درد مفصل ساکروایلیاک

درود بر دکتر بزرگوار ..مهدی 40ساله ام سه ماه است اگر بشینم از نزدیکیای اطراف ساکروایلیاک و S1 یک درد ی که قابل تحمل است شروع میشود وکم کم زیاد میشود وبه درد وضعف لگن وضعف و گزگز شدید انگشتان پای چپ میشود که در بعضی مواقع که زیاد روی پا وایسم گوشت وبافت پاشنه هر دو پا شدیدا درد میگیره …ضمنا ام آر آی دیسک خفیف 4و5 وتنگی خفیف کانال نخاع رو با التهاب اطراف این قسمتها رو نشون داده ….سه دکتر جراح مغز و اعصاب رفتم که همگی گفتند اصلا عمل نداری ولی التهاب و درگیری ریشه عصب داری …نوار عصب وعضله هم گرفتم که اون هم درگیری ریشه عصب رو نشون داده الان بعد از سه ماه خیلی کم بهتر شدم ..ولی بیکاری ومشکلاتی که در کنار ش میاد خیلی زندگیمون رو خراب کرده .. از شما خواهش میکنم اگه میشه منو راهنمایی کنید که طب کایروپراکتیک بهتره یا طب سوزنی یا طب دیگه ای چون متخصصان جراح مغز و اعصاب و ارتوپد و…برام کاری نکردن

سلام . درد مفصل ساکروایلیاک در واقع گونه ای از کمردرد می باشد  هر چند به صورت پاتولوژی تنها رایج نیست ولی اگر واقعا درد خود مفصل باشد و درد ارجاعی نباشد باید بررسی بیشتر شود . هر چند شایع ترین دلیل درد مفصل ساکروایلیاک و منطقه ای که بیماران به ما نشان می دهند دیسک کمر می باشد.

بسیاری درد ساکروم و یا پایین کمر را به عنوان درد مفصل ساکروایلیاک تفسیر می کنند و از طرفی هم تقریبا تمامی کمردرد ها چه با منشا فاست کمری و چه با منشا دیسک کمر به مفصل ساکروایلیاک درد را ارجاع می دهند.

در صورتی که درد در مفصل ساکروایلیاک باشد و منشا ساکروم و دیسک کمر نداشته باشد و نوار عصب و عضله در ناحیه کمر نرمال باشد باید به دنبال علت ایجاد التهاب مفصل ساکروایلیاک باشیم.در التهاب مفصل حتما بیماری های روماتیسمی بخصوص اسپوندیلیت انکلیوزیان یا همان AS  باید بررسی و رد شود. به هر حال قطعا علت درد استخوان ایلیاک ساده نیست و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

درد مفصل ساکروایلیاک به صورت درد باسن بخصوص هنگام نشستن خود را نشان می دهد به گونه ای که فرد دایما خود را روی صندلی تکان می دهد و دوست دارد به پهلو بنشیند . گاهی این درد مانند درد سیاتیک به پا تیر می کشد ولی اغلب با راه رفتن بهتر می شود.

در صورتیکه اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک به دلیل جابجایی های ریز در این مفصل و بهم خوردن راستا ستون فقرات باشد قطعا بهترین جواب را با درمان کایروپراکتیک خواهید گرفت اما اگر درد به دلیل دلیل التهابات مفصل باشد بلوک مفصلی و تزریق متخصص طب فیزیکی و متخصص درد بر روی مفصل موجب کاهش درد و التهاب مفصل ساکروایلیاک خواهد شد.

در درمان سنتی التهاب مفصل ساکروایلیاک روغن بادام تلخ و خوردن سیاهدانه و عسل کمک کننده است . کشیدن ارام مفصل و جا اندازی لگن هم بخش دیگری از درمان ساکروایلیاک می باشد .

در صورتیکه مفصل دچار بی ثباتی باشد پی ار پی  این مفصل هم مانند پی ارپی زانو   و مانند پرولوتراپی مفصل نقش به سزایی در درمان این مفصل ایفا کند.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.