در درمان ساییدگی مهره کمر ۵ چه باید کرد

در درمان ساییدگی مهره کمر ۵ چه باید کرد

درمان ساییدگی مهره پنجم کمر

ساییدگی مهره کمر عموماً در اصطلاح به آرتروز مهره کمر اطلاق میشود ساییدگی عمدتاً در استخوان اتفاق می‌افتد اما دیسک کمر در غضروفی که بین مهره های کمر می باشد ایجاد می شود.

                                درمان ساییدگی مهره پنجم کمر
بیماران و پزشکان اصطلاحات مختلفی را ممکن است برای بیماریهای ستون فقرات استفاده کنند اما عمدتاً ساییدگی مهره کمر به معنی رود التهاب و تورم در استخوان و از بین رفتن لایه های غضروفی چسبیده به استخوان و تیز شدگی استخوان اطلاق می‌شود این یافته عموما در سن بالای پنجاه و بهتر از آن بگویم بالای سن ۵۵ سال ایجاد می شود .

                             آرتروز در کمر
اصطلاح در مورد فاصله کمر عمدتاً به ایجاد آرتروز در کمر گفته میشود چه در مورد دیسک کمر پایه ترین و بلکه شایع ترین محل برای ایجاد آن مهره بین شماره چهارم و پنجم کمری می باشد که موجب ایجاد تیز شدگی و علائم سائیدگی و ایجاد فشار بر روی عصب و درد در بیمار میشود
غضروفی مهره بین چهارم و پنجم کمری وجود دارد به نام دیسک بین مهره ۴ و ۵ یکی از شایعترین دیسک های کمر می باشد که دچار فتق شده و با فشار بر روی عصب کنارش موجب علائمی شبیه سیاتیک و درد کنار ساق پا و درد مچ پا و انگشت شست می‌شود و حتی در مواردی که فشار زیاد باشد ممکن است انگشت شصت زور بالا آمدن زیاد نداشته باشد و در موارد شدیدتر حتی بیمار نتواند روی پاشنه پا راه برود .

شاید یکی از شایع ترین دلایلی که بین مهره چهارم و پنجم کمری از همه شایع تر می باشد این است که لیگامانهای ناحیه کمری در همین نواحی به اتمام می‌رسند و بنابراین حداکثر حرکت در این مهره ها وجود دارد همچنین بعد از آن مهره پنجم و شماره یک ساکروم یا مهره شماره پنجم و اول به قول بیماران شایع‌ترین قسمت ستون فقرات است که دچار ساییدگی مهره و همچنین دیسک کمر میشود .

من های ستون فقرات و همچنین دیسک کمر درمانهای غیر جراحی می باشد و به ندرت پیش می‌آید که کسی به دلیل مشکل ساییدگی مهره یا دیسک کمر بخواهد دچار مشکل جدی به جز درد بشود اما و فقط پیشرونده عصبی یعنی افتادگی مچ پا یا بی اختیاری ادرار به وجود بیاید یا درمانهای طبی که ۹۵ درصد بیماران به آن جواب می دهند بخواهد پاسخ ندهد بحث کارهای جراحی پیش می آید .
درد درمان ساییدگی مهره های کمر بعد از کنترل درد توسط متخصصین طب فیزیکی یا فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک و یا متخصصان طب ورزش درمان باید با ورزش های تقویتی و کششی ستون فقرات ادامه یابد تا بیمار مجدداً دچار علائم نشود.
توجه کنید که در درمان ساییده شدن مورای کمر هیچکدام از روشهای جراحی و غیر جراحی قابلیت ایجاد مهره کاملاً سالم و بدون ساییدگی را ندارد و در تمام روشها سعی بر آن است که فشار بر روی عصب و غضروف بین عصب ها برداشته شده و بیمار کاهش پیدا کند و سپس با ورزش پایدار و سالم بشود .
جمع کنید که انجام تست عصب و عضله می تواند کدام مهره ساییده شده آمل درد بر روی عصب می باشد را نشان دهد .
سوالی که بیماران از ما می‌پرسند عمدتاً این است که برای درمان ساییده شدن مهره کمر باید چه کار کرد و آیا اگر فردی ماده ۲۴ ساییده شدن مهره کمر شود بقیه هم به آن دچار می‌شوند یا نه ؟
صوت در درمان ساییده شدن مهره کمر و فاصله بین مهره ۴ و ۵ به عنوان شایع ترین مهره هایی که دچار ساییدگی می شوند انجام دهم یه فیزیکی و درمان هایی که موجب کاهش التهاب می باشد در عمده بیماران موجب بی دردی می شود و سپس با ورزش های تقویت کمربند لگنی درمان پایدار میشود.

          طریقه صحیح نشستن برای درمان ساییدگی مهره پنجم کمر
همانند سایر آرتروز ها در بدن ساییدگی مهره کمر و آرتروز مهره می تواند جنبه ژنتیک و ارث را هم داشته باشد لذا اگر در خانواده فردی دچار ساییدگی مهره کمر است توصیه می کنیم قبل از آنکه علائم در شما ظاهر شود هم رعایت های مرتبط با ستون فقرات مانند برنداشتن اجسام سنگین را انجام دهید هم ورزش های مرتبط با کمردرد.

       جهت رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.