مکانیسم درمان های مداخله ای دیسک کمر

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما و تشکر از وقتی که برای پاسخ میگذارید. اینجانب نیز حدود ۶ سال است که دچار فتق دیسک l4 هستم. قبلا نیز در این بخش مصدع اوقات شما شدم. جناب اقای دکتر یک سوال کلی دارم شاید پاسخی باشد برای بسیاری از دوستان. با توجه به اینکه دیسک کمر در قسمت لایه فیبروز و همچنین در قسمت هسته ژله ای دارای رگهای خونی نمیباشد, پس قاعدتا هیچ فرایند ترمیمی نیز در انجا رخ نمیدهد. ایا به همین دلیل نیست که عارضه فتق دیسک خوب نمیشود و در واقع میتوان گفت اکثر درمانهای دارویی و غیر مداخله ای بی تاثیر هستند ؟ البته منظورم تسکین درد نیست, بلکه درمان واقعی است و این نوع درمانها را رها کرد. و سوال دیگر اینکه چرا بدن قادر به جذب مایع بیرون زده دیسک نیست ولی در بسیاری از از میعانات میان بافتی این اتفاق میافتد مانند بسیاری از ورمها, سوختگی ها و……. درواقع اگر مایع بیرون زده دیسک جذب بشود, فشار کم نمیشود و درد از بین نمیرود ؟ در اخر اینکه با توجه به قسمت اول صحبتهایم در مورد نبود رگهای خونی, میتوان نتیجه گرفت که فقط درمانهای مداخله ای میتواند چاره کار باشد البته اگر با موفقیت صورت گیرد؟ ایا این منطق درستی است یا خیر…؟

سلام. دیسک کمر همانگونه که در مطالب هم عمدتا عنوان کردیم مقوله بسیار پیچیده ای در بدن انسان می باشد. روش های جدید درمان دیسک کمر خوشبختانه بسیار پیشرفت کرده و عمده بیماران دیسک کمر با روش های نوین طب فیزیکی درمان می شوند اما احتمال عود در فردی که قبلا دیسک کمر گرفته بسیار بالاست و این کاملا وابسته به رعایت ها و ورزش هایی دارد که بعد ازدرمان دیسک کمر انجام می شود . درست فرمودید که قسمت مرکزی دیسک عموما خونرسانی کمی دارد ولی هیچ نقطه ای از بدن ازجمله دیسک کمر بدون خون رسانی زنده نخواهد ماند. دیسک کمر هم به دلیل مشکلات مکانیکال و هم مشکلات التهابی علایم ایجاد می کند و به همین دلیل است که گاهی دیسک کوچک علائم التهابی زیاد و درد زیادی را دارد و شاید مثلا با لیزر درمانی یا رادیوفرکوانسی بسیار بتوان به این فرد کمک کرد. قسمت دیگر علایم مکانیکال می باشد که با درمان هایی مانند مانیپولاسیون ، کشش های دکامپرشیون و یا نوکلئوتومی و اقدامات اینترونشنال کنترل می شود. این فرضیه که فرمودید درست نیست و بنده بیمارانی دارم که دیسک کمر ان ها را 10 سال گذشته درمان غیر جراحی کرده ام و تا به حال کوچکترین مشکلی نداشته اند. البته درمان دیسک کمر به فرهنگ بیمار و انجام صحیح آموزش ها و ورزش های بعد درمان بسیار وابسته است.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.