داخل می‌آید، محتمل‌تر است که ناخنشان در گوشت فرو رود. پزشکان استفاده از کفی‌های مخصوص را برای کاهش پرونیشن (راه رفتن روی قسمت داخلی پا) پیشنهاد می‌کنند. اگر مبتلا به دیابت یا هر گونه اختلال گردش خون هستید، این عارضه را توسط متخصص درمان کنید.

بونیون

بونیون زمانی ایجاد می‌شود که استخوان‌های مفصل در سمت بیرونی انگشت بزرگ یا کوچک انگشت پا نامرتب شده و تورم دردناکی ایجاد می‌کند. به این عارضه به اصطلاح “بیرون زدگی استخوان شست پا” می‌گوییم. پاهایی با کف پای صاف، قوس کم یا آرتریت ممکن است بیشتر مستعد ایجاد بونیون باشند. این عارضه خود را با درد در کنار انگشت شست پا نشان می‌دهد.

درمان

کفش‌هایی بپوشید که پهن‌تر باشند، به خصوص در قسمت پنجه پا. اگر نمی‌خواهید برای خرید کفش جدید هزینه کنید، از کفاش بخواهید که کفش‌های قدیمی شما را کمی پهن‌تر کند. استفاده از پدهای مخصوص اینسوله چه در منزل و چه در بیرون بسیار مفید می‌باشد. همچنین گذاشتن کمپرس یخ به مدت 20 دقیقه پس از راه رفتن باعث کاهش درد ناحیه می‌شود. سونوگرافی یا سایر درمان‌های فیزیوتراپی نیز ممکن است التهاب را کاهش دهد. در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن برآمدگی استخوانی و تراز مجدد مفصل انگشت پا باشد.

التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل، که ماهیچه ساق پا را به پاشنه پا متصل می‌کند، ممکن است با راه رفتن بیش از حد تحریک شود، به خصوص اگر آن را قوی نکنید. خم کردن مکرر پا هنگام بالا رفتن از زمین‌های شیب‌دار یا راه رفتن روی زمین‌های ناهموار نیز می‌تواند تاندون را تحت فشار قرار دهد و باعث درد ساق پا شود. این باعث درد در پشت پاشنه و پایین ساق پا می‌شود.

درمان

در موارد خفیف، پیاده‌روی خود را کمتر کنید یا فعالیت‌هایی کم فشار مانند شنا یا تمرینات قدرتی بالاتنه را جایگزین کنید، تا زمانی که این موارد، درد را تشدید نکنند. از راه رفتن در سربالایی خودداری کنید، زیرا این کار کشش تاندون را افزایش داده و باعث تحریک و ضعیف‌تر شدن آن می‌شود. کشش منظم ساق پا همچنین ممکن است به جلوگیری از التهاب تاندون آشیل کمک کند. در موارد شدید، راه رفتن را محدود یا متوقف کنید و برای کاهش التهاب و درد، کیسه‌های یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه، حداکثر 3 تا 4 بار در روز، روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. برای پیاده‌روی از سطوح صاف استفاده کنید تا پای خود را در حالت خنثی نگه دارید.

نوروما

اگر بافت اطراف عصب نزدیک پایه انگشتان پا ضخیم شود، می‌تواند باعث گزگز، بی‌حسی یا درد شده و به نواحی اطراف نیز نشر یابد. ممکن است به نظر برسد که روی یک سنگ مرمر قدم می‌گذارید. این بیماری که به عنوان عصب مورتون شناخته می‌شود، اغلب بین پایه انگشتان سوم و چهارم پا ایجاد می‌شود. این بیماری در زنان تا پنج برابر بیشتر از مردان است، احتمالاً به این دلیل که پاهای زنان ساختار متفاوتی دارد و زنان تمایل به پوشیدن کفش‌های باریک، پاشنه بلند یا بسیار تخت دارند. اگر مبتلا به عصب مورتون هستید، راه رفتن می‌تواند آن را تحریک کند. نوروما با درد در ناحیه کف پا یا بین انگشتان پا خود را نشان می‌دهد.

درمان

بسته به شدت نوروما (التهاب عصب مورتون)، درمان از پوشیدن کفش‌های جادارتر تا جراحی متفاوت است. در اولین نشانه درد پا به متخصص پا و یا فیزیوتراپ مراجعه کنید، زیرا این وضعیت می‌تواند به سرعت بدتر شود. اطمینان حاصل کنید که کفش‌های پیاده‌روی شما دارای پنجه جادار هستند. سعی کنید به طور کلی کفش‌های راحتی یا حتی کفش طبی بپوشید. استفاده از پدهای مخصوص اینسوله که فشار وارد بر پا را کاهش می‌دهند و ضربه را جذب می‌کنند نیز ممکن است کمک کننده باشد.

