نکروز زانو

سلام جناب آقا دکتر وقت بخیر بنده ۵ سال پیش یه مقدار پودر بدنسازی مصرف کردم دو سال پیش زانوم راستم سه بار قفل شد و در ام ارای گه گرفته شد نشون داده شد قسمتی از زانو چپم نکروز شده، نکروز زانو، خدا رو شکر درد زیادی ندارم و زانوهام در رادیو گرافی حالت آرتروز دارند آیا میشه اقدامی برا نکروز انجام داد؟ باتشکر

نکروز زانو
روز زانو بعد از نکروز استخوان سر ران شایع‌ترین نکروز در بین استخوان های ما می باشد علل زیادی ممکن است موجب نکروز شود حتی بعد از سنین ۶۰ سال ممکن است نکروز خودبه‌خودی هم ایجاد شود . شایع ترین دلیل نکروز در سنین جوانی و خصوصاً در ورزشکاران مشکلاتی است که مرتبط با منیسک و خصوصاً منیسک داخلی زانو ایجاد می‌شود مستقیم به استخوان می تواند عامل دیگری برای نکروز باشد ورزشکاران و خصوصاً بدنسازی کاران استفاده از داروهای مکملی که دارای استروئید می باشد می تواند زمینه را برای نکروز زانو در ضربات ایجاد کند . همانطور که میدانید یکی از علل نکروز زانو داروهای استروئیدی می باشد مانند داروهای کورتونی که در بعضی از بیماران روماتیسم به صورت دائم استفاده میشود و لذا استفاده مداوم از این داروها برای افزایش حجم در بیماران بدنساز می تواند موجب ایجاد این بیماری شود.
نکروز استخوان ابتدا با شک در گرافی ساده و سپس تشخیص دقیق با کمک ام آر آی زانو می باشد.
نوار عصب و عضله پا برای درگیری عصب های اطراف پا و مشکلات احتمالی و همزمان در ناحیه کمر و رد کردن این مشکلات مواکدا توصیه می شود.

درمان غیر جراحی نکروز زانو
درمانی استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن سلکوکسیب و همچنین ایندومتاسین می‌تواند برای درمان مفید باشد همچنین استفاده از ورزش های تقویتی عضلات چهارسر و از و ورزش های کششی عضلات همسترینگ و عضله خارجی کنار پا به نام عضله تنسور فاسیالاتا می تواند بسیار کمک کننده باشد
درمانی فیزیوتراپی خصوصاً لیزر درمانی و پلاسما با ایجاد علمی کاهش التهاب و همچنین ایجاد اوزون زیر جلدی می‌تواند به صورت غیر تهاجمی به افزایش خون رسانی و کاهش التهاب در منطقه کمک کننده باشد.

طب سوزنی الکتریکی هم با کمک افزایش خونرسانی ، کاهش باندهای چسبنده و افزایش سطح هورمون های اندورفینی می تواند در بهبود و کاهش درد نقش کمکی داشته باشد.
استفاده از تزریقات اوزون تراپی و همچنین ارتوکین درمانی که موجب کاهش التهاب و افزایش میزان خونرسانی و اکسیژن رسانی به بافت می شود در بعضی بیماران موثر بوده است.

ورزش برای نکروز زانو همانطور که عنوان شد شامل تقویت عضلات چهار سر ران و خصوصا سر داخلی آن ، کشش عضلات هم استرینگ ، تقویت عضلات باسن وکشش عضلات بیرونی پا می باشد.

کفی طبی دارای لبه خارجی هم کمک کننده است و می تواند فشار را از سمت داخل بر دارد.
در صورتیکه بیمار به روش های غیر جراحی پاسخ ندهد ،جراحی با کمک خارج کردن بافت مرده استخوان از داخل قسمت نکروز شده یا پیوند استخوان می باشد.‌

کلنیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.