درد عصب سیاتیک و درمان آن با روش های بدون جراحی مانند طب سوزنی و اوزون تراپی

درد سیایتک به دردی گفته می‌شود که در طول عصب سیاتیک، که از پایین کمر شما به ران‌ها و باسن منشعب شده و تا پایین پا ادامه دارد، رخ می‌دهد. معمولاً درد سیاتیک یک طرف بدن را درگیر می‌کند.

معمولاً درد عصب سیاتیک زمانی رخ می‌دهد که فتق دیسک، خار استخوانی در ستون فقرات یا تنگی ستون فقرات باعث فشار بر قسمتی از این عصب شود. این مشکل باعث التهاب، درد و گاهی بی‌حسی پای درگیر می‌شود.

اگرچه درد مربوط به عصب سیاتیک می‌تواند شدید باشد، اما در اکثر موارد در طی چند هفته با درمان‌های غیرجراحی درمان می‌شود. افرادی که درد سیاتیک شدید دارند و باعث ضعف شدید پا یا تغییرات عملکرد روده و مثانه می‌شود، کاندید جراحی هستند.

در این مقاله، با علائم، دلایل، تشخیص، درمان و پیشگیری درد عصب سیاتیک آشنا خواهید شد. خواهید فهمید که هرگاه بخواهید درد ناشی از عصب سیاتیک را درمان کنید، باید به پزشک ماهر و مجربی مراجعه کنید که از درمان و کنترل مشکلات آگاهی دارد. این امر باعث کاهش خطر بروز عوارض جانبی و کاهش طول دوران نقاهت خواهد شد.

عصب سیاتیک کجاست؟

 عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بین اعصاب بدن می باشد که در عین حال، درگیری آن می تواند برای بیمار بسیار درد سرساز هم باشد. درد سیاتیک به دلیل محدودیت حرکتی، یکی از شایع ترین علل ناتوانی و درد در دنیا می باشد.

عصب سیاتیک از ناحیه تحتانی ستون مهره ها و از مجاورت دیسک های پایینی کمر منشاء گرفته و به سمت استخوان لگن و باسن امتداد می یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می شود.

عصب سیاتیک وقتی درگیر می شود ممکن است هر نقطه ای از عصب، درد را نشان دهد، حتی در شرایطی که بقیه قسمت ها فاقد درد باشند. رگ سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می شود: یکی از پشت ساق پا به کف پا و دیگری از کناره ی خارجی ساق و روی مچ پا می گذرد. بنابراین ممکن است فردی دارای درد تنها در قسمت خارجی ساق پا و بدون کمردرد باشد، اما علت درد سیاتیکی را داشته باشد.

سیاتیک چیست؟

 بیماری سیاتیک به صورت کلاسیک به دردی گفته می شود که در قسمت تحتانی کمر یا باسن ایجاد و در پا انتشار می یابد و با سوزن سوزن شدن پا و ضعف پا همراه است. علائم سیاتیک ممکن است دارای طیفی از علائم از کمردرد تا پاها باشد.

درد سیاتیک ممکن است به علت فشار دیسک کمر روی این عصب ایجاد شود و یا ناشی از تحریک مهره های جابجا شده در کمر باشد یا حتی اسپاسم یک عضله در لگن به نام پیریفورمیس می تواند موجب تحریک عصب سیاتیک شود.

باید بدانیم سیاتیک و دیسک کمر به نوعی تعاریف مختلف یک واژه می باشند. ما امروزه در کلینیک های پیشگام با بیمارانی برخورد می کنیم که مثلاً با درد زانو مراجعه می کنند و قصد تعویض مفصل را دارند در حالی که علت اصلی مشکل آنها یک درد نامعمول سیاتیک می باشد. وقتی بیمار درمان دقیق و پیشرفته سیاتیک را دریافت می کند کلاً تعویض مفصل را فراموش می کند و با درمان غیرجراحی سیاتیک، دردش فراموش می شود.

