فیزیوتراپی برای درمان کیفوز یا قوز کمر

فیزیوتراپی روش مؤثر و مفیدی برای درمان کیفوز یا قوز کمر است. فیزیوتراپی به‌ ویژه برای موارد کیفوز وضعیتی مفید است، چرا که متخصص طب فیزیکی روش اصلاح حالت اندامی و تقویت عضلات ستون فقرات را به بیماران آموزش می‌دهد. با این‌ حال فیزیوتراپی به بیماران دچار کیفوز وضعیتی، شامل کیفوز شوئرمن و قوز ناشی از شکستگی ستون فقرات، نیز توصیه می‌شود.

معاینات اولیه قبل از شروع فیزیوتراپی

متخصص طب فیزیکی در تسکین درد و تغییر حالت اندامی به منظور پیشگیری از تشدید قوز کمر به بیماران کمک می‌کند. همچنین متخصص طب فیزیکی در برطرف کردن محدودیت‌های عملکردی، کاهش قدرت و مشکلات تعادلی به یاری بیماران می‌آید.

متخصص طب فیزیکی ابتدا پرونده پزشکی بیمار، از جمله داروهای مصرفی وی را بررسی می‌کند.

نکته:هر گونه قوس ناگهانی پشت بدن می‌تواند علامت ابتلا به یک بیماری جدی‌تر باشد. بنابراین اگر بیمار موارد زیر را گزارش بدهد، متخصص طب فیزیکی وی را به پزشک عمومی ارجاع خواهد داد:

  • تغییر ناگهانی حالت اندامی
  • درد شدید
  • ایجاد شدن تغییر عملکردی قابل‌توجه

متخصص طب فیزیکی آزمایش‌های خاصی را برای ارزیابی عارضه انجام می‌دهد. معاینه متخصص طب فیزیکی احتمالاً با اندازه‌گیری‌های زیر شروع می‌شود:

  • هم‌ترازی وضعیتی
  • قدرت عملکردی
  • دامنه حرکتی
  • تعادل
  • انعطاف‌پذیری

اگر بیمار در راه رفتن یا حفظ تعادل مشکل داشته باشد، متخصص طب فیزیکی آزمایش‌های دیگری را نیز انجام خواهد داد. همچنین متخصص طب فیزیکی افزایش خطر افتادن و زمین خوردن بیمار را ارزیابی می‌کند. متخصص طب فیزیکی طرح درمانی را برای برطرف کردن نیازها و اهداف خاص بیماران تهیه می‌کند.

تکنیک های فیزیوتراپی برای درمان کیفوز

متخصص طب فیزیکی درمان‌های مختلف یا ترکیبی از چند درمان را برای اصلاح کیفوز به کار می‌برد.

ورزش

اکثر متخصصان طب فیزیکی ورزش‌های زیر را برای پیشگیری از ایجاد قوز بالای کمر یا اصلاح آن توصیه می‌کنند. پشتکار رمز موفقیت است. حرکات ورزشی زیر باید حداقل سه یا چهار بار در هفته تکرار شوند تا به مرور نتیجه قابل‌توجهی به دست بیاید.

به خاطر داشته باشید که متخصص طب فیزیکی با توجه به شرایط شما حرکات ورزشی خاصی را پیشنهاد می‌دهد. بدون مشورت با متخصص طب فیزیکی این حرکات ورزشی را انجام ندهید.

خم کردن سر به جلو

برای انجام این حرکت روی زمین دراز بکشید. حرکت خم کردن سر به جلو برای عضلات گردنی که غالباً کشیده و ضعیف‌اند، فوق‌العاده است.

  1. چانه را مانند زمانی که می‌خواهید غبغب‌تان مشخص شود؛ به سمت زمین منقبض کنید.
  2. 15 ثانیه در این حالت بمانید. حرکت را 5 تا 10 بار تکرار کنید.

حرکت سوپرمن

برای انجام حرکت سوپرمن طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. روی شکم دراز بکشید، دست‌ها را مقابل سرتان دراز کنید.
  2. سر را در حالت خنثی نگه دارید، به زمین نگاه کنید، دست‌ها و پاها را به سمت سقف بالا ببرید.
  3. فکر کنید که با دست‌ها و پاهای‌تان دارید از بدن‌تان دور می‌شوید. 3 ثانیه در این حالت بمانید و حرکت را 10 بار تکرار کنید.

بالا و عقب بردن دست‌ها

هدف از این حرکت کشیدن عضلات منقبض قفسه سینه و تقویت عضلات ضعیف کمر و پشت بدن است. برای انجام این حرکت به روش زیر عمل کنید:

  1. صاف بایستید، زانوها در حالت عادی باشد، عضلات مرکزی را منقبض کنید، قفسه سینه را صاف جلو بدهید و کتف‌ها را عقب و پایین بدهید.
  2. دست‌ها را بالا ببرید تا شکلی ماند حرف Y ایجاد شود، به گونه‌ای که نوک انگشتان شست رو به عقب باشد.
  3. دو یا سه نفس عمیق بکشید، این وضعیت را هنگام بیرون دادن نفس‌تان حفظ کنید.

ورزش با فوم رولر

  1. روی زمین دراز بکشید و غلتک فومی را زیر بخش میانی پشت بدن بگذارید.
  2. غلتک را به آرامی رو به بالا و پایین بغلتانید تا عضلات کمر و ستون فقرات صدری را ماساژ بدهد.

می‌توانید حرکات فوق را با دراز کردن بازوها بالای سرتان انجام بدهید. ورزش با غلتک فومی را حداقل 30 ثانیه تا یک دقیقه انجام بدهید.

بهبود وضعیت بدن

برای بسیاری از افراد، به‌ویژه نوجوانان، عادت‌های حالت اندامی در مرحله حساس رشد، عامل اصلی ایجاد شدن قوز کمر است. اگر بتوانیم وضعیت بدن را اصلاح کنیم، ستون فقرات می‌تواند بدون مداخله جراحی طبق انتظار رشد کند. متخصص طب فیزیکی به بیمار توضیح می‌دهد که چگونه ندانسته در طول روز به ستون فقراتش فشار می‌آورد. به‌علاوه متخصص طب فیزیکی برای کنترل منظم وضعیت بدن توصیه‌هایی به بیمار می‌کند تا اگر متوجه شد قوز کرده یا به جلو خم شده است، وضعیت بدنش را اصلاح کند.

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی رویکردی بالینی است که متخصص درمان دستی ماهر آن را برای تسکین درد و افزایش توانایی حرکتی مفصل‌ها، بافت‌های نرم و عصب‌ها انجام می‌دهد.

ماساژ مکانیکی و منوال تراپی زاویه کیفوز را به روشی مؤثر اصلاح می‌کند و دامنه حرکتی کششی و قدرت کششی را افزایش می‌دهد.

متخصص طب فیزیکی ممکن است دیگر تکنیک‌های فیزیوتراپی را برای تسکین درد ناشی از کیفوز به شما پیشنهاد دهد.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی درمانی غیرتهاجمی است که فرایند التیام‌بخشی طبیعی بدن را برمی‌انگیزد. شاک ویو تراپی درد را تسکین می‌دهد و به ترمیم آسیب‌دیدگی رباط‌ها، تاندون‌ها و دیگر بافت‌های نرم کمک می‌کند. شاک ویو تراپی این اثر را از طریق آزاد کردن فاکتورهای رشد در بافت آسیب‌ دیده ایجاد می‌کند.

تحقیقات نشان داده است شاک ویو تراپی در درمان ناهنجاری‌های ستون فقرات از جمله کیفوز موثر است.

لیزر درمانی برای تسکین درد ناشی از کیفوز

اگر کیفوز باعث احساس درد شود، پزشک ممکن است برای شما لیزر درمانی تجویز کند.

درمان با لیزر کم‌توان یا لیزر سرد یک درمان غیرتهاجمی مؤثر برای کاهش کمردرد مزمن است. فناوری نوآورانه لیزری که در درمان با لیزر کم‌توان از آن استفاده می‌شود، درد کمر و پشت بدن را به واسطه فرایندی موسوم به تحریک زیستی کاهش می‌دهد.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)، روشی است که برای آرام کردن عصب‌های تحریک‌ شده و تحت فشار پشت بدن به کار برده می‌شود. تحریک شدن و فشردگی این عصب‌ها موجب انقباض عضلات می‌شود، بنابراین تحریک الکتریکی با رفع مشکلات عصبی، تسکین درد را به ارمغان می‌آورد.

در درمان تحریک الکتریکی عصب از روی پوست از جریان برق با ولتاژ پایین برای تسکین درد استفاده می‌شود. دستگاه TENS از دستگاه باتری‌خوری تشکیل می‌شود که تکانه‌های الکتریکی را از طریق الکترودهای گذاشته‌ شده روی سطح پوست به بدن بیمار می‌رساند. متخصص فیزیوتراپی الکترودها را روی عصب‌ها یا در نزدیکی عصب‌ها در محل احساس درد یا روی نقاط ماشه‌ای می‌گذارد.

TENS در درمان دفورمیتی‌های ستون فقرات از جمله اسکولیوز موثر است.

پرسش‌های پرتکرار

فیزیوتراپی می‌تواند کیفوز را اصلاح کند؟

فیزیوتراپی درمان مؤثری برای اصلاح کیفوز یا قوز کمر است. فیزیوتراپی به‌ویژه برای موارد کیفوز وضعیتی مفید است، چون متخصص طب فیزیکی روش اصلاح وضعیت بدن و تقویت عضلات ستون فقرات را به بیمار آموزش می‌دهد.

اصلاح کیفوز با ورزش چقدر طول می‌کشد؟

انتظار می‌رود نتایج از طریق تمرین حالت اندامی صحیح هنگام نشستن، انجام دادن منظم نرمش‌های کششی و حرکات قدرتی عضلات مرکزی ظرف چند ماه تا شش ماه مشخص شود.

بیماران دچار کیفوز چه ورزش‌هایی را نباید انجام بدهند؟

انجام دادن حرکات ورزشی زیر در صورت داشتن قوز کمر ممنوع است:

  • کرانچ
  • پرس قفسه سینه
  • کشش زانو
  • لمس پنجه
  •  کشش همسترینگ

چه عامل‌هایی کیفوز را شدیدتر می‌کند؟

کیفوز وضعیتی همان‌طور که از نامش مشخص است، در اثر نامناسب بودن وضعیت بدن ایجاد می‌شود. اگرچه لازم است انحناهای طبیعی ستون فقرات حفظ شود و ستون فقرات کاملاً صاف نباشد، بیش از حد قوز کردن نیز مضر است.

ماساژ درمانی برای کیفوز مفید است؟

ماساژ و درمان دستی برای بهبود زاویه کیفوز مؤثراند.

انجام دادن حرکات کششی برای اصلاح کیفوز سودمند است؟

میزان معینی از کیفوز یا انحنای ستون فقرات برای سالم نگه داشتن ستون فقرات مهم است. با این‌ حال کشش و تقویت عضلات ستون فقرات به حفظ میزان سالمی از انحنا کمک می‌کند و در عین حال داشتن حالت اندامی صحیح و صاف را آسان‌تر می‌کند.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.