چسبدگی بعد عمل جراحی کمر

با سلام بنده 38 سالمه از كرمان حدودا 6 ماه پيش جراحي لامينكتومي براي مهره هاي L3 – L4 انجام دادم بعد از عمل دچار چسبندگي شدم. اا این چسبندگی عارضه عمل بنده است آيا تزريق هايالاز براي من موثره ياخير؟ و هزینه درمان چسبندگی ستون فقرات چند می باشد.

سلام. بیشتر دیسک کمر ها به درمانهای غیر جراحی مانند درمان های دستی، کشش و تزریقات ستون فقرات جواب می دهند ولی انهایی که جواب نمی دهند مجبور به انجام درمان های جراحی ستون فقرات از جمله لامینکتومی می شوند. هر چند جراحی های ستون فقرات ممکن است برای بیمار عارضه داشته باشد ولی ما چسبندگی ستون فقرات به قدری شایع می باشد که به عنوان عارضه جراحی ستون فقرات و کمر مطرح نمی شود.

سوالی که مطرح می شود اغلب این است که علت چسبندگی ستون فقرات چیست

علت چسبندگی ستون فقرات فرایند طبیعی ترمیم می باشد یعنی همانطور که زخم روی پوست که دارد ترمیم می شود و یک حالت فیبروز و به اصطلاح بیماران گوشت مانندی روی زخم ایجاد می شود همین حالت در داخل کانال نخاع ایجاد می شود و موجب فشار روی ریشه های عصب می شود و مجب دردهایی می شود که مجددا علایم دیسک کمر قبلی را تقلیذ می کند .

چسبندگی دیسک 4 و 5 بعد جراحی از بقیه دیسک ها شایع تر است و زمان ایجاد چسبندگی ممکن است بین چند هفته تا چند ماه بعد درمان متغیر باشد.

علایم چسبندگی دیسک کمر بعد جراحی شاید درست علایم قبلی دیسک کمر باشد و شاید به صورت خشکی و سفتی ستون فقرات خود را نشان دهد.

متاسفانه حدود 40 درصد افراد بعد جراحی دیسک کمر دچار چسبندگی ستون فقرات می شوند که همانطور که عنوان شد عارضه جراح نیست و عمدتا ناشی از ژنتیک بدن فرد و نوع جراحی و … می باشد . از طرفی هم تمام بیماران دارای چسبندگی ستون فقرات دچار علایم واضحی نمی شوند.

درمان چسبندگی ستون فقرات در ابتدا استفاده از تکنیک های غیر جراحی مانند رادیوفرکوانسی، الکتروتراپی عمقی مانند الکترواکوپانکچر و تکنیک های دیگر توانبخشی می باشد. در بیمارانی که جواب نمی دهند استفاده از تزریقات استروییدی و همانطور که عنوان کردید تزریقات هیالاز کمک کننده است. بر اساس تجربه ما استفاده از ازن درمانی هم در درمان چسبندگی ستون فقرات کمک می کند.

متاسفانه بعضی از بیماران مجبور به انجام جراحی مجدد ازاد سازی هستند که عموما هم نتایج ان رضایت بخش نیست.

در مورد هزینه های تزریقات ستون فقرات هم در داخل کلنیک ها هزینه ها زیاد نیست ولی تزریقات داخل بیمارستان های خصوصی اغلب چندین ملیون می باشد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.