با سلام خدمت شما من حدود ۴۰ روز است که دچار کمر درد شده ام MRI انجام دادم دیسک بالجینگ در مهری ۴و۵ کمری را نشان داد من با وجود کرونا در منزل استراحت کردم ونرمشهای مربوط به دیسک را که در سایت گذاشته اید انجام دادم . دوستم که خدمت شما امده بود خیلی راضی بود و درد من که در گودی کمر و پای چپ است بهتر شده ولی ازبین نرفته لطفا بفرمائید باید چه کاری انجام دهم ممنونم

سلام.ابتدا در مورد دیسک کمر باید انواع آن را خدمتتون به اجمال اشاره کنیم و سپس در مورد درمانهای دیسک کمر توضیح بدهیم
دیسک کمر دارای 3 نوع اصلی میباشد :

یک نوع دیسک،  بالجینگ دیسک عنوان می شود و در واقع کمترین میزان دیسک کمر می باشد ، نوع دوم پروتروژن دیسک کمر می باشد که در واقع دیسک با شدت متوسط بیرون زده است. نوع سوم  اکستروژن دیسک می باشد که در واقع دیسک شدید است در واقع میزان بیرون زدگی بر اساس یافته‌های رادیولوژیک بیشتر می‌باشد و این نوع بر اساس یافته های رادیولوژیک شدیدترین نوع دیسک می باشد
لازم به ذکر است که عنوان کنم که دیسک کمر میزان دردی که در فرد ایجاد می‌کند لزوماً با یافته های رادیولوژیک تطبیق ندارد یعنی ممکن است شما دیسکی کمری مهره ۵ داشته باشید که بالجینگ باشد و اما درد شما درد منطیق با ام ار ای  نباشد و درد بی طاقت و طاقت فرسایی داشته باشید اما ممکن است اکستروژن یا دیسک شدید داشته باشید اما درد شما شدید باشد. یافته‌های رادیولوژیک و mri لزوماً با میزان درد تطابق ندارد اما با میزان پیش‌آگهی اینده میتواند تطابق داشته باشد .
در این قسمت بسیار لازم است که خدمت شما عرض کنم که درمان دیسک کمر حداقل ۶ تا ۸ هفته در درمانهای غیر جراحی می باشد یعنی شما برای کاهش قابل توجه علائم خود باید مدت زمان حدود ۶ تا ۸ هفته را در نظر بگیریم.

روش های ضد التهابی مانند استفاده از دارو لیزر درمانی و مگنت تراپی و تزریقات تخصصی ستون فقرات مانند تزریقات اپیدورال یا تزریقات کودال می‌تواند در کاهش التهاب به شما کمک کند .روش دیگر کاهش فشار مکانیکی ستون فقرات مانند دکامپرشن تراپی و انجام درمانهای مانیپولاسیون می‌باشد که فشار بر روی دیسک را به طور قابل توجهی کم می کند این می تواند به شما کمک کند که درد شما بسیار بسیار کاهش پیدا کند.با  توجه به اینکه  دسترسی به این درمان ها با توجه به مسائل بهداشتی برای شما قابل قبول نیست باید ورزش های کمر را همچنان ادامه دهید و از انجام ورزش های کمر خسته نشوید و به یاد داشته باشید که تنها راهی که می تواند در طولانی مدت بهبود شما را نگه دارد همین انجام ورزش های کمر می باشد

استفاده از کمربند طبی در هنگام راه رفتن در داخل منزل و همچنین استفاده از داروهای ضد التهابی هر ۱۲ ساعت ، استفاده از ماساژ یخ بر روی کمر هر ۱۲ ساعت می تواند به شما کمک کند توصیه نهایی ما این است که حالا که  خوشبختانه درمان شما با انجام ورزش های کمری موفق بده است  ورزش های کمر را همچنان ادامه دهید.
انجام ورزش های کمری خصوصاً در مواردی که در حالت سیاتیک داشته باشد و درد پاها تیر بکشد بسیار میتواند برای شما کمک کننده باشد خصوصاً ورزش عضله پیریفورمیس
در صورتی که همچنان درد انتشاری به ناحیه باسن و پا داشتیم و این ماندگار ماند حتماً باید تست نوار عصب و عضله انجام دهید تا ببینید آیا درد و فشار بر روی عصب با هم منطبق میباشد یا خیر و در این شرایط ممکن است نیاز به تزریقات ستون فقرات هم داشته باشید.