اوزون تراپی زانو برای کاهش درد و التهاب زانوها

اوزون تراپی زانو برای کاهش درد و التهاب زانوها

تزریق گاز اوزون به مفصل زانو و دیگر مفاصل بدن به صورت بالینی برای کاهش التهاب و درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اوزون تراپی یکی از مورد توجه ترین روش‌های درمانی جایگزین برای بیماری‌های مزمن بوده و علت آن نیز مشخص است. ترکیب گازهای موجود در جو زمین با اکسیژن، یک روش درمانی دارای قدرت التیام بخشی بالا ایجاد می‌کند.

دکتر سپهریان ابتدا با کمک انواع روش‌های جدید و دقیق علت درد زانو را تشخیص می‌دهند و سپس براساس شرایط خاص هر فرد برنامه درمانی را تجویز می‌کنند در صورتی اوزون تراپی برای درمان زانو درد تجویز شود در این کلینیک با کمک جدیدترین دستگاه‌ها و تحت نظر متخصص برای بیمار انجام می‌شود.  برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره های 02166576991 و 02166914650 تماس حاصل فرمایید.

طرز عملکرد

تزریق اوزون باعث رسیدن مستقیم اکسیژن فعال به محل آسیب دیده می‌شود. این روش کم تهاجمی، قدرت ترمیمی و ضد التهابی اوزون را به طور مستقیم به بافت های ملتهب خواهد رساند. اوزون درد را تسکین داده و ترمیم بافت ها را حتی در افراد مبتلا به آسیب‌های مفصلی شدید تسریع می‌کند. این کار با فعال کردن سلول‌های بنیادی بدن که توانایی‌ترمیم و بازسازی سلول‌های آسیب دیده را دارند انجام می‌گردد. اوزون همچنین سیستم آنتی اکسیدان طبیعی بدن را فعال کرده و بدین ترتیب رادیکال‌های آزاد که علت اصلی درد و آسیب‌های ناشی از بیماری‌های مزمن التهاب هستند را کنترل می‌کند. تزریق اوزون گردش خون را تقویت کرده و سنتز کلاژن و بافت غضروفی را نیز تحریک می‌کند. اوزون تقریباً همه‌ی مشکلات کلیدی در بیماری‌های موجود را برطرف می‌کند: اکسیژن رسانی، گردش خون و عملکرد سیستم ایمنی بدن.

بیماری‌های مزمن که به اوزون تراپی پاسخ می‌دهند.

بیماری‌های مزمن که به اوزون تراپی پاسخ می‌دهند

می‌توان گفت که تقریباً همه‌ی بیماری‌ها از خفیف تا شدید نسبت به اوزون تراپی پاسخ می‌دهند. از آن جایی که سیستم ایمنی بدن به یک منبع اکسیژن مناسب برای عملکرد خود احتیاج دارد، کمبود اکسیژن می‌تواند عملکرد آن را با مشکل مواجه کند. زمانی که از اوزون تراپی برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود، تأثیر بسیار قابل توجهی مشاهده شده که این تأثیر معمولاً در بازه‌ی زمانی کوتاهی ایجاد می‌شود.

  • بیماری‌های باکتریایی
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • دیابت
  • بیماری لایم
  • عفونت‌های ویروسی
  • هپاتیت مزمن
  • هرپس
  • خستگی مفرط  و مزمن
  • قارچ کاندیدا
  • تخریب ماکولا
  • انگل‌ها
  • عارضه‌های مزمن مثانه
  • کولیت
  • بیماری‌های خود ایمنی
  • بیماری کرون

علاوه بر بیماری‌های مزمن که اوزون تراپی توانایی درمان آن‌ها را دارد، عارضه‌های دیگری نیز وجود دارند که به خوبی تحت تأثیر اوزون تراپی قرار می‌گیرند. ازجمله این عارضه‌ها می‌توان به عارضه‌های پوستی، زخم، عفونت‌های گوش و سینوس، عفونت‌های خفیف قارچی، باکتریایی و ویروسی، برفک دهان و غیره اشاره کرد.

اوزون تراپی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که به عارضه‌ی مورد درمان بستگی خواهد داشت. ازجمله روش‌های اوزون تراپی می‌توان به استفاده از طریق گوش، مقعد، واژن، تزریق به مثانه و روش‌های موضعی مثل سونای بخار اوزون و یا تزریق وریدی اشاره کرد.

