شاکویو تراپی درمان اصلی خار پاشنه

شاکویو تراپی درمان اصلی خار پاشنه

شاکویو تراپی درمان اصلی خار پاشنه

شاکویو تراپی درمان اصلی خار پاشنه

شاک ویو تراپی چیست

شاک ویو تراپی یک روش درمانی است که در حوزه ارتوپدی، فیزیوتراپی، و نیز برای درمان قطعی خار پاشنه و درمان تاندونیت آرنج و شانه یخ زده و همچنین اختلالات نغوذ مورد استفاده قرار می گیرد. مهم‌ترین مزیت این روش کاهش سریع درد و بازیابی توانایی حرکتی فرد است. با توجه به غیر تهاجمی بودن این درمان و عدم نیاز به مصرف داروهای مسکن، شاک ویو تراپی یک درمان ایده آل برای افزایش سرعت ریکاوری و بهبود شرایط مختلف مربوط به درد و ناراحتی شدید یا مزمن است.

درمان شاک ویو تحولی در درمان خار پاشنه ایجاد کرده است . سال های قبل که شاک ویو وجود نداشت درمان خار پاشنه محدود به تزریق محل درد و فیزیوتراپی ساده بود که در حال حاضر تحول شگرفی در درمان خار پاشنه با شاکویوتراپی ایجاد شده است.

اکثر افراد به خاطر استفاده ناموفق از روش‌های درمان مختلف با مشکلات ناشی از درد و ناراحتی مزمن مواجه می‌شوند. شاک ویو تراپی یک روش درمان مدرن و بسیار موثر در حوزه طب فیزیکی و توان‌بخشی است و حدود 80% از افراد در سراسر جهان از طریق آن توانسته‌اند مشکلات خود را کاهش داده یا به‌طور کامل درمان نمایند. برای اطلاع از مناسب بودن این درمان برای خود و نیز هماهنگی جلسه ملاقات با متخصصین این کلینیک، لطفاً از طریق شماره 02166576991 با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.
 

مکانیزم عملکرد شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک موج صوتی است که باعث انتقال سطح انرژی بالا به نقاط دردناک و بافت‌های اسکلتی عضلانی دچار درد و ناراحتی نیمه حاد، نیمه مزمن و مزمن می‌شود. این انرژی باعث تقویت فرآیندهای ترمیم و تجدید ساختار استخوان‌ها، تاندون‌ها و سایر بافت‌های نرم در بدن می‌شود. شاک ویو با توجه به ویژگی‌های تغییر شدید در فشار، دامنه زیاد و حالت غیر تناوبی معرفی می‌شود. انرژی جنبشی مورد نیاز در این درمان از طریق فشار هوا ایجاد شده و به دسته دستگاه و در نهایت بافت هدف منتقل می‌گردد.

مکانیزم عملکرد شاک ویو تراپی

تاثیرات درمانی شاک ویو تراپی

امواج صوتی با سطح انرژی بالا در هنگام برخورد با بافت هدف باعث ایجاد تاثیرات درمانی در ناحیه آسیب‌دیده شده و سرعت ترمیم بافت و رشد سلولی را افزایش می‌دهد. این امواج همچنین تاثیر بی‌حس کننده داشته و باعث بازیابی توانایی حرکتی نقاط آسیب‌دیده می‌شود. تمام نتایج ذکر شده در این بخش معمولاً به صورت همزمان مشاهده شده و برای درمان درد مزمن، نیمه مزمن، و شرایط حاد مناسب هستند. هزینه شاک ویو به نسبت درمان های دیگر پایین تر و ایمنی آن بالاتر می باشد.

رفع التهاب مزمن

یاخته‌ها و سلول‌های ماست (mast cells) یکی از اجزای اصلی تاثیرگذار بر ترمیم فرآیندهای التهابی هستند. در عمل فعالیت این سلول‌ها می‌تواند تحت تاثیر امواج صوتی ناشی از شاکویوتراپی افزایش پیدا کند.

تاثیرات درمانی شاک ویو تراپی

تشکیل رگ‌های جدید خونی در اثر شاک ویو

تشکیل رگ‌های جدید خونی در اثر شاک ویو

جریان مواد مغذی برای شروع و حفظ فرآیندهای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده ضروری است. به هر حال استفاده از امواج صوتی می‌تواند باعث ایجاد و ترمیم مویرگ‌های جدید در تاندون و استخوان شود.