سیاتیک چقدر شایع است؟

درد سیاتیک در مردان بیشتر شیوع دارد، گرچه در زنان و خصوصاً بعد از بارداری هم کمی دیده می شود. این درد معمولاً در افراد با سن و سال بین 30 تا 50 سال شایع تر است. اما امروزه و با شیوع زندگی پشت میز نشینی و بر عکس، گاهی حرکات غلط در باشگاه های ورزشی این بیماری را در هر سنی حتی نوجوانان رایج کرده است. بسیاری از بیماران، سیاتیک را صرفاً به عنوان یک درد انتشاری از لگن به پشت ران و ساق پا می دانند در حالی که ممکن است درد به صورت کلاسیک نباشد و مثلاً بیمار گاهی فقط در یک قسمت از مسیر عصب سیاتیک یا حتی فقط انگشت پا درد را احساس کند.

علت درد سیاتیک و ارتباط آن با دیسک کمر؟

 علت ایجاد درد سياتيك به دلیل ایجاد فشار به عصب سیاتیک و یا وارد آمدن ضربه به ناحیه کمر می باشد. در حقیقت سیاتیک نشانه ای از مشکلی دیگر است که در ناحیه آسیب دیده ایجاد شده است. در حقیقت حرکت دیسک بین مهره ای که بسیار دردناک می باشد، عضله باسن را درگیر می کند.

درد عصب سیاتیک هنگامی ایجاد می شود که فشار بر روی عصب سیاتیک وارد شود. یکی از رایج ترین دلایل درگیری عصب سیاتیک و درد آن، اختلالات دیسکی مانند بیرون زدگی یا لغزندگی دیسک کمر می باشد. دیسک کمر زمانی ایجاد می شود که مواد داخل دیسک بر اثر فشارهایی که در طول زمان به صورت تدریجی و یا به صورت ناگهانی به دیسک وارد می شود، دیسک را پاره و یا حتی بدون پارگی تحریک کند و به عصب سیاتیک فشار وارد کند.

البته هرچند شایع ترین علت گرفتگی عصب سیاتیک، دیسک کمر می باشد ولی گرفتگی ماهیچه های لگنی و خصوصاً عضله پیریفورمیس هم می تواند با فشار بر روی عصب سیاتیک باعث بروز علائم سیاتیک شود (سندروم پیریفورمیس). سایر علل درد سیاتیک که شیوع کمتری دارند عبارتند از: عفونت، تومورهای ستون فقرات یا حتی تومور عصب سیاتیک.

هر عاملی که موجب کشیدگی و فشار بر روی شکم شود می تواند موجب ابتلا و درگیری بیشتر سیاتیک شود از جمله بارداری و چاقی. بنابراین هرچند چاقی شکمی و درد سیاتیک با هم بدون ارتباط نمی باشند، اما این واژه که بیماران تصور می کنند تنها به علت چاق شدن دچار درد سیاتیک شده اند اشتباه می باشد.

علائم سیاتیک

 در برخی افراد، دردهای سیاتیک ممکن است همانند سوزن سوزن شدن همراه با درد مبهم در ناحیه باسن باشد. در افراد دیگر نیز ممکن است شدت درد به حدی باشد که فرد توان حرکت نداشته باشد.

معمولاً درد سیاتیک یک طرفه بوده و تنها در یک سمت باسن احساس می شود. در برخی دیگر از افراد نیز ممکن است احساس درد شدیدی در ناحیه ای از پا و یا لگن و بی حسی در ناحیه ای دیگر از پا احساس شود.

درد پا ممکن است در ناحیه ساق پا و یا کف پا حس شود. در این حالت، پای دردناک ممکن است با ضعف نیز همراه باشد. درد سیاتیک، دردی افزایش یابنده و تدریجی است.

فشار روی اعصاب سیاتیک موجب درد آزاردهنده معمولاً در کپل ها می شود که تا ران و ساق پا و حتی کف پا کشیده می شود. درگیری عصب سیاتیک غالباً با ضعف و بی حسی و خواب رفتگی همراه است. تحریک دیسک کمر و التهاب مفصل کمر و مهره ها می تواند موجب التهاب عصب سیاتیک شوند.

سياتيك ممکن است دردهای شدیدی ایجاد کند که از ناحیه کمر شروع و به پایین و به سمت ساق پا تیر بکشد. دردها دارای یک طیف می باشند و از دردهای گاهگاهی یا احساس یک بی حسی و یا کرختی در پاها تا دردهای شدید ناتوان کننده ای که اجازه راه رفتن را از فرد می گیرد متفاوت می باشد.

از طرفی درد سیاتیک می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود. درد سياتيك شبیه به گرفتگی و سنگینی در پاها هم توصیف می شود و اغلب می تواند با سوزش و مورمور همراه باشد و یا حتی ضعف را در پی داشته باشد.

