پی آر پی شانه

پی آر پی شانه یکی از بهترین و کم‌عارضه‌ترین روش‌های درمانی در افرادی است که سایر روش‌های درمان درد و التهاب‌شانه‌ در بیمار برای بهبود ان‌ها جواب نمی‌دهد (روش‌های طب فیزیکی) پی آر پی شانه با توجه به معاینه‌های متخصص طب فیزیکی ممکن است به چند مرحله تقسیم شود. تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید. همچنین در صورت رعایت کردن نکات قبل و بعد از تزریق PRP هم می‌توانید به نتیجه‌ی بهتری دست پیدا کنید و حتی ممکن است در کمتر شدن تعداد جلسات تزریق پی آر پی شانه تاثیر بگذارد. که این امر در صرفه جوییی در هزینه‌های درمانی شما موثر خواهد بود.

مزایای پی آر پی در شانه

پلاسمای غنی از پلاکت می‌تواند در (کاهش، تسکین، از بین بردن) التهاب و درد التهابی تاثیر داشته باشد. پزشکان ممکن است از تزریق PRP برای کمک به بهبود بافت استفاده کنند.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ هم‌چنین خاطرنشان می‌کند که درمان‌های PRP ممکن است به کاهش درد و افزایش بهبودی در موارد آسیب دیدگی رباط و تاندون کمک کند. درمان با پی آر پی می‌تواند برای سرعت بخشیدن و بهبود روندترمیم و کاهش خطر ابتلا به عفونت پس از انجام عمل جراحی استفاده شود.

 به علت اثرات وسیع روش پی ار پی در درمان مشکلات مرتبط با آسیب و درد تاندون، مفصل یا رباط، از پلاکت‌ها اغلب در درمان ورزشکاران استفاده می‌شود.

پی ار پی شانه به چه کسانی توصیه می‌شود؟

پی ار پی شانه به بیمارانی که آرتروز و ساییدگی مفصل شانه، پارگی تاندون‌های شانه (روتاتور کاف)، کپسولیت چسبنده (شانه یخ زده)، درد شانه، و… آن‌ها را دچار مشکل کرده است توصیه می‌شود. همچنین درمان با پی آر پی میتواند برای بیمارانی که علاقه مند به درمان درد شانه بدون جراحی هستند، گزینه مناسبی باشد.

PRP تزریق چگونه به درد شانه کمک می کند؟

پی آر پی مفصل شانه (PRP) باعث آزاد کردن فاکتورهای رشد می‌شود. این فاکتورهای رشد از التهاب و تخریب غضروف مفصل شانه جلوگیری می کند. برخی شواهد آزمایشگاهی وجود دارد که نشان می دهد این فاکتورهای رشد می توانند ترمیم غضروف و رشد مجدد را تحریک کنند. هدف از پی آر پی مفصل کاهش علائم آرتروز و استئوآرتریت شانه و کند کردن پیشرفت روند بیماری است. این امر به ویژه در بیماران جوان‌تری که می‌خواهند تعویض کامل شانه را به تأخیر بیندازند، مهم است.

موارد ممنوعیت استفاده از پی آر پی

استفاده از پی آر پی در برخی موارد ممنوع است، به عنوان مثال در صورت بارداری، شکستگی استخوان، عفونت حاد، سابقه آلرژی شدید و یا مشکلات خونریزی(فشار روی عصب‌ها، نارسایی اعضا)، باید از استفاده از این روش خودداری کرد. همچنین، در صورت داشتن دستگاه پیس پاس و یا دستگاه‌های الکترونیکی دیگر، استفاده از پی آر پی ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود آورده و باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر به هرکدام از موارد زیر دچار هستید قبل از استفاده از روش PRP شانه حتما باید با پزشک خود مشورت کنید:

  • عفونت فعال در محل تزریق
  • اختلالات پلاکت و انعقادی
  • اختلالات ایمنی خصوصاً سرطان
  • کم‌خونی شدید یا لوسمی
  • سیگاری بودن

مراقبت‌های قبل از درمان پی آر پی شانه

برای آنکه بتوانید روند بهبود سریع‌تری داشته باشید، باید این دوره درمان را طی کنید. بنابراین متخصصان توصیه می کنند که بیمار باید از ورزش‌های سنگین دوری کند تا دوره درمان کامل شود. پزشکان همیشه قطع یک سری دارو را در این دوره توصیه می کنند.

بهتر است مصرف داروهای غیر استروئیدی را یک هفته قبل از درمان و بعد از تزریق پی آر پی شانه قطع کنید. این توصیه پزشک برای این است که این داروها ممکن است بهبود بافت را مهار کنند و در این صورت درمان بی اثر خواهد ماند. بهتر است برای طی کردن یک روند درمان عالی، توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید.

همچنین رعایت موارد زیر در انجام PRP را جدی بگیرید:

  • یک هفته قبل از عمل، مصرف هر گونه داروی گیاهی یا مکمل‌های رقیق کننده خون را قطع کنید.
  • در روز انجام پی آر پی، صبحانه کامل و سالم بخورید و حتما آب فراوان بنوشید.

مراقبت‌های بعد از درمان پی آر پی شانه

پس از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، بیماران ممکن است چندین روز درد و ناراحتی را در شانه خود تجربه کنند و این نشانه‌ای از شروع روند بهبودی است. پلاکت‌ها با آزاد کردن عوامل رشد شروع به کار می‌کنند و معمولاً در این مرحله داروهای ضد درد تجویز می‌شوند. در طی ۴۸ ساعت اول پس از تزریق، از مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه (ادویل، آلو، ایبوپروفن و سایر ضدالتهاب‌های غیر استروئیدی) باید اجتناب شود تا مانع از بین رفتن تاثیر عمل پی آر پی در روند بهبود گردد.

بیماران برای چند روز یا چند هفته پس از درمان نیاز به استراحت دارند تا اختلالی در روند بهبود ایجاد نشود. بیماران می‌توانند بلافاصله پس از درمان دوباره به کار و دیگر فعالیت‌های طبیعی بازگردند، اما باید از انجام فعالیت‌های سنگین و شدید برای چند روز خودداری کنند. روند بهبود بسته به محل که تزریق پی آر پی در آن صورت گرفته است، متفاوت می‌باشد. گاهی اوقات تزریق پی ار پی در افرادی که مفاصل آن‌ها متورم شده است نسبت به بیمارانی که برای التهاب تاندون درمان می‌شوند بسیار سریع‌تر پاسخ می‌دهد.

کلام آخر

پی آر پی شانه از بهترین روش‌های درمانی است که برای رهایی از درد و التهاب شانه می‌توانید پشت سر بگذارید. این روش معمولا به دلیل اثرگذاری فوق‌العاده‌ای که دارد، توسط پزشکان متخصص بسیاری به بیماران توصیه می‌شود که بهتر است آن را پشت سر بگذارید تا دامنه حرکتی شما بهبود پیدا کند.

با توجه به اینکه پی آر پی یک روش غیرجراحی و فاقد عوارض جانبی جدی است، بسیاری از بیماران ورزشکار و غیر ورزشکار از آن استفاده می‌کنند. با این حال، قبل از استفاده از این روش، باید با پزشک خود مشورت کنید و همچنین باید از طریق یک پزشک متخصص و ماهر در این زمینه این روش انجام شود.

سوالات متداول

هزینه ی PRP شانه چقدر است؟

به دلیل نوسانات قیمت نمی‌توان هزینه دقیقی را برای پی آر پی شانه در نظر گرفت. چرا که این درمان به عوامل مختلفی نیز وابسته است. از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار در پی آر پی می‌توان به پارامترهای مهمی اشاره کرد که در برآورد این هزینه تاثیرگذار هستند.

 آیا این روش خطرناک است؟

از آن جایی که استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت در خون بیمار ساخته شده است، پس از آن برای درمان ناحیه آسیب دیده در شانه استفاده می‌شود. بنابراین این روش درمانی هیچ عارضه ای ندارد و خطری بیمار را تهدید نمی‌کند.

آیا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت ایمن است؟

از آنجا که پی آر پی از خون خود بیمار تولید می‌شود، عوارض جانبی بسیار کمی در هنگام استفاده از این روش وجود دارد. البته همیشه خطر ابتلا به عفونت در هر گونه تزریق وجود دارد، اما در اکثر بیماران این روش بدون هیچگونه مشکلی انجام می‌شود.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت چگونه از روش‌های متداول متفاوت است؟

درد شدید ناشی از اوستئوآرتریت یا آسیب‌های تاندون معمولاً با تزریق کورتیزون درمان می‌شوند. با این حال، تزریق کورتیزون هیچ کاری برای درمان علت درد انجام نمی‌دهد و تنها موجب می‌شود تا بیمار درد را کمتر احساس کند. از سویی دیگر، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت خاصیت درمانی دارد و موجب بهبودی در منطقه آسیب دیده همراه با کاهش درد می‌شود.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.