تحریک تولید کلاژن

تولید مقدار کافی کلاژن برای فرآیند ترمیم ساختارهای بافت‌های اسکلتی عضلانی و نیز رباط‌های آسیب‌دیده لازم و ضروری است. به این ترتیب، شاک ویو درمانی می‌تواند فرآیند تولید کلاژن را در بدن تحریک و تسریع نماید.

تحریک تولید کلاژن در اثر شاک ویو

تجزیه فیبروبلاست‌های کلسینه شده

تجمع کلسیم اغلب در نتیجه ایجاد پارگی‌های بسیار ریز یا سایر آسیب‌دیدگی‌ها برای یک تاندون ایجاد می‌شود. به هر حال امواج صوتی می‌توانند این شرایط را از بین ببرند.

تجزیه فیبروبلاست‌های کلسینه شده در اثر شاک ویو

پخش کردن واسط درد «سابستنس پی»

سابستنس پی (substance P) یک نوع انتقال دهنده عصبی است که واسطه انتقال اطلاعات درد از طریق فیبرهای C است. فعالیت این نوع از پپتید عصبی (neuropeptide) معمولاً با درد شدید، مداوم و مزمن ارتباط دارد. در شاک ویو تراپی ماده P از محل تجمع خود جدا می شود.

پخش کردن واسط درد «سابستنس پی» در اثر شاک ویو

آزادسازی نقاط حساس

نقاط حساس دلیل اصلی ایجاد درد در ناحیه کمر، گردن، شانه، دست و پا است. به هر حال، انرژی صوتی در هنگام تماس با این نقاط باعث آزاد شدن پمپ کلسیم و ترمیم مشکلات متابولیک در میوفیلامان‌ها (myofilaments) و ریلکس شدن نقاط حساس می‌شود.

آزادسازی نقاط حساس در اثر شاک ویو

کاربردهای شاک ویو تراپی

زانوی دوندگان

زانوی دوندگان یک نوع التهاب یا آسیب‌دیدگی در تاندون کشکک است که با احساس درد، ناراحتی یا نقص عملکرد برای زانو همراه است. به هر حال شاکویو درمانی می‌تواند یک روش ساده و فوری برای رفع این مشکل باشد. به این ترتیب افراد پس از اولین جلسه درمان با کاهش درد خود مواجه شده و پس از چند جلسه درمان درد بیمار به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

شاک ویو تراپی برای زانوی دوندگان

شاک ویو تراپی برای نغوظ

یکی از جدید ترین استفاده های شاک ویو در درمان اختلالات نغوظ با شاک ویو می باشد. استفاده 10 تا 20 جلسه ای از شاک ویو با تنظیمات خاص دستگاه موجب ایجاد عروق سازی بر روی آلت تناسلی مردان می شود . ایجاد عروق سازی موجب بهبود دایمی اختلالات نغوظ با شاک ویو تراپی می شود .

درد شانه

درد در ناحیه شانه می‌تواند در نتیجه شرایطی مثل کلیسنه شدن، سندرم گیرافتادگی شانه، یا شانه یخ زده ایجاد شود. شاک ویو تراپی می‌تواند در موارد کلیسنه شدن شانه مشکل را به‌طور کامل در بیش از 85% موارد از بین ببرد. به این ترتیب کاهش بااهمیت در درد و بهبود عملکرد شانه در این شرایط با گذشت 4 هفته مشاهده خواهد شد.

شاک ویو تراپی برای درد شانه

آرنج تنیس‌باز

آرنج تنیس‌باز شرایطی است که به صورت متداول در بین 10% افرادی که فعالیت‌هایی مثل ورزش تنیس انجام می‌دهند، مشاهده می‌شود. به این ترتیب شاک ویو تراپی می‌تواند کاهش فوری درد و درمان مشکلات ایجاد شده را در بیش از 70% موارد با حداکثر 5 جلسه درمان برای بیمار به همراه داشته باشد.