کاربرد اوزون برای درمان انواع زانو درد

کاربرد اوزون برای درمان انواع زانو درد

آیا از زانو درد رنج می‌برید و احساس می‌کنید که عارضه‌ی شما بدتر شده است؟ شما تنها نیستید. ازجمله روش‌های معمول برای درمان زانو درد می‌توان به داروهای مسکن، داروهای ضد التهاب، تزریق کورتیزون و بعضاً عمل جراحی اشاره کرد. هیچ یک از این روش‌ها علت اصلی زانودرد را برطرف نکرده و بعضاً در صورت استفاده‌ی زیاد می‌توانند عوارض منفی برای سلامت شما داشته باشند.

ازجمله شایع‌ترین انواع زانودرد که به طور موفقیت آمیز با اوزون تراپی قابل درمان هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زانو درد
  • درد آرتروز زانو
  • درد استئوآتریت زانو
  • تخریب مفصل زانو
  • درد مبهم در زانو
  • آسیب به مفصل زانو
  • کشیدگی و پیچ خوردگی مفصل زانو
  • اختلالات مفصل زانو

چرا افراد به دنبال اوزون تراپی می‌روند؟

چرا افراد به دنبال اوزون تراپی می‌روند؟

هر روزه افراد بیشتری از مزایای اوزون تراپی برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف آگاه می‌شوند و پزشکان بیشتری نیز این خدمت درمانی را ارائه می‌دهند. اطلاعات زیادی در مورد اوزون تراپی بر روی اینترنت قرار داشته و می‌توانید نظرات بیماران مختلفی که تحت درمان با این روش قرار گرفته‌اند را نیز مشاهده کنید.

بیماران هرچقدر بیشتر در این باره تحقیق می‌کنند بیشتر از مصرف دوره‌های طولانی مدت آنتی بیوتیک، وابستگی مادام العمر به داروهای فشار خون و چربی و استفاده از چندین دارو به طور همزمان ناراضی می‌شوند. افراد امروزه به سمت روش‌های بی خطر، مؤثر و جایگزین می‌روند که یکی از بهترین آن‌ها اوزون تراپی است.

با آگاهی مردم در مورد توانایی اوزون تراپی برای درمان اکثر عارضه‌ها و بیماری‌ها، این روش به عنوان جایگزینی برای روش‌های درمانی سنتی رواج بیشتری پیدا کرده و هر روز معروف‌تر می‌شود.

آیا اوزون تراپی برای شما مناسب است؟

قدم اول پیدا کردن یک پزشک باتجربه در استفاده‌ی درمانی از اوزون خواهد بود. پزشک عارضه‌ی شما را بررسی کرده و به شما می‌گوید که آیا اوزون تراپی برای شما مناسب است یا خیر. در صورت مناسب بودن این روش برای شما، نحوه‌ی انجام آن و چگونگی تأثیر این روش بر روی بیماری شما توضیح داده شده و تعداد جلسات درمانی موردنیاز نیز مشخص خواهد شد. اوزون به دلیل دارا بودن خواص درمانی می‌تواند تقریباً برای همه‌ی بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

باید به یاد داشت که اوزون تراپی اصولاً یک روش تنها نبوده و باید آن را به همراه روش‌های درمانی دیگر مثل دتاکس و برنامه‌ی تقویتی غذایی به کار برد.

انواع اوزون درمانی

اوزون تراپی با روش اتوهموتراپی ماژور (MAH)

این نوع از اوزون تراپی رایج‌ترین و در اکثر موارد مؤثرترین روش موجود است. در این روش فرد بر روی یک صندلی نشسته و 100 الی 250 میلی لیتر خون وریدی از او گرفته می‌شود. سپس اوزون به کیسه‌ی خون تزریق شده و به آرامی تکان داده می‌شود. این کار باعث می‌شود تا گلبول‌های سفید و قرمز خون اوزون را جذب کنند. سپس خون اوزون دار شده دوباره به صورت وریدی وارد بدن خواهد شد. این روش در هر جلسه بین 30 تا 60 دقیقه زمان خواهد برد.

این روش می‌تواند در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر باشد. همچنین عفونت‌های مزمن مثل هپاتیت C، هرپس، لایم و ایدز می‌توانند پاسخ مناسبی نسبت به اوزون تراپی MAH نشان دهند. این روش همچنین برای سندرم خستگی مفرط مزمن، فیبرومیالژی و بیماری‌های خود ایمنی مناسب خواهد بود.