شین اسپلینت (درد ساق پا)

ساق پاهای شما باید تا شش برابر وزن شما را در حین ورزش تحمل کنند، بنابراین فعالیت‌هایی مانند راه رفتن و دویدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای عضلات و بافت‌های اطراف شود و التهاب ایجاد کند. کشیدگی و درد ساق پا ناشی از کشیدن مکرر ساق پاهای قوی روی عضلات ضعیف‌تر نزدیک ساق پا است. دوندگان یا کسانی که زیاد پیاده‌روی می‌کنند، هنگامی که خیلی زود و بدون گرم کردن شروع به راه رفتن می‌کنند، یا از مناطقی با شیب زیاد، بالا می‌روند، مستعد ابتلا به این آسیب هستند، زیرا پا مجبور است با هر قدم بیشتر خم شود، که باعث کار بیش از حد عضلات ساق پا می‌شود. زیاد راه رفتن روی آسفالت نیز می‌تواند منجر به این نوع التهاب شود. درد شدید یا مشخص در ساق پا نیز می‌تواند نشانه یک شکستگی در استخوان درشت نی باشد.

درمان

پیاده‌روی خود را به مدت سه تا هشت هفته کاهش دهید تا بافت‌ها زمان لازم را برای بهبودی داشته باشند. اگر راه رفتن برایتان دردناک است، از آن اجتناب کنید. ممکن است برای کاهش تورم و تسکین درد به داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا کمپرس یخ نیاز داشته باشید. در عین حال، با انجام تمرینات ورزشی کم شدت، مانند شنا یا دوچرخه سواری، فرم بدن خود را حفظ کنید. همچنین باید ماهیچه‌های جلوی ساق پا (تیبیالیس قدامی) را تقویت کنید تا از عود بیماری جلوگیری کند.

از این تمرین ساده استفاده کنید: در حالت ایستاده، 20 بار انگشتان پا را به سمت ساق پا بکشید. این کار را برای سه سِت انجام دهید و با قوی‌تر شدن، یک وزنه 1 یا 1.5 کیلوگرمی روی مچ پا بگذارید تا مقاومت بیشتری به آن‌ها اضافه کنید. پس از آماده شدن برای شروع دوباره راه رفتن، یک مسیر خاکی انتخاب کنید و 20 دقیقه با سرعت متوسط ​​پیاده‌روی کنید. هر هفته کمی فاصله یا سرعت را افزایش دهید. اگر ساق پا شروع به درد کرد، یک یا دو روز استراحت کنید و وقتی دوباره ورزش کردید، آن را حتی آهسته‌تر انجام دهید.

بورسیت

اگرچه علل بالقوه زیادی برای درد لگن وجود دارد، اما معمولاً کیسه‌های پر از مایع (بورس) که حرکت مفصل ران را روان می‌کنند، با استرس مکرر ملتهب می‌شوند. افرادی که یک پایشان کمی بلندتر از پای دیگر است، بیشتر در معرض این نوع درد هستند. راه رفتن بیش از حد بدون افزایش وزن نیز می‌تواند دلیل دیگر باشد. بورسیت باعث ایجاد درد در قسمت خارجی باسن شما می‌شود.

درمان

به‌جای پیاده‌روی، دوچرخه ثابت، شنا یا فعالیت‌های ورزشی دیگری را برای چند هفته انجام دهید. پزشکان همچنین به طور معمول یک داروی ضدالتهابی را برای کاهش درد پیشنهاد می‌کنند. وقتی دوباره خواستید شروع به راه رفتن کنید، به تدریج شروع کنید: ابتدا یک روز در میان پیاده‌روی کنید. 5 دقیقه اول را با راه رفتن آهسته به گرم کردن بدن خود اختصاص دهید و 5 دقیقه آخر را با سرعت کمتر به سرد کردن بدن اختصاص دهید. در موارد شدیدتر، ممکن است به طور موقت به عصا یا واکر برای کاهش فشار نیاز داشته باشید.