شاک ویو تراپی برای آرنج تنیس‌باز

خار پاشنه

مهمترین استفاده از شاک ویو در درمان خار پاشنه می باشد. تجمع کلسیم در زیر استخوان پاشنه (خار پاشنه) رابطه نزدیک با ایجاد جراحت یا التهاب در غلاف کف پا دارد (پلانتار فاشئیت). به هر حال شاک ویو درمانی می‌تواند هر دوی این مشکلات را به صورت همزمان برطرف کند. به این ترتیب امواج صوتی نقش موثر در ریکاوری سریع، بازگشت به فعالیت‌های عادی و دستیابی به نتایج درمان بلندمدت در بیش از 88% افراد بیمار دارد. در درمان خار پاشنه با شاکویو توصیه ما یک نیم نگاهی به کمردرد و تاثیراتی که کمردرد می تواند روی پاشنه داشته باشد و با نوار عصب و عضله ممکن است این اختلال پنهان قابل شناسایی باشد.

شاک ویو تراپی برای خار پاشنه

تاثیرات شاک ویو در درمان تاندونیت مزمن

آسیب‌دیدگی‌های جزئی انباشته ناشی از انجام فعالیت‌های تکراری که باعث وارد شدن فشار بیش از حد به پا می‌شود در نهایت می‌تواند باعث ایجاد تندینوپاتی مزمن، تاندونیت یا التهاب مزمن تاندون پا برای فرد شود. هر دوی موارد التهاب تاندون و وارد شدن آسیب به سلول‌ها را می توان با استفاده از شاک ویو تراپی به خوبی درمان کرد. تعداد جلسات درمان مورد نیاز در این شرایط معمولا 5 تا 10 جلسه با 5 تا 10 روز فاصله بین جلسات درمان می‌باشد.

تاثیرات شاک ویو در درمان تاندونیت مزمن

سندرم استرس ساق پا= درمان درد ساق پا با شاک ویو

سندرم استرس درشت‌نی میانی معمولاً به خاطر انجام فعالیت‌هایی که باعث وارد شدن فشار بیش از حد به عضله قدامی درشت‌نی می‌شود، ایجاد می‌گردد. هنگامی که این مشکل از طریق شاک ویو تراپی تحت درمان قرار گیرد، دوره پنهان (خفته) این مشکل به‌طور بااهمیت کاهش یافته و مدت زمان لازم برای ریکاوری حداقل نصف خواهد شد.

سندرم استرس ساق پا= درمان درد ساق پا با شاک ویو

کلسیفیکاسیون

التهاب کلسینه تاندون یک مشکل مزمن دردناک است که با کلسینه شدن تاندون چرخاننده شانه ایجاد می‌شود. این شرایط درد و محدودیت حرکتی برای شانه به همراه دارد. به هر حال، شاک ویو تراپی یکی از موثرترین روش‌های درمان برای این مشکل است. در این حالت امواج صوتی باعث پخش شدن نقاط کلسینه شده و فرآیند جذب و حذف آن‌ها را توسط بدن تحریک می‌کند. علاوه بر این شاک ویو تراپی می‌تواند طول مدت درمان را کاهش داده و کاهش سریع شرایط مربوط به درد و ناراحتی مزمن بیمار را در این رابطه به همراه داشته باشد.

درمان کلسیفیکاسیون پا با شاک ویو

درد لگن و درمان با شاک ویو

عضلات و تاندون‌های موجود در ناحیه لگن ممکن است بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند. همچنین استخوان‌های لگن ممکن است به خاطر زمین خوردن یا سایر آسیب‌دیدگی‌های مانند آن دچار شکستگی شوند. هر یک از این شرایط می‌تواند باعث ایجاد درد و آسیب‌دیدگی در ناحیه لگن  و ایجاد رسوبات کلسیم پاتولوژیک در ناحیه لگن شود. به هر حال، شاک ویو تراپی می‌تواند فرآیند بهبود آسیب‌دیدگی را تسریع کرده و با از بین بردن درد و ناراحتی از نیاز به عمل جراحی برای جایگزینی مفصل جلوگیری نماید.

