چسبندگی ستون فقرات بعد از جراحی کمر

باسلام.من۲۴ سالمه.عمل باز دیسکs۱و l5 داشتم. ۶ ماهه دردم بیشتر شده.دکترم میگه چسبندگی گرفتی.پادرد و کمر درد داغونم‌کرده.دیگه نمیخام عمل کنم.توروخدا راهی یا ورزشی بدین.

سلام ستون فقرات بعد از جراحی کمر یک یافته نسبتاً شایع می باشد چسبندگی در واقع یک نوع پروسی ترمیم در بدن میباشد ‏.هرچند که گاهی تکنیک های عمل و دست جراح ممکن است در ایجاد چسبندگی دخالت داشته باشد اما عمدتاً به تکنیک های عمل وابسته نیست و بیشتر به خصوصیات ژنتیک فرد و نوع عمل بستگی دارد.

درمان جراحی دیسک کمر بلکه در درمان جراحی ستون فقرات به هر  دلیل دیگر مانند  لیز خوردگی کمر ، به دلیل تومور کمر و سایر علل جراحی کمر هم ممکن است چسبندگی ستون فقرات ایجاد شود. عارضه ای است که در بهترین مراکز هم ممکن است تا ۴۰ درصد ایجاد شود.

شایع ترین علل درد پا در افرادی می باشد که قبلاً عمل دیسک کمر را انجام داده اند همین چسبندگی کمر می باشد. احتمال چسبندگی کمر در افرادی که عمل های متعدد کمر داشته باشند بیشتر می شود چسبندگی در کمر به عنوان یک عارضه زمانی که عمل دوم انجام شود بیشتر خواهد بود از زمان عمل اول و زمانی که عمل سوم انجام شود احتمال چسبندگی بیشتر از عمل دوم خواهد بود به همین دلیل است که در بیشتر افراد عمل های بعدی کمر موفقیت های کمتری دارد. تشخیص چسبندگی کمر انجام ام آر آی با تزریق و بدون تزریق میباشد .مقایسه این دو حالت می تواند تا حدودی به ما چسبندگی را نشان بدهد درد پا بعد از عمل جراحی کمر و گزگز و مورمور بعد از عمل جراحی کمر اگر مدت کوتاهی درد کاهش پیدا کرده باشد به دلیل چسبندگی می باشد اما اگر از ابتدای عمل داشته باشد احتمال چسبندگی بسیار کمتر است و احتمالاً موفقیت آمیز انجام نشده است.

درمان چسبندگی عصب پا  و حتی سیاتیک بعد از جراحی هم در واقع درمان  خود چسبندگی کمر بعد از جراحی می باشد.

چسبندگی ستون فقرات معمولاً تا ۷۰ درصد به تزریقات تخصصی ستون فقرات زیر  سونوگرافی و گاهی زیر دستگاه c-arm جواب مثبت می دهد از داروهای ضد التهابی مانند متیل پردنیزولون و همچنین داروی هیالاز موجب کاهش چسبندگی می شود و بعد از آن باید ورزش های ستون فقرات انجام شود.

همچنین استفاده از تکنیک های طب فیزیکی مانند لیزر درمانی می تواند به شما در این زمینه کمک کند ورزش های کششی مانند ورزش های یوگا و ورزش هایی که زیر نظر متخصص طب فیزیکی برای درمان چسبندگی بعد از عمل کمر انجام می شود.

توصیه ما ابتدا انجام تست  نوار عصب و عضله برای تعیین سطح درگیری ستون فقرات و  در گیری مجدد دیسک و ستون فقرات و یا تحریک قدیمی دیسک می باشد سپس انجام تزریق متیل پردنیزولون و هیالاز همزمان با هم زیر دستگاه سی و سونوگرافی و یا در اتاق عمل زیر دستگاه c-arm می باشد سپس انجام فرآیندهای توانبخشی شامل کامپرشن تراپی درمانی ستون فقرات و بعد از کاهش درد در آب و ورزش در آب زیر نظر متخصصین می باشد

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.