تفاوت آرتروز کمر با دیسک کمر

سلام. تفاوت آرتروز کمر با دیسک کمر چیست؟ من به دلیل کمردرد به دکتر های متعددی مراجعه کردم بعضی از آنها می گفتند دیسک خفیف کمر داری و بعضی می گفتند آرتروز کمر دارم. من میخواستم ببینم فرق آرتروز کمر با دیسک کمر چی هست؟ ایا علائمش فرق میکنه درمان دیسک کمر با ارتروز کمر فرق میکنه یا نه و من باید چیکار کنم

سلام در واقع می توان گفت که هم آرتروز کمر و هم دیسک کمر می توانند موجب ایجاد کمردردهای شدید بشوند.
هر کدام از این دو بیماری هم علائم مشترکی دارند و هم علائم متفاوتی و به نوعی می‌توان گفت که هر دو بیماری بیماری عضروف ها میباشند. تفاوت آرتروز کمر با دیسک کمر در واقع در نوع درگیری غضروف ، سن شایع ایجاد ان و تا حدودی در حالات ایجاد علایم می باشد.

                                 آرتروز کمر
آرتروز در واقع غضروف هایی که دو مهره از پشت به هم متصل می‌کند معمولاً در اثر بالا رفتن سن و تغییرات پیر شدن مفصلی دچار مشکل می‌شود و استخوان های اطراف آن تیز شده و این مجموعه موجب ایجاد فشار و ادامه فرایندهای التهابی و مکانیکی بر روی لیگامان های اطراف بافت عصب‌ها می‌شود . در آرتروز کمر مشکلات به صورت تدریجی مبهم و ریز می باشد. مثلاً در ارتروز کمر بیمار درد هایی دارد که به صورت پراکنده و مبهم در اطراف ستون فقرات می باشد صبح ها بیشتر می شود و با راه رفتن و حرکت کردن به نحو قابل توجهی کم میشود .
درد معمولاً به شدید نیست و هر چند بیمار به طور کلی کمی اذیت می باشد ولی معمولاً دردهای شدید آزارنده مرتبط با آرتروز کمر نیست. سن شایع برای آن معمولاً بالای ۵۰ سال می باشد و آرتروز کمر در زیر ۵۰ سال بسیار نادر می باشد

                           دیسک کمر
اما دیسک کمر بیماری می باشد که غضروفی که بین مهره ها قرار گرفته دچار پارگی شده و به بیرون از ناحیه طبیعی خود خارج می شود. این بیرون آمدگی هسته مرکزی غضروف دیسک موجب ایجاد التهاب در ناحیه اطراف ستون فقرات کمری و مراحل اولیه ایجاد کمردرد و با فشار مکانیکی و التهابی بر روی عصب های کنار آن می شود که در تست نوار عصب و عضله پا قابل مشاهده می باشد.
این فشار بر روی عصب موجب ایجاد دردهای انتشاری در پا می‌شود و گاهی حتی درد در کمر وجود ندارد . یکی از عصب هایی که به صورت شایع در این شرایط درگیر می‌شود، دیسک کمر می باشد.
در دیسک کمر علائم بسیار شدید می‌تواند ظاهر شود. یعنی بیمار می تواند از شدت درد کمر و پاها اصلاً نتواند بر روی پای خود راه برود البته در بعضی از موارد علاوه بر درد کمر می تواند فقط به صورت بی حسی در پاها یا گرفتگی ماهیچه پا یا درد روی باسن باشد اما درد می‌تواند به اندازه شدید شود که حتی بیمار برای رفتن به سرویس بهداشتی دچار مشکل شود.
همچنین سن رایج برای ایجاد دیسک کمر بسیار متغیر میباشد ، یعنی یک بیمار ممکن است در سن ۱۴ سالگی بر اثر ضربه و یا ورزش اشتباه یا زمین افتادن دچار دیسک کمر شود یا فردی در اثر طولانی نشستن و استفاده اشتباه از ستون فقرات در سنین بالا و حدود ۷۰ تا ۸۰ سال دچار علایم دیسک کمر شود.
هر چند که در درمان دیسک کمر و درمان آرتروز زانو در جنبه های بسیار زیادی مشترک می باشد، اما تفاوت هایی هم دارد در درمان دیسک کمر، عمده تمرکز بر کاهش فشار عصب بر روی نواحی درگیر درگیر می باشد . همچنین در هر دو مورد فرایندهای کاهش التهاب، هم در دیسک کمر و هم ارتروز کمر به کار برده می شود اما در جریان آرتروز کمر و گردن و ستون فقرات تمرکز بیشتری بر فرآیندهای کاهش التهاب مانند لیزر درمانی و دارودرمانی انجام می‌شود.
قسمت مشترک درمان در هر دو مورد استفاده از فرایندهای توانبخشی و استفاده از ورزش بعد از کنترل درد می باشد.
استفاده از روشهای پیشرفته در مانند استفاده از روش‌های تخت دکامپرشن و همچنین استفاده از دستگاه بیوفیدبک و یا لیزرهای پرتوان می‌تواند در کاهش التهاب و کاهش فشار بر روی عصب های کمر و در نتیجه کنترل درد بیمار بسیار موثر باشد
همچنین طب سوزنی اگر به صورت درست استفاده شود می تواند در درمان درد بیمار بسیار موثر باشد

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.