درد لگن و درمان با شاک ویو

روش درمان و مکانیسم درمان  با شاک ویو

شاک ویو تراپی یک روش درمان غیر تهاجمی است که نحوه استفاده از آن ساده و آسان است. این درمان از سه مرحله به شرح زیر تشکیل شده است:

مرحله 1. موقعیت‌یابی ناحیه‌ای که نیاز به درمان دارد

در این مرحله ناحیه آسیب‌دیده از طریق روش‌های مناسب همچون لمس شناسایی می‌شود تا به این ترتیب درمان به‌طور دقیق بر روی آن انجام شود.

روش درمان و مکانیسم درمان با شاک ویو

مرحله 2. قرار دادن ژل بر روی ناحیه تحت درمان

در این مرحله مقدار کافی ژل بر روی ناحیه شناسایی شده برای درمان در مرحله 1 قرار داده می‌شود. در حقیقت استفاده از ژل برای انتقال موثر و مناسب امواج صوتی به ناحیه آسیب‌دیده از نقش بااهمیت برخوردار است.

روش درمان و مکانیسم درمان با شاک ویو

مرحله 3. شروع درمان

در این مرحله دسته دستگاه به آرامی بر روی ناحیه آسیب‌دیده فشار داده شده و سپس دستگاه برای تولید امواج صوتی روشن می‌گردد.

روش درمان و مکانیسم درمان با شاک ویو

سوالات رایج

آیا این درمان دردناک است؟

در طول درمان بیمار ممکن است با اندکی احساس ناراحتی یا درد با توجه به سطح آستانه درد خود مواجه شود. به هر حال، با توجه به اینکه این درمان فقط پنج دقیقه طول می‌کشد، اکثر افراد می‌توانند ناراحتی و درد ناشی از آن را به خوبی تحمل کنند. علاوه بر این، قدرت و شدت درمان در طول آن توسط پزشک قابل تنظیم خواهد بود.تقریبا اکثر بیماران ما در کلنیک بعد از شاک ویو احساس  درد زیادی ندارند.

چند جلسه درمان در این شرایط مورد نیاز است؟

تعداد جلسات درمان به واکنش بافت و شرایط بیمار بستگی دارد. به هر حال نتایج این درمان انباشته است و معمولاً برای دستیابی به نتایج مناسب به بیش از یک جلسه درمان (6 تا 10 جلسه) نیاز می‌باشد. به هر حال در بسیاری از مواقع بیمار بلافاصله پس از جلسه اول با بهبود در شرایط خود مواجه خواهد شد. ولی گاهی در بعضی از بیماری ها نیاز به شاک ویو تراپی به مدت 20 جلسه می باشد .

چه مدت یک بار لازم است از شاک ویو تراپی استفاده شود؟

در اکثر موارد افراد به 3  جلسه درما ن در هفته نیاز دارند .این شرایط به قدرت تحمل بیمار و عکس‌العمل بدن وی بستگی خواهد داشت.

آیا پس از تکمیل درمان  با شاک ویو بیمار با درد و ناراحتی مواجه می‌شود؟

اکثر افراد با کاهش فوری درد پس از درمان مواجه می‌شوند. به هر حال، با گذشت 2 تا 4 ساعت از درمان، احتمالاً درد و ناراحتی در ناحیه تحت درمان افزایش خواهد یافت. با این وجود درد و ناراحتی ایجاد شده در این شرایط قابل تحمل بوده و باعث ایجاد محدودیت برای عملکرد بیمار نمی‌شود.

مراقبت های بعد از شاک ویو تراپی چیست ؟

معمولاً به افراد توصیه می‌شود از انجام فعالیت‌های فیزیکی (به خصوص فعالیت‌هایی که بر ناحیه آسیب‌دیده تاثیر می‌گذارد) برای مدت 48 ساعت پس از درمان خودداری کنند ، مثلا ترجیحا با ماشین رفت و امد کنند . استفاده از ماساژ یخ بعد از درمان کمک می کند تا ضربات و درد احتمالی ناشی از شاک ویو درمانی کاهش یابد . این ماساژ یخ باید به مدت 48 ساعت و هر 8 ساعت تکرار شود .

 هزینه شاک ویو خار پاشنه چقدر است ؟

هزینه شاک ویو تراپی خار پاشنه در سال 98 مطابق تعرفه وزارت بهداشت 124 هزار تومان می باشد که در جهت رفاه بیماران با تخفیف با قیمت 90 هزارتومان ارایه می گردد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما