چه بیماری هایی با طب سوزنی قابل درمان است؟

طب وزنی برای دو هزار سال است که در چین برای ارتقاء سطح سلامتی و درمان بیماریها استفاده می شود. در طب چینی بر این باور هستند که سلامتی نتیجه آزاد شدن انرژی به نام “چی” در بدن است و بیماری مربوط به مسدود شدن جریان این انرژی در بدن است که می تواند با قرار دادن سوزن های ریزی در نقاط مختلف بدن این جریان انرژی را آزاد کرد. صدها مطالعات بالینی در مورد مزایای طب سوزنی صحبت کرده اند و نشان دادند که درمان شرایط از مشکلات اسکلتی عضلانی، کمر درد، گردن درد و غیره تا تهوع، سردردهای میگرنی، اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی، ناباروری را با موفقیت درمان می کند.

اگر شما مطمئن نیستید که آیا درمان طب سوزنی برای بیماری شما مناسب هست یا نه بهتر است یک قرار ملاقات برای مشورت در مورد دیگر روش های درمانی با پزشک متخصص خودتان انجام دهید؛ دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی میتواند خدمات مختلفی از طریق طب تلفیقی برای شما فراهم کند تا متوجه شوید چه درمانی برای شرایط و نیازهای شما مناسب است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره های 02166576991 و 02166914650 تماس حاصل فرمایید.

چگونه انرژی چی در بدن جریان پیدا می کند؟

طب سوزنی بر اساس نظریه شبکه کانال جینگلو در مورد جریان انرژی چی است. اگرچه انرژی چی در تمام قسمتهای بدن نفوذ می کند، اما تمایل دارد که در یک نقطه از بدن که کانال جینگلو نامیده می شود جمع شود. این کانالها در طب سوزنی مریدین نامیده می شوند.

سیستم کانال جینگلو تمام قسمتهای بدن را به یک شبکه ارتباطی انرژی متصل می کند.

همانطور که آب از طریق یک سطح صاف به دنبال مسیر کم مقاومت می رود انرژی چی در بدن هم اینگونه رفتار می‌کند. جریان انرژی چی در چین ها و چروک های بدن جریان پیدا می کند این انرژی بین شکافها و قسمتهای بین ماهیچه‌ها و استخوانها حرکت میکند در حفره‌ها و فرورفتگی ها جمع میشود و حوضچه‌های انرژی چی درست میکند.

در این حوضچه‌ها انرژی چی متمرکز و قابل دسترسی است. اینها نقاط طب سوزنی است جایی که چی قرار دارد و میتوان با استفاده از فشار انگشتان (طب فشاری)، تکنیک های ماساژ (به معنای نیشگون گرفتن و کشیدن) مالش پوست (گوآشا)، حجامت، “مکسی بوشن” نوعی گرما درمانی و البته طب سوزنی به آن دست پیدا کرد و آنرا دستکاری کرد.

چگونه می توان انرژی چی را دستکاری کرد؟

دستیابی موفق به انرژی چی با ارتباط با کانالی که انرژی چی در آن قرار دارد در یک یا چند تا از نقطه که سوزن وارد شده‌اند انجام می‌شود. به این کار دستیابی به انرژی چی می گوییم که با رسیدن به احساس چی متوجه آن میشویم.

معمولا بیمار انرژی چی را در محلی که سوزن به بدن وارد شده است و سپس در نواحی مجاور آن و در طول کانال مرتبط با آن احساس میکند. این انرژي به شکل نوعی جریان الکتریکی ملایم، مبهم، سنگین و با درد خفیف به شکل موج هایی در بدن پخش میشود. اغلب مردم درمان از طریق انرژی چی را دردناک نمیدانند فقط برای آنها غیرعادی است.

یک متخصص با تجربه معمولا میتواند پس از رسیدن سوزن به محل انرژی چی از طریق احساس بیمار آنرا درک کند. وقتی که متخصص به انرژی دست پیدا کرد با موفقیت آن را دستکاری میکند و سوزن ها برداشته میشوند. کل این فرآیند میتواند با توجه به شرایط خاص بیمار از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اغلب درمان های طب سوزنی ۲۰ دقیقه طول میکشند.