زانوی دونده

زمانی که قدم می‌زنید، فشار آن به زانوی شما وارد می‌شود. در نهایت، کاسه زانو شما ممکن است شروع به سایش روی استخوان ران (استخوانی که زانوی شما را به لگن متصل می‌کند) شود و باعث آسیب غضروف و تاندونیت شود. دوندگانی با کاسه زانو آسیب‌دیده، آسیب قبلی، عضلات ضعیف ران، غضروف نرم زانو یا کف پای صاف، یا کسانی که بیش از حد راه می‌روند، بیشتر در معرض خطر سندرم زانوی دوندگان هستند. درد زانو معمولاً زمانی رخ می‌دهد که در سراشیبی راه بروید، زانو را خم کنید یا برای مدت طولانی بنشینید. همه این‌ها باعث ایجاد درد در جلوی کاسه زانو می‌شود.

درمان

تا زمانیکه درد زانو فروکش کند، به نوع دیگری از ورزش روی آورید، معمولاً به مدت 8 تا 12 هفته. از تمرین زیر برای کمک به تراز کردن کاسه زانو و تقویت عضلات اطراف زانو استفاده کنید:

در حالی که پشت خود را به دیوار نزدیک می‌کنید، بنشینید، پای راست را درحالیکه کف پا روی زمین باشد، خم کنید و پای چپ خود را صاف زمین بگذارید. چهار طرف زانوی چپ را منقبض کرده و پایتان را بلند کنید. 12 بار این تمرین را تکرار کنید؛ سه سِت در هر پا.

در حالیکه ایستاده‌اید، یک کش حلقه‌ای را به دور زانوانتان بندازید و 12 تا 15 بار به سمت راست قدم بردارید و سپس به چپ برگردید. هنگام پیاده‌روی عادی یا پیاده‌روی در سراشیبی، گام‌های کوچک‌تری بردارید و سعی کنید زانوهای خود را بیش از حد خم نکنید، یا سعی کنید به پهلو راه بروید تا عضلات پهلوی خود را تمرین دهید.

شکستگی فشاری

اگر هنگام فشار دادن بر روی جایی، در پا یا ساق پا احساس حساسیت یا درد می‌کنید، ممکن است دچار یک شکستگی فشاری، یک ترک کوچک در استخوان شوید. این عارضه بیشتر در قسمت تحتانی ساق پا رخ می‌دهد، زمانیکه عضلات پای شما به دلیل فشارهای مکرر بیش از حد تحت فشار قرار گیرند، زیرا فشار به جای عضله، توسط استخوان جذب می‌شود. به عنوان مثال، اگر از احتمال بروز عارضه شین اسپلینت چشم پوشی کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد، زیرا فشار مداوم روی ماهیچه‌ها و بافت‌ها در نهایت به استخوان منتقل می‌شود. اگر برای مدت طولانی راه بروید، راه رفتن به احتمال زیاد منجر به شکستگی فشاری می‌شود، به خصوص اگر قوس کف پا زیاد یا کف پای صاف دارید. زنان ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند، زیرا توده عضلانی کم و تراکم استخوان آن‌ها همیشه به عنوان ضربه‌گیر کافی عمل نکرده و همین عامل باعث درد حاد در پا یا ساق پا می‌شود.

درمان

اجازه دهید درد پا یا ساق پا برای چند هفته بهبود یابد. برای جلوگیری از وارد شدن فشار به استخوان‌ها باید فشار را از روی پاهای خود بردارید. پیاده‌روی را با شنا، ایروبیک در آب یا تمرینات ورزشی بالاتنه جایگزین کنید. هنگامیکه به روال معمول خود بازگشتید، قبل از اینکه احساس درد مجدد کنید، آن را متوقف کنید. اگر 1 کیلومتر پیاده‌روی کردید و دوباره علائم داشتید، سرعت خود را کم کنید و یک چهارم کیلومتر پیاده‌روی کنید و اجازه دهید چندین هفته طول بکشد تا مسافت طولانی‌تری را طی کنید. هنگامیکه کفش‌هایتان فرسوده شد، کفش‌های پیاده‌روی خود را تعویض کنید تا مطمئن شوید که ضربه کافی را جذب می‌کند. همچنین برای افزایش سلامت استخوان‌ها، هفته‌ای دو بار تمرینات قدرتی پایین‌تنه انجام دهید و غذاهای غنی از کلسیم مانند ماست و پنیر و سبزیجاتی مانند کلم پیچ بخورید، یا اگر پزشک احساس می‌کند به مکمل نیاز دارید، از مکمل‌ها استفاده کنید. شما باید 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کنید (اگر 51 سال یا بیشتر دارید 1200 میلی‌گرم).

چه زمانی برای درد پا هنگام راه رفتن به پزشک مراجعه کنیم؟

درد پا اغلب با استفاده از درمان‌های خانگی ساده قابل تسکین است. با این حال، این احتمال وجود دارد که برخی داروها یا روش‌های درمانی خاص برای درمان درد پا مورد نیاز باشد.

