جدیدترین روش درمان دیسک گردن

جدیدترین روش درمان دیسک گردن

جدیدترین درمان دیسک‌گردن در در هر حوزه متفاوت می باشد. به طور کلی جدید ترین  در هر سه حوزه درمان‌های دیسک گردن به ۳ دسته تقسیم می شود:

دسته اول درمان های غیر جراحی دیسک گردن

این درمان‌ها شامل مواردی می شود که با تکنیک های غیرجراحی موجب عقب رفتن دیسک و کاهش فشار نیست و روی عصب شده و به این ترتیب می تواند دیسک را درمان کند در این دسته می توان به خدمات فیزیوتراپی کایروپراکتیک طب سوزنی و همچنین لیزر درمانی اشاره کرد. اما مدرن ترین و جدیدترین درمان در این دسته استفاده از دکامپرشن می‌باشد از زمان بقراط تاکنون کشش در مورد دیسک کمر کاربرد داشته است اما استفاده از تکنیک هایی مانند دکامپرشن که ایجاد واکیوم در دیسک گردن می کند و دیسک را به صورت موثری از عصب جدا می کند .موجب درمان ۹۰ درصد بیماران دیسک گردن حتی در شدید ترین حالت می شود.
بین درمان‌های جراحی بسته و همچنین فیزیوتراپی و درمانهای غیر جراحی،  بعضی از تزریقات تخصصی هم وجود دارد تزریق در فاست گردن و همچنین بلوک عصب که زیر سونوگرافی می‌تواند انجام می شود،درد بسیاری از بیماران دیسک گردن را کاهش می‌دهد.

توجه کنید که در درمانهای غیر جراحی دیسک گردن مخصوصاً استفاده از تکنیکهای دکامپرشن ،  ممکن است در جلسات اول درمان موجب تشدید درد شود. بنابراین این به معنی عدم پاسخ شما به درمانهای غیر جراحی نیست .بلکه حداقل جلسات لازم برای درمان دیسک گردن ،در تکنیک های کششی و همچنین روشهای کاهش التهاب مانند لیزر و مگنت و طب سوزنی، باید حداقل ۱۰ جلسه تا ۲۰ جلسه باشد. توجه کنید که طب سوزنی که جز طب سنتی چین محسوب می شود ، امروزه پیشرفت های بسیار زیادی کرده است و شیوه نوین و غربی ان در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به صورت اکادمیک انجام می شود.

 دسته دوم درمانهای دیسک گردن

در ۱۰ درصد باقی مانده بیماران است که دچار عدم پاسخ به درمان های غیرجراحی مانند دکامپرشن طب سوزنی و فیزیوتراپی شده‌اند.
در بین درمانهای غیر جراحی دیسک گردن که با اقدامات تهاجمی و در اتاق عمل انجام می‌شود اما جراحی باز نیست می‌تواند لیزر داخل دیسک اشاره کرد، که تعدادی بیماران به ان عمل لیزری دیسک هم می گویند. توجه کنید که روش درمانی لیزر داخل دیسک ، عمدتاً در همه بیماران کاربرد ندارد و برای بیمارانی است که آب مناسبی در دیسک وجود داشته باشد و همچنین لایه فاز خارجی دیسک تا حدودی حفظ شده باشد .دیسک های کم‌آب که بسیار بیرون زده اند یا به اصطلاح دچار extrusion شده اند ،به لیزر داخل دیسک در دیسک گردن جواب نمی‌دهند
روش دیگر جراحی‌های اندوسکوپیک و یا برداشتن یک قطعه توسط یک سوزن می باشد، شاید مدرنترین روش در این سیستم استفاده از روش spine jet یا هیدرودیسککتومی می باشد در این روش یک سوزن ریز دردا کنار دیسک قرار گرفته و مقداری از ماده بیرون زده از طریق این سوزن و از طریق داکت مانند شست و شو از سرم خارج میشود.

روش سوم جراحی دیسک گردن

تعداد قلیلی از بیماران که به درمانهای غیر جراحی دیسک گردن پاسخ نداده اند و یا دچار ضعف پیشرونده عصبی و یا فشار بر روی نخاع، با علائم بالینی میلوپاتی میباشند این افراد می‌توانند از جراحی‌های دیسک‌گردن بهره ببرند
در بین تکنیک های جراحی دیسک گردن استفاده از روش های اندوسکوپی و همچنین برش های لیزری که موجب ایجاد برش کوچک بر روی پوست بیمار می شود بسیار موثر می باشد.
توجه کنید که تمام درمانهای دیسک گردن کنترلی (و نه حذفی) می باشد و هیچ کدام دیسک فتق شده گردن را به طور کامل حذف نمی‌کند حتی روش تعویض دیسک مصنوعی که مدتی رایج شده بود با توجه به فشاری که به عناصر دیگر ستون فقرات می آورد، نتایج رضایت بخشی نداشته است.

بنابراین توصیه می شود بعد از درمان دیسک گردن به هر شکل از تکنیک های توان بخشی جهت تقویت عضلات گردن و افزایش رنج و دامنه حرکت گردن استفاده کنید تا درمان دیسک گردن در شما پایدار و دایمی شود.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.