بهترین مسکن برای درمان دیسک کمر

بهترین مسکن برای درمان دیسک کمر

بهترین مسکن برای درمان دیسک کمر یک دارو نمی باشد باید توجه کنید که بیماری دیسک کمر یک بیماری است که در فاز التهابی با فشارهای التهابی که بر روی عصب ایجاد می‌کند موجب ایجاد درد در ناحیه عصب و فشار بر روی ریشه های عصبی میشود ،لذا داروهای ضد التهاب باید به عنوان یک جزء اصلی از درمان استفاده شود.

بهترین مسکن برای درمان دیسک کمر

توجه کنید که بسیاری از داروهای ضد التهاب از نوع و دسته داروهای مسکن می باشند اما دوز ضد التهابی آنها از دوز مسکنی و ضد دردی آنها متفاوت است و بعضی از آنها اثرات ضد التهابی بیشتر و اثرات تسکینی کمتر دارند و ما توصیه می کنیم که اگر برای درمان از این داروها استفاده می‌کنید بهتر است داروهای با دوز ضد التهابی بالا را استفاده کنید. مثلاً قرص دیکلوفناک ۱۰۰ میلی گرم ممکن است برای شما اثر ضد دردی بالاتر ایجاد کند اما قرص‌ناپروکسن به صورت هر ۱۲ ساعت ۵۰۰ میلی گرم برای بزرگسالان اثر ضد التهابی بهتری از اثر تسکینی دیکلوفناک دارد.

داروهایی که برای کاهش التهاب مصرف می شود دو دسته استروئیدی و غیر استروئیدی میباشد داروهای غیر استروئیدی تحت عنوان NSAID و داروهای استروئیدی می باشد.
داروهای استروئیدی در واقع همان کورتون ها می باشد توجه کنید که هرچند داروهای کورتونی در طولانی مدت یا با دوزهای بالا ممکن است مضر باشد اما در دوزهای کم اثر درمانی دارد و در مدت کوتاه می‌تواند با دوز کم موجب ایجاد پوکی استخوان یا عوارض پایدار شود پس بنابراین ترس زیاد از حد موجود در جامعه برای درمان داروهای استروئیدی اشتباه می باشد .
هیچ بیماری با تزریق یک دو یا سه سر بریده کوتاه اثر دچار پوکی استخوان و عوارض نمی شود بلکه می تواند التهاب ریشه عصب را در ناحیه موجود کم کند و این برای درمان دیسک کمر و به خصوص درمان انتشاری عصب سیاتیک بسیار مفید است .
شاید بتوان گفت که کاری که بر روی عصب آورده می شود داروهایی که چه داروهای نوروپاتیک استفاده می‌شود می‌تواند فشار بر روی عصب و تحریک پذیری عصب را کم کند. معمولا فشار دیسک کمر یا دیسک گردن بر روی عصب به کمک نوار عصب و عضله شناخته می شود.  مثلاً داروی گاباپنتین یا داروی پرگابالین از جمله این داروها می باشند بسیاری از بیماران به ما عنوان می‌کنند که من که تشنج ندارم که شما داروی ضد تشنج به من داده اید اما توجه کنید که این داروهای ضد تشنج به دلیل آن که تحریک عصبی را کم می کنند و دردهای نوروپاتیک را کم می‌کنند در بیماری دیسک کمر بار فشار بر اساس عصب استفاده می شوند.
دسته دیگر داروهای برای درمان و تسکین دیسک‌کمر استفاده از پمادهای موضعی میباشد . در طب سنتی به صورت ساده از اسطوخودوس و همچنین شیره بلوط در درمان‌ دیسک‌کمر مرسوم بوده است اما امروزه با توجه به مطالعات بالینی بسیار متعدد های نوینی ایجاد شده است که می تواند در درمان دیسک کمر و درد ناشی از آن مفید باشد یکی از بهترین انواع آن ها پماد روماتکس و پماد لافاررو رهامین میباشد .

بعضی از روش های سنتی مانند گذاشتن دنبه و خرمای بدون هسته بر روی ناحیه ی کمر یا استفاده از سفیده تخم مرغ به همراه زردچوبه بر روی ناحیه ملتهب می‌تواند با کاهش التهاب موضعی ناحیه کمک کننده باشد و ناحیه را نرم کند اما امروزه با ماده‌ای بسیار بهتری با عصاره منتول و ساخته شده که می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد .
همچنین پماد کپکس که دارای عصاره فلفل میباشد با مهار کردن ماده P که عامل و واسطه ایجاد درد می باشد می تواند در کاهش چشمگیر و موقتی درد بسیار کمک کند .
دسته دیگر دارو و مسکن برای درمان دیسک کمر استفاده از شل کننده های عضلانی است که برای افرادی که یا خواب مو سر ندارند یا دچار اسپاسم‌های شدید ناحیه کمری و یا کجی در ناحیه کمر می باشد داروهایی مانند باکلوفن تیزانیدین و مت کار با من با دوز های مناسب برای این درمان استفاده می‌شوند دوزهای کمی زیاد آنها می‌تواند بی اثر یا موجب ایجاد شلی و گیجی بیش از حد بشود.

دیگر داروها داروهایی است که برای دردهای مزمن به کار برده می شود یعنی سعی می کند حساسیت سیستم عصبی مرکزی به درد را کاهش دهد داروهایی مانند دولوکستین آسنترا و نورتریپتیلین از این دسته می باشد

جهت رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.