نوروپاتی چه نوع بیماری است؟ نوروپاتی دیابتی چیست؟علایم نوروپاتی و درمان ان چیست؟

نوروپاتی چه نوع بیماری است؟ نوروپاتی دیابتی چیست؟علایم نوروپاتی و درمان ان چیست؟

نوروپاتی چیست؟

بیماری نوروپاتی یک بیماری است که دران اعصاب محیطی بدن درگیر می شود. نوروپاتی محیطی بیماری است که علایم ان بسیار متنوع است و به نوع و علت این بیماری و شرایط بدنی بیمار و سن و جنس او علایم فرق می کند.

شایعترین  نوروپاتی , نوروپاتی دیابتی می باشد و علایم ان شامل گزگز مورمور در دست ها و پاها و احساس سوزن سوزن شدن در پا ها می باشد. دست ها و پاها احساس سردی شدید یا داغی شدید ممکن است بکنند و البه بسته به اینکه کدام ارگان دیگری ممکن است درگیر شود علایم ان متفاوت است.مثلا ممکن است اعصاب مثانه بیمار درگیر شود و در این شرایط  بیمار احساس عدم کنترل ادرار و یا عدم تخلیه کامل ادرار داشته باشد. اختلال عملکرد جنسی و اشکال در نغوظ بسیار شایع می باشد.

علایم نوروپاتی دیابتی و درمان ان

همانگونه که عنوان شد علایم نوروپاتی بسیار متنوع می باشد و گاهی افراد مبتلا به نوروپاتی هیچ‏گونه علامتی ندارند در حالی که عده ای  دیگر به علت علایم ایجاد شده در نوروپاتی به شدت ناتوان می‏شوند. نوروپاتی دیابتی  ممکن است در عده‏ای از بیماران  موجب پیدایش درد و درعده  دیگر ی سبب بی‏دردی  و عدم حس درد در جایی که قاعدتا باید درد حساس شود می شود.

دیابتی ها ممکن است در هروقتی در طول بیماری خود  به نوروپاتی مبتلا شوند اما علامت‏های  واضح نوروپاتی دیابتی معمولاً حدود ده سال بعد از تشخیص دیابت اولیه ایجاد می شوند.جالب است بدانیم حدود 60  دیابتی ها دارای یک نوع نوروپاتی می باشند اما علامت نوروپاتی را نشان نمی دهند و فقط ما در تست نوار عصب و عضله متوجه نوروپاتی دیابتی می شویم.
نوروپاتی دیابتی معمولا در سیگاری ها، افراد  بالای 40 سال و افرادی  که در کنترل و  قندخون خود  مشکل داشته اند ایجاد می شود.
علل به وجود امدن  نوروپاتی دیابتی  و درگیر شدن اعصاب در بیماری قند خون بالا چیست؟
علل مختلفی را در ایجاد نوروپاتی دیابتی را گفته اند اما می‏توان خود  قندخون بالا  که موجب درگیری عروق ریز می شود و به این ترتیب خونرسانی به اعصاب کاهش می یابد  و اعصاب درگیر می شوند. فشارخون بالا هم ممکن است به عنوان عاملی در افراد دیابتی نام برده شود. فشار خون بالا هم می تواند باعث از بین رفتن رگ‏های خونی ریز مربوط به اعصاب شود و انه ارا تخریب کند .لز طرف دیگر  قندخون بالا هم به طور مستقیم روی بعضی فعالیت‏های شیمیایی مربوط  اعصاب  محیطی اثر می‏گذارد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.