فیزیوتراپی فتق دیسک گردن خفیف

سلام اقای دکتر، من دیسک گردن دارم از نوع فتق خفیف یه مدت فیزیوتراپی گردن کردم خوب شدم ولی باز یه مدته دست و صورتم دچار مور مور و خارش میشه. تست یا نوار اعصاب هم انجام دادم که گفتن نرماله ایا باید باز فیزیو تراپی کنم یا چیز دیگری؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام و عرض ادب امیدوارم خوب باشید. در مورد فتق دیسک گردن که فرمودید، ممکن است فتق دیسک گردن کم باشد اما علائم زیادی داشته باشد یا برعکس فتق دیسک گردن زیاد باشد اما علائم کمی داشته باشد و این بسته میزان فشار و جایی از فشار است که فتق دیسک گردن بر روی عصب ها می آورد.
برای درمان فیزیوتراپی فتق دیسک گردن شما باید توجه کنید که به شرطی می توانید این بیماری را کنترل کنید که خودتان هم در درمان فتق مشارکت کنیم به دلیل اینکه متاسفانه فتق دیسک گردن اگر لایه روی دیسک پاره شده باشد هیچگاه به حالت اولیه بر نمی گردد و در بهترین شرایط و شرایطی که درد شما کاملاً کنترل شده باشد به صورت یک آتش زیر خاکستر در منطقه‌ای وجود دارد و اگر شما به آن توجه نکنید و مراعات و مراقبت های مربوط به آن را در برنامه خود نگذارید مجدداً عود می‌کند.

                    فیزیوتراپی فتق دیسک گردن خفیف
گزگز و مورمور که بر روی عصب ها ایجاد می شود اگر عصب های بالایی گردن تحریک شده باشد به روی صورت می آید و گزگز مور مور صورت ایجاد می کند و اگر عصب های پایین گردن تعریف شده باشد به روی دستها می آید و بی حسی و درد دست ایجاد می کند.
توجه کنید که درمان فتق دیسک گردن به صورت فقط فیزیوتراپی ساده ممکن است برای شما به تنهایی موثر نباشد یا سبب عوذ راحت‌تر آن شود اما اگر از دستگاه دکامپرشن و طب سوزنی و بخصوص طب سوزنی الکتریکی همزمان با آن استفاده شود تاثیرات بسیار بهتری دارد.
همچنین در صورتی که درد شما کنترل شد، به یاد داشته باشید که ورزش ها نقش بسیار موثری در درمان فتق دیسک گردن خفیف و کنترل دائمی آن دارد.
ما توصیه می کنیم در شش ماه اول ورزشهای فتق دیسک گردن را به صورت سه بار در روز بعد از آن به صورت دو بار در روز ادامه دهید.
توجه کنید فیزیوتراپی حداقل باید به صورت پکیج های ۱۰ تا ۲۰ جلسه‌ای انجام شود تا برای شما موثر باشد و در صورتی که در اواسط درمان و بعد از کاهش درد آن را رها کنید ممکن است برای شما ضرراتی داشته باشد و احتمال عود و تشدید مجدد آن وجود داشته باشد
در فیزیوتراپی گردن حتماً از دستگاه های اولتراسونیک و تحریکات الکتریکی و همچنین استفاده از روش های مانیپولاسیون گردن هم بهره بگیرید برای شما بسیار کمک کننده و بسیار سالم خواهد بود
در صورتی که یک بار به درمان پاسخ داده اید قطعاً دوباره باید درمان قبل را تکرار کنید و نیاز به درمان های بالاتر مانند تزریقات ستون فقرات یا لیزر دیسک گردن و یا استفاده از روش های جراحی باز نخواهد بود.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.