کاربردهای طب سوزنی

طب سوزنی می تواند برای حفظ سلامتی و درمان طیف وسیعی از بیماران مفید باشد. ممکن است طب سوزنی به تنهایی یا به صورت ترکیبی با سایر درمان های مکمل یا متعارف استفاده شود. طب سوزنی را می توان برای درمان بیماری های بسیار زیاد و مشکلات سلامتی از جمله موارد زیر به کار برد:

  • مشکلات تنفسی
  • رینیت آلرژیک: مشکلات گوارشی قولنج صفراوی، اسهال خونی، اپی گاسترآلژیا (در زخم معده گاستریت حاد و مزمن اسپاسم معده) تهوع صبحگاهی، استفراغ و حالت تهوع
  • درد: درد صورت، سردرد ، زانو درد ،کمر درد ،گردن درد ،دندان درد، درد مفصل گیجگاهی فکی، پری آرتریت، شانه درد بعد از عمل آرتریت روماتوئید، سیاتیک، رگ به رگ شدن، آرنج تنیس باز.
  • بیماریهای زنان کولیک، قاعدگی دردناک، القای زایمان، اصلاح وضعیت نامناسب جنین
  • مشکلات قلبی عروقی: فشار خون بالا، افت فشار خون، سکته روانی و افسردگی( شامل افسردگی پس از سکته)
  • مشکلات کلی واکنش های معکوس به رادیوتراپی و شیمی درمانی لکوپنی.

شواهد بیشتری مورد نیاز است

  • مشکلات تنفسی آسم بعد از لوله گذاری مری در کودکان، سیاه سرفه
  • مشکلات گوش حلق و بینی چشم و دهان و چشم درد، خون دماغ (خونریزی بینی)، زونا ،بیماری منیر، گلودرد، سندروم شوگرن
  •  مشکلات دستگاه گوارش: التهاب کیسه صفرا، اختلالات سنگ کلیه و اختلالات گوارشی
  •  وضعیت ناقل هپاتیت B کولیت زخمی
  • مشکلات عصبی و روانی اضطراب ،فلج‌ بل، افسردگی و اسپاسم صورت، نورالژی، اختلال سمپاتیک رفلکسی، زوال عقل، اسکیزوفرنی، سندروم تیتز (فرآیند التهاب مفصل)
  •  درد، درد شکم ،درد سرطان، گوش درد، فیبرومیالژی یا آرتریت نقرسی، استئوآرتریت، درد رادیکولار، درد ستون فقرات درد ناشی از معاینه آندوسکوپی، سفتی گردن، اختلال مفصل گیجگاهی فکی، سندروم تیتز(التهاب مفصل)
  •  پوست آکنه ولگاریس، نورودرماتیت، خارش
  •  بیماری های زنان: ناباروری زنان، سندروم مجرای ادرار، کم تخمدانی، درد زایمان، مثانه بیش فعال، سندروم تخمدان پلی کیستیک، سندروم پیش از قاعدگی، عفونت های دستگاه ادراری
  •  اختلال عملکرد جنسی مردان: پروستات، عفونت مثانه، عفونت مجاری ادراری، متعدد سنگ های مجاری ادراری، احتباس ادرار
  •  مشکلات قلبی عروقی: عصبی، قلبی، هیپرلیپیدمی، درد ترومبو، سندروم راینود
  •  مشکلات کلی: اعتیاد به الکل، سندروم استرس رقابتی، آسیب جمجمه مغزی ،دیابت (غیر وابسته به انسولین) تب خونریزی دهنده، چاقی، بی خوابی، کمبود شیردهی، اعتباد به تریاک، هروئین ،کوکائین، نقاهت بعد از عمل جراحی، اعتیاد به تنباکو

اینکه درمان چقدر موثر واقع شده است بستگی به شدت و ماهیت شرایط تحت درمان دارد. متخصصین طب سوزنی برای تشخیص شرایطی که ممکن نیاز به ارجاع بیمار به یک متخصص باشد آموزش لازم را دیده اند. بنابراین بسیار مهم است که شما اطلاعات دقیق در مورد شرایط خود در اختیار پزشک قرار بدهید تا مشکلات پزشکی شما نادیده گرفته نشود.

اگر شما تحت مراقبت‌های همزمان پزشکان مختلف هستید بسیار مهم که همه آنها در مورد درمانهای شما مطلع باشند تا مطمئن شوید هیچ گونه تداخل نامطلوبی وجود ندارد.

چه موقع نباید از طب سوزنی استفاده کرد؟

استفاده از طب سوزنی این طور نیست که تاثیر منفی داشته باشد اما برای درمان موارد زیر منع مصرف دارد:

  • نوزادان و کودکان بسیار کوچک
  •  بیماران خیلی سالمند یا خیلی ضعیف
  •  افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • بیمارانی که با اختلالات خونریزی یا کمبود خون شدید رنج می برند
  •  بیمارانی که خیلی ضعیف هستند لاغر اندام اند قند خون پایین دارند یا به دلیل خستگی و فرسودگی دچار حالت غش می شوند بیمارانی که فشار خون بسیار پایینی دارند.
  •  بیمارانی که از اضطراب شدید دارند یا از سوزن های طب سوزنی می ترسند
  • بارداری هر چند طب سوزنی به طور کلی برای اکثر زنان در دوران بارداری بی خطر است اما نقاط خاصی از طب سوزنی وجود دارد که در استفاده از آن در دوران بارداری ممنوع است. زنان باردار باید قبل از این که طب سوزنی استفاده کند در مورد این محدودیت ها و یا هر نگرانی دیگری در رابطه با بارداری با پزشک خودشان صحبت کنند.

