پماد پیروکسیکام برای تسکین درد: موارد و نحوه مصرف

پیروکسیکام ( NSAID) یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی موثر است که برای درمان درد و التهاب استفاده می شود. NSAIDها داروهای ضد درد هدفمندی هستند که با کاهش التهاب به صورت موضعی و در محل درد عمل می کنند. این دارو، هم به صورت ژل و هم به صورت قرص موجود است.

پیروکسیکام  در حالت ژل، به‌عنوان تسکین دهنده موضعی و مؤثر در کاهش درد عمل کرده و مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به درد مفاصل و کمر نیز کمک می‌کند، همچنین برای تسکین درد ناشی از آسیب ماهیچه‌ها و بافت نرم و پارگی نیز استفاده می شود. ژل پیروکسیکام از طریق پوست در محل جذب می شود و برای کاهش درد و التهاب به عمق بافت می رود. در نتیجه استفاده از این دارو به صورت موضعی احتمال بسیار کمتری برای ایجاد هر گونه عوارض جانبی سیستمیک (داخلی) ایجاد می کند.

پیروکسیکام چیست

پیروکسیکام داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است. اغلب آن را به سادگی به عنوان “ضد التهاب” خطاب کرده و یا گاهی اوقات به عنوان “NSAID” یاد می شود. این دارو با جلوگیری از تولید برخی از مواد شیمیایی طبیعی در بدن شما که باعث درد و التهاب می شود، عمل می کند. در این مقاله در مورد پیروکسیکام زمانی که به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود، می پردازیم. پیروکسیکام را می توان از طریق خوراکی به شکل قرص و کپسول نیز مصرف کرد، اگرچه داروهای دیگر معمولاً به آن ترجیح داده می شوند.

هنگامی که پیروکسیکام به صورت ژل روی پوست استفاده می شود، به جای اینکه روی تمام بدن شما اثر بگذارد، فقط در ناحیه ای که آن را استفاده کرده اید، کار می کند و جذب پوست شما می شود و سپس به قسمت هایی از بدن که در آن التهاب وجود دارد (مثلاً عضله) حرکت می کند. استفاده از ژل موضعی به این معنی است که مقدار کمی پیروکسیکام وارد بدن شما می شود و درنتیجه احتمال بروز عوارض جانبی دارو بسیار کمتر است.

نحوه‌ی تاثیر و موارد استفاده از پماد پیروکسیکام

به عنوان یک NSAID ، پماد پیروکسیکام تولید پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مسئول ایجاد التهاب در بافت‌ها را کند یا متوقف می‌کند. پماد با پخش شدن روی مفاصل و بافت نرم، داروهای موجود در از طریق پوست جذب می شوند. عضلات و مفاصل زیر ناحیه محل استفاده بلافاصله در معرض پماد قرار می‌گیرند که به سرعت تولید پروستاگلاندین‌ها را در چنین مناطقی متوقف می‌کند. تورم کوچک می‌شود در نتیجه درد در ناحیه آسیب دیده کاهش می‌یابد.

پماد پیروکسیکام برای درمان، کنترل، پیشگیری و بهبود بیماری‌ها، شرایط و علائم زیر استفاده می‌شود:

تورم، سفتی، اسپاسم و درد مفصل (به علت گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات)

آرتروز

آرتریت روماتوئید

نقرس حاد

درد بعد از عمل

شرایط حاد اسکلتی – عضلانی

آرتریت روماتویید جوانان

انواع کمردرد و دردهای ستون فقرات

قبل از استفاده از پماد پیروکسیکام، در مورد لیست فعلی داروها، محصولات بدون نسخه (به عنوان مثال ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی و غیره)، آلرژی‌ها ، بیماری‌های از قبل موجود و شرایط سلامتی فعلی (به عنوان مثال بارداری، جراحی در آینده و غیره) به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از شرایط سلامتی ممکن است شما را در معرض عوارض جانبی دارو قرار دهد. طبق دستور پزشک استفاده کنید و یا دستور چاپ شده روی درج محصول را دنبال کنید. مقدار مصرف براساس شرایط شما است. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت به پزشک خود اطلاع دهید. نکات مهم مشاوره در زیر ذکر شده است.

اگر اختلال در عملکرد کلیه، کبد یا قلب دارید، مراقب باشید

کودکان زیر 12 سال

بیماران مسن

بیماران مبتلا به عفونت، آسم، اختلالات آلرژیک، اختلالات خونریزی دهنده یا فشار خون بالا

قبل از استفاده از این دارو روی زخم‌های باز، پوست خشک، بریده بریده، تحریک شده یا آفتاب سوخته با پزشک خود مشورت کنید.

قبل و بعد از استفاده از پماد یروکسیکام دستان خود را بشویید. ناحیه پوست را برای درمان تمیز و خشک کنید.

بعد از استفاده فوری از ژل پیروکسیکام ناحیه تحت درمان را شستشو ندهید. همچنین از استفاده از سایر محصولات در ناحیه تحت درمان خودداری کنید مگر اینکه توسط پزشک دستور داده شود.

استفاده از مقدار زیاد ممکن است منجر به کپچر شود. از لایه نازک‌تر یا مقدار کمتری از دارو استفاده کنید تا از پیچ خوردگی جلوگیری شود.

از مصرف این دارو در چشم یا بینی یا دهان خودداری کنید.

استفاده از ژل (پیروکسیکام) چگونه است؟

سه بار در روز در ناحیه ­ی درد اعمال شود. فلدن فقط برای مصارف خارجی بوده و به هیچ عنوان نباید بلعیده شود.

همچنین برای استفاده روی صورت یا اطراف آن، چشم یا دهان و اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد مناسب نمی­باشد.

اطمینان حاصل کنید که دستان خود را قبل از استفاده از فلدن کاملاَ شسته باشید.

ژل باید به آرامی روی پوست محل آسیب دیده مالیده شده تا جذب شود.

ژل را روی پوست آسیب دیده، عفونی، ملتهب و یا زخم­های باز اعمال نکنید.

از پوشاندن ناحیه تحت درمان یا پانسمان­های محکم نظیر بانداژ با سایر پانسمان­ها اجتناب کنید؛ چرا که در این صورت میزان جذب دارو در بدن افزایش یافته و ممکن است خطر عوارض جانبی دارو بالا رود.

اگر علائم شما در حین استفاده از این ژل بهبود نیافت باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. بدون مشورت با پزشک بیش از چهار هفته از ژل استفاده نکنید.

زمان عدم استفاده از ژل پیروکسیکام

حساسیت بیش از حد به ژل پیروکسیکام منع مصرف آن است. علاوه بر این در صورت داشتن شرایط زیر نباید از ژل پیروکسیکام استفاده شود:

  • زخم معده فعال
  • حساسیت بیش از حد
  • شیردهی
  • پورفیریا
  • بارداری

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.