یکی از مواردی که درد رگ سیاتیک را از دردهای دیگر در ناحیه کمر متمایز می سازد این است که بسیاری از موارد دردهای سیاتیکی به زیر زانو انتشار می یابند. درد سیاتیک در اثر درگیری دیسک کمر، ممکن است با انجام بعضی فعالیت ها مانند عطسه، سرفه، و راه رفتن شدیدتر بشود.

درد و علائم درد سیاتیک اغلب در مراحل اولیه بیشتر است. در این مرحله، التهاب و فشار عصب سیاتیک بیشتر می باشد. این دردها اغلب بعد از درمان گرفتگی عصب سیاتیک به صورت صحیح کاهش می یابد. زمان تقریبی بهبودی بین۴ تا ۸ هفته است.

چنانچه فشار بر روی عصب سیاتیک کمر زیاد باشد، ضعف شدیدی در ساق پا رخ میدهد که حتی در اثر عدم توجه، می تواند به لاغری عضلات پاها بیانجامد و اختلال در عملکرد روده و بی اختیاری ادرار و مدفوع ایجاد شود. این علائم به نوعی اورژانس پزشکی محسوب می شوند و در این موارد نیاز به جراحی می باشد. بنابرابن حتی شدیدترین دردهای سیاتیکی ممکن است توسط متخصص طب فیزیکی و بدون جراحی درمان شوند.

تشخیص سیاتیک

بعد از معاینه بالینی مهم ترین راه تشخیص تست نوار عصب و عضله می باشد. در صورتی که شک به درگیری عصب سیاتیک به خاطر دیسک کمر باشد، MRI کمری کمک کننده خواهد بود.

خطرات سیاتیک

یکی از مهم ترین خطرات سیاتیک در صورت عدم درمان، کاهش تدریجی و غیرقابل بازگشت قدرت پا از باسن به پایین می باشد که گاهی خود را با لاغری پا نشان می دهد. درد مقاوم به درمان هم از خطرات سیاتیک در شرایطی است که خیلی طول می کشد.

سیاتیک پای چپ

سیاتیک پای چپ هر چند به دلایل نامعلومی از پای راست بیشتر است ولی سیاتیک پای راست هم کم نیست. تئوری هایی همچون ضعیف تر بودن پای چپ نسبت به راست عنوان شده که هنوز ثابت نشده است. به هر حال درمان سیاتیک در هر دو پا به یک شکل می باشد.

درمان سیاتیک

بسیار مهم است که درمان سياتيک از ابتدا توسط یک متخصص طب فیزیکی درمان شود. چون طولانی شدن و درمان ناقص آن درد را بسیار شدید، طولانی و برگشت پذیر می کند. سیاتیک درمان های بسیار متنوعی دارد، ولی استفاده از درمان صحیح توسط پزشک متخصص و دکتر سیاتیک، از مزمن شدن و غیرقابل درمان شدن آن جلوگیری می کند. درمان های اولیه هر چه باشد هدف اول کاهش التهاب و کاهش درد است. برخی از این روش ها در این مقاله آورده شده است.

استراحت

 استراحت مطلق 3 روزه اولین راهی است که می تواند به درمان سیاتیک کمک کند. البته باید خاطر نشان کرد که دوره استراحت نباید خیلی طولانی شود. استراحت مطلق مانع از ریکاوری و برگشت سریع بیمار به زندگی روزمره می شود و درد ممکن است روند درمان دیسک کمر و سیاتیک را هم به تأخیر بیندازد. ولی با این حال افراد مبتلا به سیاتیک باید برای یک دوره طولانی از انجام فعالیت های شدید، سنگین و طولانی خودداری کنند و فقط فعالیت های سبک را انجام دهند. انجام فعالیت های ملایم روند بهبودی بیمار را کم کرده و التهابات را کم می کند.

داروها

 مصرف داروهای تسکین دهنده مانند استامینوفن و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن می تواند به درمان کمک کند ولی مصرف درست این داروها با دوز ضدالتهابی باید توسط پزشک متخصص تجویز و تعیین شود. این داروها علاوه بر اثر تسکینی، اثرات ضد التهابی و درمانی دارند.