ارزیابی

شما می توانید بدون اینکه برگه ارجاع داشته باشید یا همراه با برگه ارجاع از طرف پزشک خودتان مستقیم با پزشک طب سوزنی یک قرار ملاقات داشته باشید. اگر شما در مورد اینکه آیا طب سوزنی درمان مناسبی برای شما هست یا نه نگران هستید به عنوان اولین قدم در درمان خودتان یک مشاوره پزشکی منسجم ترتیب دهید.

در اولین مشورت با پزشک طب سنتی در مورد مشکلات سلامتی شما صحبت می‌کند و مشخص می‌کند چطور علائم شما می‌تواند به بهترین شکل با این روش درمان شود. ممکن است او نبض شما را در هر مچ بررسی کند که روش بسیار مهمی برای تشخیص است. ۶ نبض در هر مچ حس می شود که با اندام های اصلی شما و عملکرد آنها مطابقت دارد. هر پالس در یک قسمت خاص از مچ شما قرار دارد همچنین ممکن است متخصص طب سوزنی زبان، رنگ صورت، دمای بدن و بافت پوست در قسمت های مختلف بدن شما مشاهده کند.

روش

در طی درمان پزشک طب سوزنی ابتدا با انتخاب نقاطی در طی مریدین های مناسب شروع به درمان می کند که این نقاط با پنبه آغشته به الکل تمیز می‌شود. سوزنهای استرلیزه شده در روی نقاط انتخاب شده قرار می گیرند. سوزنهای مخصوص با طول و اندازه‌های متفاوت اما کلاً نازک، سفت و از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. بعضی از از متخصصان طب سوزنی ممکن است از سوزنهای یکبار مصرف و استریل شده استفاده کنند.

معمولاً سوزن ها درست زیر سطح پوست قرار می‌گیرند اما برخی ممکن است عمیق تر وارد شوند و این بستگی به نقاط تحت درمان دارد. معمولاً اکثر بیماران فقط احساس درد خفیفی هنگام وارد کردن سوزن به پوست خودشان می شوند وقتی که سوزن ها قرار گرفتند، آنها دیگر احساسی ندارند.

خیلی از بیماران این درمان را آرامش بخش توصیف کردند و احساس سلامتی داشتند. اغلب بیماران از اینکه سوزنها چقدر راحت در پوست قرار می‌گیرند متعجب شدند. سوزنها معمولاً برای حدود ۳۰ دقیقه درون محل باقی می‌مانند. اما ممکن است با توجه به نیازهای فردی شما این زمان متفاوت باشد. بعد از از اینکه متخصص طب سوزنی سوزن ها را برداشت محل وارد کردن سوزن ها به آرامی با پنبه آغشته به الکل تمیز میشوند.

بعد از درمان باید چه انتظاری داشته باشم؟

اکثر بیماران احساس آرامش بخش و مطلوب و حس تازگی بعد از درمان طب سوزنی دارند. بیمارانی که تا قبل از جلسه طب سوزنی درد داشتند اغلب از احساس آرامش زیاد و کاهش درد و ناراحتی خود متعجب می شوند.

عوارض جانبی احتمالی طب سوزنی چیست؟

عوارض جانبی نادر است. بیماران ممکن است گاهی اوقات کبودی خفیفی در قسمت وارد کردن سوزن ها داشته باشند که به آن شوک سوزن می گوییم. احساس غش، سردی و تهوع خفیفی دارند. به ندرت افراد شوک سوزنی را تجربه می کنند، اما اگر اتفاق بیفتد به احتمال زیاد در شرایطی است که بیمار پس از وارد شدن سوزنها میترسد یا به شدت خسته است یا به دلیل غذا نخوردن به مدت طولانی قبل از جلسه درمان طب سوزنی قند خونش پایین آمده است.

شوک سوزن ممکن است برای بیمار ناراحت کننده باشد اما ضرری ندارد در اکثر کشورهایی که طب سوزنی انجام می شود پزشکان قبل از انجام درمان از بیمار می خواهند تا فرم رضایت را امضا کنند و در این فرم عوارض جانبی احتمالی را برای آنها مشخص می کنند.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما