درمان کمردرد برای همیشه

سلام آقای دکتر امیدوارم حال شما خوب باشه .من پنج سال پیش کمردرد داشتم و برای درمان پیش شما آمدم. شما با طب سوزنی و با حرکت هایی که روی کمرم دادید خیلی بهتر شدم، الان دوباره کمرم درد گرفته می خواستم ببینم یه راهی نیستش که کمردرد برای همیشه خوب بشه، آخه من تهران زندگی نمی کنم و نمی تونم همیشه پیش شما بیام، البته تو این پنج سال دردی نداشتم ولی الان دوباره خیلی درد دارم.

سلام، در پاسخ به سوال شما که آیا درمان کمردرد برای همیشه امکان پذیر است، باید بگویم  همانطورکه در مطالب مقاله های متعدد اشاره کرده‌ایم کمردرد یک علامت می باشد تا اینکه یک بیماری باشد، یعنی ثانویه به مشکبات دیگر مثل پارگی دیسک و فشار بر روی مفاصل و گرفتگی عضلات  کمر درد ایجاد می شود.
بعضی از این بیماری ها کاملاً قابل حذف می باشند مثل بیماری‌های میوفاسیال و یا دردهای  کمر ،دردهای ناشی از چرخش لگن یا درگیریهای مفصل ساکروایلیاک.

بعضی از این کمردردها کنترلی می باشند بنابراین به طور کلی نمی توان گفت که درمان کمردرد برای همیشه در تمام موارد اتفاق می‌افتد درمان بعضی از بیماری های کمر  همیشگی هستند و در بعضی موارد مانند یک فتق دیسک پاره کمر به صورت کنترلی می باشد و در صورتیکه  رعایت های مرتبط با کمردرد را انجام دهید و ورزش ها را انجام دهید خوب هستید و اگر ورزش ها و رعایت ها را کنار بگذارید احتمال اینکه مجدد دیسک کمر شما تحریک شود وجود دارد.
در بسیاری از کمر دردها ما به صورت عمومی سعی می‌کنیم عضلات گرفته را شل کنیم و خون رسانی به منطقه مشکل را زیاد کنیم و در صورتی که علائم گرفتاری عصب در تست نوار عصب و عضله وجود داشته باشد با انجام دکامپرشن و حرکات منوال عصب را از کنار مشکل شما آزاد کنیم.
از طرف دیگر توجه کنید که دفعه اول کمردرد هم که شما برای این مشکل به وجود آمد، کمر شما سالم بوده اما به دلیل فشار بیش از حد دچار مشکل شده و این امکان همیشه وجود دارد که در  کمری که هیچ مشکلی نداشته هم در اثر فشار حرکاتی که برای کمر مضر می باشد درد ایجاد  شود.
توصیه می‌کنیم در مرحله ابتدایی کمردرد سه روز استراحت مطلق استفاده از ماساژ یخ و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را داشته باشید اما اگر درد درد پا تیر میکشد یا با خشکی  صبحگاهی همراه است یا بعد از سه روز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا نکرد، حتماً نزد متخصص طب فیزیکی و توانبخشی جهت بررسی علت ایجاد کمردرد جدید مراجعه کنید.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.