اسپاسم کمر و درمان آن

سلام اقای دکتر سپهریان. من تو ورزش اسپاسم کمر پیدا کردم . همیشه اسپاسم کمر من با کمی استراحت و اب درمانی و دارو خوب می شد ولی الان یک ماه هست که اسپاسم کمر من خوب نمیشه، حتی شل ککنده عضلانی هم زدم. ممکنه دیسک کمر باشه. خیلی ترسیدم چون یه کم تو پامم میاد گاهی. دوستم خیلی از من بدتر بود پیش شما اومده خوب شده و داره ورزش می کنه. تو را خدا جواب من را بدید چون خیلی ترسیدم

سلام. اسپاسم کمر یک بیماری نیست بلکه بیشتر یک علامت است. یعنی به علتی عضلات کمر شما سفت شده. گاهی در اثر یک حرکت بد عضله اسپاسم می کند و همانطور که فرمودید به راحتی و بعد از چند روز برطرف می شود . اما ما واژه ای داریم به نام گاردینگ اسپاسم یا اسپاسم محافظتی که ثانویه به سایر مشکلات کمر از جمله دیسک کمر ایجاد می شود و اگر ایجاد نشود دیسک بیرون زدگی بیشتری پیدا می کند و موجب درد های انتشاری می شود . اما وقتی تحریک دیسک کمر کم شد باز هم ما این اسپاسم را خواهیم داشت و باید با تکنیک های پزشکی ما این اسپاسم را بشکنیم.

برای تشخیص باید از ام ای کمر و نوار عصب و عضله استفاده کرد.

در درمان سنتی کمردرد معمولا از برگ بید بر روی کمر استفاده می کردند و جدیدا از ترکیب رو غن سیاهدانه و روغن شتر مرغ برای درمان کمردرد استفاده می کنند.

وقتی درد کمر با هر علتی به پا تیر می کشد و حالت سیاتیک پیدا می کند لزوما باید از نظر دیگیری عصب با نوار عصب و عضله میزان فشار روی عصب بررسی و به سرعت و قبل از ایجاد صدمه عصبی درمان شود.

اینکه چون قبلا کمردرد شما قبلا راحت آزاد می شده در حال حاضر هم باید راحت آزاد شود تصور درستی نیست و ممکن است در حال حاضر ممکن است با پاتولوژی دیگری درگیر باشیم که نیاز به بررسی بیشتری و درمان گسترده تری باشد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.