بهترین دکتر سیاتیک کیست؟

بهترین دکتر سیاتیک

بهترین دکتر سیاتیک کیست؟

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات معتقد است بهترین دکتر سیاتیک خود بیمار می باشد. زیرا با روش های نوین طب فیزیکی بسیاری از دردهای بیماران کاهش می یابد اما خوب ماندن و عدم عود درد سیاتیک بستگی به رعایت های بیمار,عدم انجام کارهایی که روی دیسک فشار می اورد و از همه مهمتر انجام ورزش های داده شده می باشد.

 زمانی می‌گوییم فرد مبتلا به  دردهای سیاتیکی شده که مهره‌های کمر یا  دیسک کمر که  بین مهره هاست  جابجا شده و با فشار بر ریشه‌ اعصاب کنار ان که چند عدد از انها سیاتیک را تشکیل می دهد ، فرد را دچا علایمی  مانند برق گرفتگی می‌کند که به پا ها تیر می کشد

کمردرد علل بسیار زیادی دارد ولی کمردرد سیاتیکی کمردردی است که به پا تیر می کشد حتی تعداد زیادی از بیماران عنوان می کنند اصلا کمردرد ندارند و فقط درد از باسن و لگن آنها به پشت ران تیر می کشد و این همان کمردرد سیاتیک می باشد.

درد کمر که به پا می زند در اصطلاح عوام کمردرد سیاتیکی گفته می شود که بهترین راه تشخیص آن نوار عصب و عضله می باشد.

همانطور که عنوان شد شایع ترین و مهم ترین علت درد سیاتیکی دیسک کمر می باشد و بنابر این برای دیدن دیسک کمر ام ار ای هم علاوه بر نوار عصب درخواست می شود.

عصب سیاتیک بزرگترین عصب  در بدن می باشد  که از نخاع  منشا  گرفته و به صورت شاخه شاخه به عضلات از جمله عضلات  پشت ران و ساق و کف پا  می‌رود و حس و حرکت  آن قسمت از بدن را  عصب دهی میکند . این عصب  با عبور از باسن به پشت  ران و سپس زانو وبعد رو و پشت پا   می‌رود به نوک انگشتان ختم می‌شود. متخصصین طب فیزیکی ه بروز بی‌حسی و کاهش قدرت عضلات پا هنگام شروع دردهای سیاتیکی  را مهم می دانند

 این دردهای سیاتیک معمولا از زانو به پایین را گرفتار می کنند  و فرد در قسمت ساق و پشت پا احساس بی‌حسی  و درد و مورمور شدن و سنگینی و حتی گاهی یک سوزش می کند و جالب است در بسیاری از این موارد ما کوچکترین درد کمر نداریم و این عدم  درد رد کننده سیاتیک نیست. مهمترین راه تشخیص سیاتیک نوار عصب و عضله و در صورت شک به دیسک ام آر آی  کمر می باشد.

 مهم‌ترین عامل ایجاد کننده  دردهای سیاتیکی، برداشتن اجسام سنگین به طور ناگهانی  و یا نشستن ها طولانی می باشد.   حرکاتی مانند هول دادن ماشین یا بیرون آوردن آن از چاله و خم شدن و چرخش ناگهانی برای بلند کردن جسم سنگین به علت فشاری که به عصب سیاتیک  و دیسک کمر وارد می کند فرد را  دچار این دردها می‌ کند. از طرفی  تصادف‌ با ماشین که باعث جابجا شدن مهره‌ها می‌شود و در موارد نادرتر وجود غده در کانال نخاعی موارد دیگری هستند  که باعث بروز دردهای سیاتیکی می‌شوند.

 اگر شخص صرفا درد سیاتیکی  داشته باشد با استراحت واقعا  مطلق درحد سه روز و استفاده از دارو و فیزیوتراپی و روش های نوین طب فیزیکی بهبود پیدا می‌کند اما اگر علاوه بر احساس درد، دچار ضعف عضلانی  پیشرونده باشد و نتواند  مچ پایش را بالا و پایین کرده باید بررسی بیشتر  شود که البته این موارد بسیار کم می باشند.

سوالات متعددی مطرح می شود که بهترین دکتر سیاتیک کیست ؟ بهترین قرص برای  سیاتیک چیست ؟ و یا مثلا آمپول برای درد سیاتیک چیست؟

باید گفت سیاتیک برای آزاد شدن نیاز به مجموعه ای از درمان ها دارد که به علت ایجاد کننده خیلی وابسته است. شاید بتوان گفت بهترین قرص برای سیاتیک همان داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی مانند ولتارن در کنار داروهای کم کننده حساسیت غشا عصب مانند گاباپنتین می باشد ولی بدون درمان فیزیکی دارو درمانی کافی نیست.

آمپول برای درد سیاتیک هم مجموعه ای از امپول های استروییدی و امپول های شل کننده عضلانی مانند روباکسین می باشد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.