گرفتگی ماهچه ها در درد سیاتیک هم به عنوان علت و هم معلول مطرح شده است و مصرف داروهای شل کننده عضلات مانند باکلوفن می تواند مفید باشد. زمانی که درد خیلی شدید باشد حتی تجویز داروهای مخدر مانند (پتیدین و مورفین) لازم می شود.

داروهای دیگری که ممکن است مصرف شوند شامل مصرف داروهای ضدافسردگی با دوز پایین، داروهای ضدتشنج که باعث کاهش تحریک عصب ها می شود و در نهایت تزریق کورتن در ناحیه اپیدورال کمری است. آنچه ما در تجربه 15 ساله بر روی درد سیاتیک در ایران و خارج کشور کسب کرده ایم، ترکیب داروه های لیریکا (Lyrica) و سلکسیب (Selexib) و ساشه منیزیم بهترین جواب را ایجاد می کنند.

برای درمان درد سیاتیک می توان از آمپول های ساده خانگی مانند متاکاربامول گرفته تا آمپول های تسکینی مانند کتورلاک استفاده نمود. باید خاطر نشان کرد که در درمان سیاتیک، متوکاربامول خیلی مؤثر نیست و فقط آمپول آن ممکن است در درمان سیاتیک حاد کمی کمک کند. اغلب متخصصین طب فیزیکی و فلوشیپ های درد، از آمپول های ضدالتهابی برای کاهش التهاب عصب سیاتیک زیر سونوگرافی استفاده می کنند. این تزریقات تخصصی اغلب هم در کمر و هم در کنار محل خروج عصب سیاتیک در کمر انجام می شود.

اوزون درمانی

 امروزه و با پیشرفت علم پزشکی یکی از نوین ترین درمان ها برای درمان غیرجراحی سیاتیک تحت عنوان اوزون درمانی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز اوزون رایج شده است. در این روش، ابتدا ریشه عصب درگیر به صورت دقیق تشخیص داده می شود و سپس از تزریق گاز اوزون در محل های منشأ و عامل درد استفاده می شود. تزریق گاز اوزون یا اوزون تراپی به کمک انرژی فوق العاده ای که ایجاد می کند، سبب کاهش التهاب در عصب سیاتیک و آزادسازی آن می شود و بیماران در طی سه تا پنج جلسه درمان می توانند بهبودی فوق العاده ای را تجربه کنند.

طب سوزنی

 درمان سیاتیک بدون جراحی و با کمک طب سوزنی از دیر باز و از چندین هزار سال پیش انجام می شده است. امروزه با کمک جدیدترین تکنیک های غربی ،طب سوزنی وارد عرصه نوینی شده است. تقریباً 90 درصد بیماران سیاتیک حتی در موارد مزمن، می توانند درد خود را با کمک طب سوزنی الکتریکی و بدون عارضه درمان کنند. در جدیدترین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، ترکیب طب سوزنی الکتریکی و لیزر پرتوان و ورزش به عنوان بهترین درمان غیرجراحی دیسک و سیاتیک مطرح شده است. در کلینیک پیشگام، طب سوزنی سیاتیک شخصاً توسط دکتر سپهریان و با استفاده از روش غربی و بعد از ورزش های آزادسازی سیاتیک انجام می شود.

تزریقات تخصصی

تزریقات تخصصی مفصلی و عضلانی که روی سیاتیک و مسیر این عصب توسط دکتر سپهریان انجام می شود، موجب درمان چشمگیر این بیماری و تسکین دردهای بیمار شود. در کلینیک های تخصصی پیشگام، دکتر سپهریان بلافاصله بعد از تزریق، از روش های جدید رهاسازی عصب با کمک طب سوزنی استفاده می کند که موجب آزادسازی عصب و درمان مؤثرتر دردهای سیاتیک می شود.

مانیپولاسیون

 در درمان سیاتیک، تکنیک های دستی و انجام مانورهای خاصی که توسط متخصص طب فیزیکی و یا کایروپراکیتیک انجام می شود، بسیار کمک کننده است. این همان چیزی است که مردم از آن به جااندازی سیاتیک یاد می کنند و به صورت چشمگیر کمک می کند تا درد سیاتیک سریعاً کاهش یابد. این تکنیک های دستی رهاسازی سیاتیک و جااندازی عصب باید چند بار انجام شود تا مؤثر باشد.

