تفاوت دیسک کمر و گرفتگی عضلات

سلام آقای دکتر، امیدوارم حال شما خوب باشد .‌پدر من دیسک شدید کمر داشت و درمان دیسک کمر پیش شما داشت که توسط شما خوب شد و در حال حاضر هیچ مشکلی نداره اما چون سال‌ها با درد زندگی می کرد، درحال حاضر می خوام بدونم من هم کمرم گرفته، آیا دیسک کمر دارم یا نه، اقای دکتر خیلی از دیسک کمر می ترسم. از کجا میتونم بفهمم یک گرفتگی ساده عضلانی هستش یا دیسک کمر و منم باید مثل پدرم پیش شما درمان شم؟ خواهشا جواب من را بدید.

تفاوت دیسک کمر و گرفتگی عضلات
سلام و عرض ادب ، که پدر شما در مرکز ما از درمان‌ دیسک‌کمر جواب مثبت گرفته اند و در پاسخ به سوال شما که تفاوت گرفتگی عضلات و دیسک کمر را می خواهید بدانید باید توضیح کوتاهی در مورد این دو بیماری بدهم:
توجه کنید که دیسک کمر یک بیماری سنگین ستون فقرات محسوب می شود که نیاز به درمان های تخصصی جهت غیرفعال کردن و کنترل بیماری دارد. گرفتگی ستون فقرات و گرفتگی عضلات یا اسپاسم کمر در واقع یک نوع می باشد مانند بیماری ریوی که تب یک علامت از بین سایر علایم بیماری اصلی می باشد ولی عفونت ریه خود بیماری است .
در بسیاری از موارد دیسک کمر به عنوان یک علامت ما گرفتگی عضلات را داریم اما در بسیاری از بیماریهای می شود مانند انجم فاست سندروم مفصل ساکروایلیاک بیماری میوفاسیال لیگامان ها بیماری های داخلی و احشایی مانند سنگ کلیه عفونت های ادراری بیماری های زنان باسمه عضلانی و گرفتگی عضلات را داشته باشیم
اما اگر به اجمال بخواهم در مورداین بیماری ۱۰۰ چهره دیسک کمر توضیح بدهم ،باید بگویم اغلب دیسک‌کمر با علائم دیگری هم همراه است مثلاً درد به پاها می زند البته از پا مانند کشاله ران پشت کف پا مچ پا همه می تواند به عنوان قسمتی از درد دیکس کمر وجود داشته باشد
هم چنین علائمی مانند و مور مور در پا ، سرد شدن و پاها سمند علائم دیسک کمر و یا درگیری سیاتیک و عضلات اطراف کمر باشد که توسط دیسک تحریک شده است.
البته باید بگویم ۲۰ درصد موارد دیسک کمر ممکن است علائم فقط محدود به ناحیه کمر همراه با خشکی صبحگاهی و بدون انتشار و درد در پاها باشد و لذا صرفاً بر روی علائم نمی‌توان دقیقاً گفت که آیا شما دیسک کمر دارید یا گرفتگی عضلات
بنابراین توصیه می‌کنیم اگر با داروهای ساده مسکن و گذشت زمان بین ۴ روز تا حداکثر یک هفته درد شما کاهش پیدا نکرد نزد پزشک متخصص مراجعه کرده و در صورتی که علائم بالینی و معاینه شما نشان دهنده و مشکوک به دیسک باشد باید ام آر آی کمر ونوار عصب و عضله بگیرید.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.