درمان قطعی ارتروز زانو

سلام آقای دکتر خسته نباشید من مادرم پنج سال پیش مریض شما بوده و آرتروز زانوش رو با کمک پی آرپی و طب سوزنی و روش‌های دیگه‌ای که انجام دادید درمان کردید الان مجدد درد زانو با شدت کم شروع‌ شده و می‌خواستم بدونم دوباره باید به کلینیک مراجعه کنیم یا می‌شه در داخل خونه درمان کرد و این‌که آیا کلا آرتروز زانو درمان قطعی داره یا نه ؟

سلام خوشحال هستیم که در طول این پنج سال توانسته‌ایم درد آرتروز زانوی مادر شما را درمان کنیم و تا این مدت درد ارتروز زانو ایشان کنترل بوده است. آرتروز زانو همانگونه که می‌دانید پیری مفصل زانو می‌باشد و به طور طبیعی هرچه سن افزایش پیدا می‌کند کل بدن پیر می‌شود از جمله مفصلی که بین استخوان‌های ساق و ران قرار گرفته که همان آرتروز زانو می‌باشد. آرتروز زانو درمان قطعی ندارد اما با کمک روش‌هایی می‌توانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید یا پیشرفت آن را به تعویق بیندازید و اجازه ندهید که آرتروز زانو برای بیمار علامت‌دار شود و یا مشکل ایجاد کند.

درصورتی‌که فاصله مفصلی زانو اجازه دهد شاید بتوان گفت پی آر پی زانو بهترین روش ترمیمی موجود در ایران برای ترمیم عناصر نسبتاً تخریب‌شده زانو (و البته نه قسمت‌های کاملاً تخریب‌شده) می‌باشد اما در کنار آن اصول اصلی کنترل درد زانو و آرتروز زانو یعنی کاهش وزن تقویت عضله چهار سر و همچنین رعایت‌های مرتبط با آرتروز زانو مانند چهارزانو نزدن نشستن بر روی زمین استفاده نکردن از پله و استفاده نکردن از دست‌شویی‌های ایرانی باید حتما مورد نظر قرار بگیرد.
با این شرایط شما می‌توانید پی آرپی زانو را هر از چندگاهی تکرار کنید و درصورتی‌که مفصل زیاد بین زانو و ارتروزی زیاد تخریب‌شده باشد، می‌توانید از ژل‌های هیالورونیک اسید استفاده کنید. در کنار فرآیندهای توان‌بخشی مانند تقویت عضله چهار سر و تقویت عضلات لگن و تقویت عضلات کمر می‌توانید مجدداً بی‌دردی را به بیمار برگردانید.

درهرحال درمان در مراحل اولیه درد و قبل‌ از این‌ که درد شدید شود بسیار برای ایشان مناسب‌تر می‌باشد. درمان زودهنگام بهتر از ان است که اجازه دهیم که دردها شدید شود و حافظه درد ایجاد شود. با درد شدید قطعا نیاز به درمان‌های تهاجمی‌تر و شدیدتر حتی تا جراحی تعویض مفصل خواهد بود.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.