ورزش درمانی

 تمرینات ورزشی از مهم ترین اقدامات برای کاهش درد عصب سیاتیک می باشند. ورزش برای درد سیاتیک مانند دارو می باشد و بر اساس معاینه بیمار طراحی می شود. تمرینات کششی حساب شده توسط متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی و مراقبت های خاص مفصل کمر و لگن، به بهبود تحرک و خارج شدن از گیرافتادگی عصب سیاتیک و افزایش انعطاف مفصل کمر و لگن کمک می کند. به شما توصیه می شود درد، خط قرمز انجام هر نوع ورزش در سیاتیک و دیسک کمر می باشد و با هرگونه درد باید انجام تمرینات ورزشی را متوقف کرد.

مهم ترین ورزش برای درد سیاتیک، کشش عضله پیریفورمیس با دست مقابل و به سمت شانه مقابل می باشد. کشش باید 5 بار و هر بار 15 تا 30 ثانیه نگه داشته شود. بهتر است ورزش سیاتیک سه بار در روز تکرار شود. ابتدا دراز کشیده سپس بالا تنه و پایین تنه را همزمان کمی بالاتر از سطح زمین بیاورید. سپس با دست راست زانوی چپ را در شکم جمع کنید. سپس برای دست و پای مخالف.

ورزش دیگر عصب سیاتیک بدین گونه است که باید دست را در پای مقابل قلاب کنیم و به سمت خودتان بکشید. همزمان زانوی مقابل را به سمت بیرون هل می دهیم.

لیزر درمانی

 بهترین درمان سیاتیک از بین روش های دیگر فیزیوتراپی، لیزر پرتوان می باشد. کلینیک طب فیزیکی پیشگام مفتخر است که جدیدترین لیزر پرتوان موجود در کلینیک های پیشرفته آمریکا را برای درمان بیماران خود به صورت علمی در کنار سایر روش ها استفاده می کند.

تکارتراپی و فرکانس رادیویی

فرکانس رادیویی کمک می کند چسپندگی هایی که در عمق قرار دارند، باز شوند. تقریباً هیچ دستگاهی نمی تواند مانند فرکانس رادیویی از روی پوست و بدون این که برای بیمار دردی ایجاد کند، چسبندگی ها را باز کند.

ماساژ

 در ماساژ سیاتیک باید دقت کرد که اولاً درد رگ سیاتیک در مرحله حاد نباشد، و دوم این که خیلی عمیق و شدید نباشد و سوم عمدتاً از نقاط دور انجام شود، مثلاً ابتدا ساق پا. توجه کنید که ماساژ سیاتیک درمان نیست و فقط تسکین است.

درمان های خانگی

در درمان خانگی سیاتیک، به نظر می رسد کشش عضله پیریفورمیس و استراحت جایگاه ویژه ای دارد. رگ گیری سیاتیک که در واقع ماساژ سیاتیک و آزادسازی نقاط ماشه ای اصلی مسیر عصب سیاتیک می باشد، ممکن است کمک کند.

روش های جراحی

در این مقاله تلاش بر معرفی روش های بدون نیاز به جراحی برای رفع درد سیاتیک شده است. جالب است بدانید که جراحی سیاتیک در واقع همان عمل دیسک کمر است که به وسیله آن، فشار از روی عصب سیاتیک برداشته می شود. در این روش، قسمتی از استخوان مهره که به عصب فشار وارد می کند برداشته می شود. یعنی عمل خاصی بر روی خود عصب سیاتیک انجام نمی شود.

خوشبختانه در بیشتر موارد نیازی به انجام چنین جراحی نمی باشد و تنها با استراحت کردن و یا به کارگیری روش هایی که قبل تر نیز به آن پرداخته شد، مشکل سیاتیک قابل حل می باشد.

درمان قطعی سیاتیک

درمان قطعی سیاتیک، برداشته شدن فشار از روی عصب سیاتیک است. اگر علت درد سیاتیک، گرفتگی عضله پیریفورمیس و یا چرخش لگن باشد، قابل برطرف شدن است. اما اگر علت آن دیسک کمر باشد و دیسک کمر دچار پارگی باشد، درمان سیاتیک یک درمان کنترلی منطبق بر برداشتن فشار از عصب سیاتیک از روی دیسک کمر می باشد.

شاید به صورت قطعی می توان گفت که مؤثرترین درمان سیاتیک که به صورت دائمی درد را خاموش نگه می دارد، ورزش است. هرچند شاید در مرحله حاد سیاتیک، بهترین درمان سیاتیک طب سوزنی به همراه استفاده از لیزر پرتوان و اوزون درمانی می باشد.