پرتوتابی فرابفنش به خون (UVBI)

در این روش مقدار کمی از خون بیمار گرفته شده و با اوزون ترکیب می‌شود. سپس این خون در معرض پرتو فرابنفش قرار گرفته و به بدن باز گردانده خواهد شد. این روش برای عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و بیماری‌های خود ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تکنولوژیHocattدر اوزون تراپی

در این روش فرد در یک سونای بخار قرار گرفته و در حالی که سر او در هوای آزاد است، بدن او در معرض اوزون، کربن دی اکسید، بخار آب، نور و اکسیژن قرار می‌گیرد. این روش برای بسیاری از بیماری‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوزون تراپی با روش اتوزون

در این روش با استفاده از یک استتوسکوپ، اوزون به طور مستقیم وارد گوش بیمار می‌شود. این روش برای مشکلات مربوط به ناحیه‌ی سر مثل عفونت‌های سینوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوزون تراپی با روش پرولوزون

اوزون تراپی با روش پرولوزون

پرولوزون از واژه‌ی لاتین پرولی به معنی بازسازی و بازیابی و واژه‌ی اوزون تشکیل شده است. پرولوزون از قدرت اکسیژن برای بازسازی بافت ها، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب دیده استفاده می‌کند.

برای شروع محلولی به نام پرولیفرانت (پرولیفرانت ماده‌ای است که باعث رشد و بزرگ‌تر شدن یک جسم می‌شود) به طور مستقیم در محل اتصال رباط آسیب دیده و استخوان تزریق می‌شود. سپس اوزون به این ناحیه تزریق شده و بافت ها را وادار به ترمیم می‌کند. پاسخ افراد مختلف نسبت به این روش درمانی متفاوت خواهد بود ولی اکثر افراد به 3 تا 5 جلسه‌ی درمانی نیاز خواهند داشت.

پرولوزون را می‌توان تقریباً برای همه‌ی انواع درد به کار برد ازجمله:

این روش می‌تواند حتی برای موارد شدید استئوآرتریت لگن یا زانو نیز مناسب باشد.

اوزون تراپی با روش شزون

شزون ترکیبی از شلات درمانی (Chelation Therapy) و اوزون تراپی است. در ابتدا اوزون با روش اتوهموتراپی ماژور (MAH) که قبلاً توضیح داده شد وارد بدن شده و بلافاصله شلات درمانی شروع می‌شود. در این روش یک محلول حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و یک آمینواسید خاص به نام EDTA به صورت وریدی به فرد تزریق می‌شود. این محلول قابلیت زیادی برای جذب فلزات سنگین مثل سرب، کادمیم، نیکل و آرسنیک داشته و باعث دفع سریع‌تر آن‌ها از طریق ادرار می‌شود.

این روش همچنین باعث حرکت کردن رسوبات کلسیم که در اثر کهولت سن در شریانات ایجاد می‌شوند خواهد شد. بنابراین می‌توان از این روش برای درمان سفت شدگی عروق که نهایتاً منجر به سکته‌ی قلبی و مغزی می‌شود استفاده کرد.

اوزون تراپی با روش روزون

این نوع از اوزون تراپی مختص افرادی است که از بیماری‌های گوارشی مثل سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS)، کولیت و بیماری کرون رنج می‌برند. در این روش مقدار کمی اوزون (بین 200 تا 500 میلی لیتر) با استفاده از یک کاتر گوارشی که از طریق مقعد وارد بدن می‌شود به روده تزریق خواهد شد. این روش باعث ناراحتی بیمار نشده و اوزون از طریق روده‌ها جذب خواهد شد.

اوزون تراپی موضعی

این نوع از اوزون تراپی با استفاده از یک کیسه انجام شده و استفاده از آن برای دست و پاها را ساده‌تر خواهد کرد. در این روش دست یا پای بیمار در داخل یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار داده شده و کیسه بسته می‌شود. سپس اوزون از طریق یک لوله به مدت حدوداً 15 دقیقه وارد این کیسه شده و از راه پوست جذب خواهد شد. اوزون دارای خواص ضد عفونی کننده‌ی قدرتمندی بوده و آن را به روشی مناسب برای درمان زخم و عفونت‌های پوستی تبدیل می‌کند.

اوزون تراپی با روش بلوزون

در این روش با استفاده از یک سوند، اوزون وارد مثانه‌ی بیمار می‌شود. این روش برای درمان عفونت‌های ادراری و التهاب مثانه به کار می‌رود.

آیا این روش بی خطر است؟

برخی از پزشکان و متخصصین این حوزه در مورد کارایی و بی خطر بودن اوزون تراپی تردید دارند. بی خطر بودن اوزون تراپی برای انسان‌ها به صورت بالینی تأیید شده و این روش مورد تأیید کمیسیون اروپا (CE) قرار گرفته است. با این حال به دلیل استفاده از گاز اوزون در این روش که می‌تواند ماده‌ای خطرناک باشد، محققین همچنان در حال بررسی اثرات آن بر روی بدن انسان و کشف مزایای درمانی دیگر این روش هستند.

حتماً مطمئن شوید که اوزون تراپی برای شما توسط پزشک مجرب انجام می‌شود تا خطرات این روش به حداقل میزان ممکن برسند.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.