درمان سنتی و گیاهی خارپاشنه

درمان سنتی خار پاشنه

درمان سنتی خارپاشنه بر این اساس استوار است که دردی که در موقع استراحت و شبها تشدید می شود .عموما التهابات منشاء سرما داشته و بنابراین با استفاده از گرم کردن و به خصوص استفاده از پماد ها و روغن های موضعی که موجب گرم کردن می‌شود درد تسکین پیدا می‌کند .

درمان سنتی خار پاشنه
در درمان سنتی خارپاشنه توصیه می شود که از روغن های گرم مانند روغن کنجد ،روغن زیتون و روغن سیاه دانه ، همچنین تا یک ساعت قبل از خواب از روغن شترمرغ استفاده شده و با پارچه یا جوراب نخی تا صبح پوشانده شود .‌توصیه می‌شود که ماساژ با روغن های سیاه دانه روغن کنجد روغن زیتون و یا استفاده از ترکیب  انها علاوه بر کف پا بر روی تاندون آشیل نیز استفاده شود .توجه کنید اگر در نوار عصب بیمار درگیری عصب دیده شود بهتر است ماساژ با روغن در تمام مسیر عصب انجام شود.

همچنین استفاده از سرکه سیب در بسیاری از صدمات اندام تحتانی از جمله دردهای سیاتیکی و همچنین خارپاشنه توصیه شده است .توصیه می شود سرکه سیب به همراه با نمک مخلوط شده در آب گرم رقیق شود ، به مدت نیم ساعت حداقل بر روی پاها قرار گیرد و بعد از آن بدون اینکه پا شسته شود توسط جوراب پوشانده شده و تا صبح در جوراب باقی بماند .
مسئله دیگر استفاده از سنگ پا می باشد استفاده از سنگ پا در شرایطی که بیمار تحمل آن را داشته باشد یک روش سنتی در شستشوی کف پا می باشد که خود می‌تواند در جلوگیری و درمان خارپاشنه تاثیر داشته باشد
همچنین توجه داشته باشید با توجه به اینکه خارپاشنه یک معلول از از علت دیگر می باشد لذا پوشیدن کفش تنگ و عدم استفاده از کفی مناسب منجر به عود خار پاشنه در هر روش طبیعی و سنتی می شود.‌
همچنین از نظر طب سنتی استفاده از کلسیم های طبیعی مانند استفاده از حبوبات و همچنین استفاده از عدس و بعضی از انواع لبنیات مانند کشک می‌تواند در جلوگیری از رسوب کلسیم در ناحیه پاشنه موثر باشد .از نظر طب غربی استفاده از کلسیم هایی که ملح به وجود آورنده آنها کربنات نباشد و خصوصاً سیترات باشد مجاز است و مانع از رسوب کلسیم در بدن از جمله در کلیه و یا دخار پاشنه می شود
علیرغم آنکه تب بودن تمام آن توصیه به استفاده از ماساژ یخ در درمان خارپاشنه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین درمانها می‌کند طب سنتی در بعضی از شاخه ها استفاده از ماساژ یخ و در بعضی شاخه‌های دیگر استفاده از گرمای موقت خصوصاً گرمایی که با ماساژ با روغن ایجاد می شود را در درمان خارپاشنه توصیه می‌کند
مهره ها و دردناک خارپاشنه استفاده از ماساژ یخ موثرتر و برای بیمار نتایج بهتری خواهد داشت اما در فاز مزمن زمانی که درد کاهش پیدا کرد استفاده از کشش و همراه گرما می تواند کمک کننده باشد .
بعضی از فیزیوتراپیستها که از ترکیب طب سنتی و طب نوین استفاده می‌کنند در استفاده از اولتراسوند به عنوان یک مدالیته طب فیزیکی برای درمان خارپاشنه استفاده می کنند. انها به جای استفاده از ژل از سرکه سیب استفاده می کنند و سرکه سیب به صورت یونتوفورز در داخل پاشنه نفوذ کرده و رسوبات کلسیم و التهابات ناشی از آن را کاهش می‌دهد .

همچنین گروهی در طب سنتی استفاده از گوجه فرنگی برای درمان خار پاشنه را صحیح می دانند. آنها معتقدند که دانه های موجود در گوجه فرنگی دارای خاصیت و عمق نفوذ بالا در ناحیه پاشنه و همچنین امکان استفاده از دکلسیفیکاسیون و یا برداشتن رسوبات کلسیم و کاهش التهاب را دارد. آنها توصیه می‌کنند که بین ۲ تا ۴هففته و به صورت هر دفعه ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ با دانه های گوجه فرنگی بر روی پاشنه داده شود .
همانند سایر بیماری های التهابی استفاده از مواد خوراکی که در طب ایرانی سرد نامیده می‌شود مانند دوغ و شیر شب موقع خواب ممنوع  برای درمان خار پاشنه ، دیسک کمر ، دیسک گردن و آرتروز زانو ممنوع می باشد.
از نظرطب سنتی گرم نگه داشتن کف پا با استفاده از پارچه های پشمی مدت چند ماه برای درمان خارپاشنه الزامی میباشد .

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.