برای درمان قطعی سیاتیک، باید علت ایجادکننده سیاتیک ابتدا درمان شود. علت ایجادکننده سیاتیک همان طور که در بالا عنوان شد، دیسک کمر یا سندرم پیریفورمیس یا چرخش لگن می باشد. بنابراین برای رهایی از درد سیاتیک به صورت دائمی باید دیسک کمر و سایر عوامل ایجادکننده را درمان کنیم و برای پیشگیری از عود آن باید ورزش های سیاتیک به صورت مستمر انجام شود. همچنین رعایت هایی که موجب پیشگیری از ایجاد سیاتیک و تحریک سیاتیک می شوند مانند برنداشتن جسم سنگین و خم نشدن از کمر و پرهیز از تنش های عصبی شدید که موجب تحریک درد سیاتیک می شوند. پس در یک کلام، درمان قطعی و بدون بازگشت سیاتیک یعنی رعایت و ورزش همیشگی سیاتیک.

طول درمان سیاتیک بسته به این که حاد یا مزمن باشد، متفاوت است. ولی اغلب برای درمان سیاتیک نیاز به چند هفته زمان می باشد. کمترین دوره درمان سیاتیک دو هفته و بیشترین دوره درمان سیاتیک 8 تا 12 هفته می باشد.

سؤالات متداول

درد عصب سیاتیک چگونه است؟

درد سیاتیک معمولاً به صورت سوزش مداوم یا درد تیرکشنده‌ای که در پایین کمر یا باسن شروع شده و به سمت پشت یا جلوی ران و پایین پا کشیده می‌شود، می‌باشد. درد سیاتیک می‌تواند با بی‌حسی پشت پا همراه باشد.

آیا درد عصب سیاتیک قابل درمان است؟

اکثر افراد مبتلا به درد عصب سیاتیک، طی چند هفته و بدون جراحی بهبود می‌یابند. داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (ادویل) و ناپروکسن (الیو) می‌توانند درد را تسکین بخشند؛ البته این داروها باعث تسکین موقت درد می‌شوند.

آیا پیاده‌روی برای درد سیاتیک مفید است؟

پیاده‌روی به طرز شگفت‌انگیزی در تسکین درد عصب سیاتیک مؤثر است؛ چون پیاده‌روی منظم باعث ترشح مسکن اندورفین‌ها و کاهش التهاب می‌شود. از طرف دیگر، حالت راه رفتن نامناسب باعث تشدید علائم درد سیاتیک می‌شود.

آیا درد سیاتیک مشکل خطرناکی است؟

آسیب شدید به ریشه‌های عصب سیاتیک می‌تواند باعث علائم نورولوژیکی پیشرونده شود که نیازمند درمان فوری است. علائم می‌توانند در یک یا هر دو پا رخ دهند و اغلب عبارتند از بی‌حسی و ضعف.

مراحل درد سیاتیک چیست؟

  • درد سیاتیک حاد. درد سیاتیک حاد دردی است که تازه شروع شده است و 4-8 هفته درد سیاتیک طول می‌کشد.
  • درد سیاتیک مزمن. درد سیاتیک مزمن درد مداوم عصب سیاتیک است که بیش از 8 هفته طول می‌کشد و با درمان‌های ساده برطرف نمی‌شود.
  • درد سیاتیک متناوب.
  • درد سیاتیک دوطرفه.

آیا کایروپراکتورها می‌توانند سیاتیک را درمان کنند؟

کایروپراکتور می‌تواند درد عصب سیاتیک را تسکین دهد. کایروپراکتورها با استفاده از روش‌های مانیپولاسیون (درمان دستی) ستون فقرات و روش‌های طبیعی دیگر، می‌توانند فشار را از روی عصب سیاتیک بردارند.

چرا درد عصب سیاتیک شب‌ها بدتر می‌شود؟

برخی از افراد مبتلا به درد سیاتیک متوجه می‌شوند که وقتی در رختخواب هستند علائمشان بدتر می‌شود. درازکشیدن، مخصوصاً اگر روی تشک نرمی بخوابید که باعث خمیدگی ستون فقرات در زمان خواب شود، می‌تواند باعث افزایش فشار بر عصب سیاتیک گردد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما