ورزش های آب درمانی و استخر جهت دیسک کمر و تنگی کانال نخاع

با سلام اقای دکتر ورزش های اصلاحی تنگی کانال نخاعی در استخر شنا چه حرکات ورزشی ست؟ اصولا در آب درمانی برای دیسک کمر و تنگی کانال نخاع چه باید کرد ؟

سلام. تنگی کانال نخاع از جمله بیماری هایی است که ورزش کلید اصلی درمان و نگهداری بهبودی آن می باشد. اما همانطور که قبلا هم عنوان کردم در مرحله درد چه کمردرد و چه درد پا که ناشی ازتنگی کانال نخاعی باید درمان های غیر ورزشی مثل طب سوزنی و ازن درمانی و مانیپولاسیون دستی انجام شود. بعد وارد مرحله ورزش های استاتیک تنگی کانال نخاعی می شویم و در مرحله بعد آب درمانی و استخر شروع می شود. شما اگر مراحل درمانی  را طی کرده اید و در مرحله شدید درد قرار ندارید می توانید راه رفتن در آب را شروع کنید. در جلسات اول آب درمانی در کلیه کمردرد ها و تنگی کانال نخاع و دیسک کمر توصیه به مدت کوتاه حدکثر 30 تا 45 پیاده روی در آب می باشد. بهتر است تا سینه در  آب باشید و درحاتیکه پاها کشیده هستند درآب پیاده روی کنید. در کنار آب و بعد از طی هر عرض استخر پا را با ورزش زانو داخل شکم به طرف سینه خود بکشید. هر سه عرض که شنا می کنید یک مرحله  حرکت به سمت پهلو داشته باشید. اگر شرایط جسمی شما اجازه می دهد ، انجام پا دوچرخه در آب در شرایطی که دستان خود را به لبه استخر تکیه دادید کمک کننده می باشد. هر ده دقیقه بیرون آمدن از آب برای شما مفید است و در این مدت از حوضچه آب گرم استفاده کنید و بعد 3 دقیقه مجددا جهت آب درمانی به استخر برگردید. انجام ورزش های کمر قبل و بعد از استخر برای شما مفید است . امیدوارم مطالبی را که عنوان کردم جهت آب درمانی تنگی کانال نخاع  به شما کمک کند.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.