معنی کلمه دهیدراتاسون و بالجینگ در ام ار ای

1-There is disc dehydration at L4-L5 level 2-There is disc bulge at L5 – S1 level سلام. دکتر عزیز این جواب ام ار ای کمر بنده است موقع از خواب بلند شدن درد دارم و خشکی . در ناحیه پایین کمرم-و همچنین موقع نشستن و برخواستن به همین شکل درد دارم. منتظر جواب هستم. به دنبال کلنیک درد و طب فیزیکی در شرق تهرانم

سلام. در ام ار ای در فردی که دارای درگیری کمر با منشا دیسک کمر شده است ما چندین واژه داریم.

خفیف ترین حالت دهیدراتاسیون  یا Disk dehydration   می باشد که به این است که  که فشار بسیار خفیفی به دیسک وارد شده و تنها آب آن کم شده است . البته بعضی از بیماران از این واژه بسیار میه  ترسند چون گاهی همکاران از واژه سیاهی دیسک  استفاده می کنند و بیماران گاهی از این واژ می ترسند در حالیکه این حالت خفیف ترین نوع درگیری دیسک می باشد و هر چند از نظر درمانی باید به  آن توجه کرد ولی جای نگرانی وجود ندارد .

مورد دوم بالجینگ دیسک یا Disc Bulging  می باشد که درجه دوم درگیری از نظر ام آر آی کمر می باشد. در این موارد بسیاری از موارد حتی فتق ممکن است موجب پارگی دیسک هم نشود . در هر دو حالت درمان این موارد بسیار آسان است و نیاز به اقدام جراحی ندارد و اکثر متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی قادر به درمان آن به شیوه های غیر جراحی می باشند.

مورد سوم پروتروژن دیسک یا ِDisk prutrusion می باشد که درگیری متوسط دیسک از نظر بیرون زدگی در ام ار ای می باشد . اغلب بیماران با این شدت درگیری  ، جواب مناسبی به روش های غیر جراحی می دهند اما باید در درمان مصمم باشند و یک درمان خوب و غیر سطحی دریافت کنند.

مورد چهارم اکستروژن دیسک یا Disc extrusion  می باشد که  شدیدترین نوع درگیری دیسک می باشد و حجم ماده بیرون زده آن بسیار زیاد می باشد . در این موارد اگر بیمار اگر علائم Neurologic deficit نداشته باشد امکان درمان  غیر جراحی وجود دارد و اگر بیمار به مدت 2 ماه درمان های قوی طب فیزیکی را دریافت کرد و همچنان دچار دردهای شدید باشد پروسه های مختلف جراحی بسته و باز کمر در وی انجام می شود.

با توجه یه ام ار ای شما و مطالبی که در بالا در مورد ام ار ای کمر توضیح دادم انجام درمان های طب فیزیکی موجب کاهش درد و خشکی صبح گاهی شما خواهد شد .

کلنیک تخصصی درد و طب فیزیکی پیشگام در غرب تهران و ابتدای خیابان پاتریس واقع شده است.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.