بهتر است به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • درد شما ظرف چند هفته پس از درمان خانگی بهبود نمی‌یابد.
  • تورم مداوم دارید که در عرض دو تا پنج روز بهبود نمی‌یابد.
  • بی‌حسی یا گزگز را تجربه می‌کنید که بیشتر یا تمام قسمت پایین پای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • دیابت و پا درد دارید.

درمان را شروع کنید اگر:

  • نمی‌توانید روی پای خود وزن بندازید یا راه بروید.
  • درد یا تورم شدید دارید.
  • زخم باز دارید.
  • مبتلا به دیابت و هر زخمی که در حال بهبود نیست یا قرمزی یا گرمی پوست می‌باشید.
  • علائم عفونت، مانند تب و حساسیت، گرمی، قرمزی، یا ترشح چرکی در ناحیه آسیب دیده دارید.

خلاصه نکات

عارضه‌های پزشکی مختلفی می‌توانند باعث درد پا هنگام راه رفتن شوند. این شرایط شامل مشکلاتی است که بر تمام انگشتان پا، پاشنه پا یا کف پا تأثیر می‌گذارد. اگر درد شما زیاد شود و شروع به تداخل در زندگی روزمره کند، باید به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

سؤالات متداول

علائم آرتریت در پاهای شما چیست؟

  • درد هنگام حرکت دادن پاها یا مچ پا.
  • درد زمانیکه مفاصل آسیب‌دیده را لمس می‌کنید.
  • تورم یا قرمزی مفاصل آسیب‌دیده
  • مشکل در ایستادن یا فشار آوردن به پاها.
  • درد یا تورم حتی در حالت استراحت.

درد پا در هنگام راه رفتن چقدر باید ادامه داشته باشد؟

در بسیاری از موارد، درد پا هنگام راه رفتن یا عود کردن عارضه‌های قدیمی پا باید طی 6 هفته بدون نیاز به مراجعه به یک متخصص برطرف شود.

چه زمانی باید نگران درد پا در هنگام راه رفتن باشم؟

در موارد زیر برای دریافت کمک پزشکی فوری تماس بگیرید یا به اورژانس بروید:

  • آسیب پا با زخم عمیق، استخوان یا تاندون در معرض دید قرار گرفته.
  • قادر نبودن به راه رفتن یا انداختن وزن روی پاها.
  • درد، تورم، قرمزی یا گرما در ساق پا.

آیا ایبوپروفن به کاهش درد پا در هنگام راه رفتن کمک می‌کند؟

آسپرین و ایبوپروفن هر دو داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) هستند. از آنجا که آن‌ها درد و التهاب را کاهش می‌دهند، برای درد پا ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتریت، بورسیت و نقرس مفید هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند به پاهای متورم یا خسته کمک کنند.

چه عواملی باعث تشدید التهاب کف پا در حین راه رفتن می‌شود؟

فعالیت‌هایی مانند: دویدن، راه رفتن یا ایستادن زیاد با کفش‌های غیر استاندارد. دویدن، راه رفتن یا ایستادن روی سطوح سخت مانند بتن و آسفالت، حمل اجسام سنگین یا افزایش وزن.

آیا دیابت باعث درد پا هنگام راه رفتن می‌شود؟

درد پا در افرادی که دیابت دارند شایع است. معمولاً در اثر آسیب به اعصاب ایجاد شده که نوروپاتی دیابتی نامیده می‌شود. در این حالت باید سطح قند خون به خوبی مدیریت شود تا خطر ابتلا به درد پای دیابتی را کاهش دهد. حفظ وزن مناسب و ترک سیگار نیز می‌تواند به کاهش خطر کمک کند.

آیا گرمای عمیق برای درد پا هنگام راه رفتن مفید است؟

شما می‌توانید از حرارت عمیق روی پاها برای تسکین علائم درد پا استفاده کنید، اما پزشکان این را فقط به عنوان یک درمان موقت توصیه می‌کنند. راه حل دائمی‌تر این است که به پزشک متخصص پا مراجعه کنید تا علت اصلی درد پای خود را بیابید و برای همیشه آنرا درمان کنید.

بهترین مسکن برای درد کف پا هنگام راه رفتن چیست؟

مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن(Advil ،Motrin IB، غیره) و ناپروکسن سدیم (Aleve) می‌توانند درد و التهاب فاشیای کف پا را کاهش دهند.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.