آرتروز مچ پا و درمان های نوین غیر جراحی در کیلنیک پیشگام

نشانه های آرتروز پا و درمان آن

آرتروز پا یکی از بیماری های شایع در سنین میانسالی و کهنسالی می باشد و یک بیماری ناتوان کننده است که تا حدودی می‌توان از آن جلوگیری کرد یا میزان آن را کم کرد.
آرتروز در پا موجب می‌شود که فرد توانایی راه رفتن خود را از دست بدهد یا راه رفتن دردناک داشته باشد و بنابراین فعالیت‌های ورزشی و زندگی روزانه فرد دچار اشکال شده و بیماری های دیگری مانند پوکی استخوان و آرتروز مفاصل کمری و دیسک کمر سراغ فرد می آید. بنابراین باید آرتروز پا تا حد امکان پیشگیری و در صورت بروز، بلافاصله درمان شود.

منظور از پا البته در بیماران مختلف، متفاوت  می باشد. بیشتر بیماران، دردهای مربوط به مفصل زانو و درد های ساق پا و ران پا را تحت عنوان درد پا می‌نامند و  این در حالی است که آرتروز زانو  و آرتروز پا متفاوت می باشد و دردهای ساق و ران معمولاً،  دردهای سیاتیکی و مشکل کمر را تداعی می‌کند.
جالب است بدانید در تجربه ما، آرتروز مفصل مچ پا بیشتر به دلیل مشکلاتی در ناحیه ستون فقرات کمری مانند دیسک کمر و آرتروز کمر می باشد که با ایجاد دردهای سیاتیکی و از بین رفتن درد کمر فقط درد در ناحیه مچ پا و یا روی پا ایجاد شده و بنابراین بیمار احساس درد در پای خود می کند و آنرا آرتروز پا می نامند. در حالی که مشکل در ناحیه ستون فقرات می باشد. روش و درمان آن عمدتاً توسط پزشک متخصص باید صورت گیرد. یعنی پزشک باید بتواند با معاینات هوشمندانه خود، منشاء مشکل آرتروز پا را از مشکلات ستون فقرات جدا کند .

افراد دارای آرتروز پا معمولاً دچار خشکی مفصل صبحگاهی هستند و در زمانی که نشسته هستند یا حرکت نمی کنند دردی ندارند در حالی که بیماران دیسک کمر و مشکلات ستون فقرات علاوه بر آنکه در حالت ایستاده و راه رفتن درد دارند در حالت نشسته هم ممکن است درد داشته باشند و علائمی از سردی پا خصوصاً و گاهی داغ شدن پا را هم دارند .
مفصل پا در حدود ۳۰ مفصل استخوان های ریز و کوچک در پا را در خود دارد که ممکن است ضربه های قدیمی یا ورزشهای بیش از حد، کفش نامناسب و مشکلات مرتبط با کف پا مانند صافی کف پا یا قوس بیش از حد کف پا موجب فشار بیش از حد روی مفاصل در سنین جوانی و کم کم ایجاد علائم آرتروز در سنین کهنسالی شود .
مانند تمام بیماری های دیگر پزشکی، در آرتروز پا نیز ژنتیک و وراثت نقش بسیار مهمی  بازی می کند بنابراین اگر پدر یا مادر شما آرتروز پا داشته است بهتر است توجه بیشتری به مفاصل خود داشته باشید .
همچنین خانمها استعداد بیشتری برای آرتروز پا نسبت به آقایان دارند.
توجه کنید که اگر انگشت شصت پای شما دچار انحراف است یا هالوس والگوس دارید احتمال ایجاد آرتروز در مفصل شست پا و دردناک شدن ناحیه شست پا نسبت به بقیه افراد بیشتر است و برای این مورد باید از پد مخصوص و اسپیلت شبانه جهت جلوگیری از ایجاد آرتروز استفاده کنید .

راهکارهای پیشگیری از آرتروز پا

اگر پای شما دارای قوس بیش از حد یا قوس کم می باشد کفی مناسب استفاده کنید.
استفاده از کفش مناسب در هنگام کار کردن و ورزش کردن بسیار مهم است. کفش مناسب کفشی است که  پاشنه در حد ۳ تا ۵ سانتی متر داشته باشد، قوس کف پا را پر کند و به گونه ای طراحی شده باشد که حالت فنریت و یا الاستیسیتی داشته باشد .
اگر ورزش منظم روزانه نمی کنید بهتر است از ورزش برای پیشگیری از آرتروز مچ پا استفاده کنید. ورزشهای کششی مفصل مچ پا ورزش های کششی پا و ورزش های تقویتی عضلات اطراف ساق پا می تواند در جهت جلوگیری از آرتروز پا مهم باشد .

بنا بر انچه که در این مقاله عنوان شد همیشه سعی کنید ستون فقرات خود را محافظت کنید. دیسک کمر خطر جدی برای ایجاد آرتروز مچ پا، آرتروز مفصل پا و ایجاد دردهای ناشناخته در پا می باشد و بسیاری از بیماران وقتی که درد کمر شان می افتد و احساس می‌کنند که درمان‌دیسک‌کمر انجام شده است علائم پا را مرتبط با دیسک کمر نمی دانند در حالی که همچنان منشاء از ستون فقرات کمری می باشد.
اگر در پای خود احساس گزگز و مورمور و بی حسی می کنید حتماً از تست عصب و عضله و نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری تونل تارسال و همچنین دیسک کمر استفاده کنید .

درمان آرتروز پا

در گذشته، علم پزشکی نسبت به درمان آرتروز بسیار مستأصل بود اما امروزه درمان های جدید آرتروز پا بسیار زیاد شده است.
استفاده از روش های نوین طب فیزیکی مانند استفاده از شاک ویو درمانی جریان‌های رادیوفرکونسی و الکتروتراپی می تواند درد بیمار را کاهش دهد.
اوزون درمانی می‌تواند میزان ترمیم بافتی را بهتر کند و بدون عارضه کاهش درد مفصل را ایجاد کند.
پی ار پی برای آرتروز پا و پی آر پی زانو یکی از بهترین روش های درمان آرتروز در حال حاضر می باشد که ترمیم را زیاد می کند و  فقط جنبه تسکین ندارد و این یک یافته بسیار مهم در پزشکی می باشد.

استفاده از ارتوکین درمانی موجب می‌شود که فاکتورهای التهابی که در ایجاد آرتروز نقش دارد به شدت کاهش پیدا کرده و درد بیمار بسیار کم شود.
و همچنان ورزش به عنوان یکی از عوامل اصلی در درمان آرتروز پا باید مد نظر قرار بگیرد ولی ورزش و همچنین کفی مناسب و کفش مناسب باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.
درمان بیماران در مراحل ابتدایی درد بسیار راحت تر می باشد. معمولا بیماران در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه کنند و مراحل پیشرفته انجام روش های تهاجمی مانند فریز کردن مفصل مچ پا و درمان جراحی آرتروز پا توصیه می شود در حالی که در مراحل اولیه درمانی، بسیار راحت می شود آرتروز را کنترل کرد .

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما