جلوگیری از درد زانو

سلام اقای دکتر، من تمام خانوادم به خاطر درد زانو مریض شما هستن، من چه کار کنم که جلوگیری از درد زانو بشه، تا مجبور نشم مثل مادر و پدر کلی درمان کنم تا خوب بشم.

سلام جلوگیری از درد زانو بسیار ساده می باشد به شرطی که تغییراتی در برنامه زندگی خود بدهید.‌
قسمتی از درد زانو مرتبط با قوانین کار یا ارگونومی زانو می باشد، مثلاً شما نباید حالت چهارزانو بنشینید یا دو زانو بزنید یا غذا را برروی زمین بخورید بلکه باید حتماً از صندلی در منزل و در محل کار برای کارهای روزمره استفاده کنید.
همچنین باید ورزش های مرتبط با زانو را مکرراً و حداقل ۳ بار در روز انجام دهید. ورزش های زانو موجب می‌شود عضله چهارسر تقویت شده، عضلات پشت ران و ساق کشیده شده، عضلات خم کننده ران کشیده شده و این انعطاف موجب حرکت روان زانو و  حرکت صحیح زانو در ریل خود می باشد همچنین کاهش وزن و اجازه ندادن به افزایش وزن ایده‌آل موجب می‌شود بار و فشار وزن بر روی زانو زیاد نباشد.
ویتامین برای درد زانو تقریبا می توان گفت بهترین نوع آن همان ویتامین دی می باشد. استفاده از لبنیات که سرشار از کلسیم می باشد هم برای پیشگیری از مشکلات استخوانی از جمله پوکی استخوان و آرتروز توصیه می‌شود اما کمبود ویتامین دی خصوصاً در سنین پایین می تواند عوارض جبران ناپذیری برای ایجاد درد زانو و آرتروز زانو در سن بالا داشته باشید.
ماهم درمان زانو درد با ورزش داریم، هم پیشگیری از زانو درد با ورزش یعنی ورزش زانو و ورزش لگن و ورزش فیله کمر همه هم برای درمان زانو درد هم برای پیشگیری از زانو درد مفید میباشد.
پماد برای زانودرد چندان موثر نمی باشد و صرفاً برای کاهش درد دموضعی زانو می باشد و نقش جلوگیری کننده ندارد اما ماساژ بافت سطحی با پماد و با آزاد کردن بافت سطحی زانو می‌تواند در درمان درد زانو که به دلیل چسبندگی های ایجاد می‌شود کمک کند.

توجه کنید که درد کناره زانو که مادر شما هم با آن دچار می باشد ممکن است به علت مشکلات ستون فقرات باشد و اصولاً پیشگیری از درد زانو و جلوگیری از آرتروز زانو بدون رسیدن و مراقبت از ستون فقرات امکان پذیر نمی باشد برای اینکه از ستون فقرات و دیسک کمر خود محافظت کنید نباید از کمر خم شوید چیزهای سنگین بلند کنید و ورزش های مخصوص سیاتیک و دیسک کمر را منظم و مرتب باید انجام دهید.
باید به دردهای عصبی زانو توجه کنید و فقط آن را مرتبط با اعصاب ندانید و حتماً از ناحیه ستون فقرات تست نوار عصب بگیرید تا مشخص شود که آیا این درد عصبی مرتبط با اعصاب زانوست یا صرفاً مرتبط با اعصاب ناحیه سر و عصبی شدن می باشد درد عصبی واژه درستی به تنهایی و بدون انجام تست نوار عصب و عضله و گرافی زانو نیست
از نظر تغذیه هم در درمان و هم در پیشگیری می تواند تغذیه مناسب با موادی که دارای گلوکزامین و کندراتین میباشد برای زانو کمک کننده باشد همچنین از نظر سنتی عسل برای درد زانو خوب می باشد و استفاده از ترکیب سیاه دانه و عسل می‌تواند به صورت روزانه جهت پیشگیری و درمان زانو کمک کننده باشد سویا و میوه آووکادو و خصوصاً در ترکیب با یکدیگر می تواند در درمان زانو درد کمک کننده باشد

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.