فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک چیست؟

فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، دو روش درمانی هستند که در جهت مدیریت درد و برطرف کردن سفتی عضلات و مفاصل بدن کار می‌کنند و از نظر کاربرد، با هم شباهت‌هایی دارند. با اینکه هر دوی این روش‌ها توسط متخصصانی انجام می‌شود که سال‌ها در این رشته تحصیل کرده‌اند؛ اما رویکرد آن‌ها کمی باهم متفاوت است. اگر بخواهید فیزیوتراپی و یا کایروپراکتیک را توصیف کنید، ابتدا باید اول تفاوت‌های این دو روش را بدانید. با اینکه هر دوی این روش‌های درمانی، ممکن است که اهداف مشابهی داشته باشند، اما هرکدام به روش‌های متفاوتی انجام می‌شوند و مزایای خاص خود را دارند.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یک روش درمانی است که برای بازیابی تحرک بدن مانند ایستادن، راه رفتن و حرکت دادن اعضای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیزیوتراپی، برای درمان درد و محدودیت‌های حرکتی، که بعد از یک حادثه و یا صدمه، ایجاد می‌گردد، بسیار موثر است. فیزیوتراپی، هم برای پیشگیری و هم برای درمان مشکلات حرکتی سودمند است.

فیزیوتراپی توسط متخصصانی که به‌ آن‌ها متخصص طب فیزیکی یا PT  گفته می‌شود، انجام می‌شود. متخصصان طب فیزیکی، برای هر بیمار، تمرینات خاصی را در جهت بازیابی حرکت، قدرت و عملکرد اعضای بدن تجویز می‌کنند، این تمرینات را بر روی بدن بیمار اجرا می‌کنند و همچنین به بیمار آموزش نیز می‌دهند.

مثلاً اگر در هنگام دویدن دچار زانو درد می‌شوید، متخصص طب فیزیکی با ارزیابی حرکات شما، یک برنامه درمانی برای اینکه بتوانید بدون اینکه دردی داشته باشید بدوید، طرح ریزی می‌کند.

کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک، یک روش درمانی است که توسط یک متخصص کایروپراکتور انجام می‌گردد. کایروپراکتور، با وارد کردن فشار‌های دستی بر مفاصل بدن، در جهت تنظیم مجدد ستون فقرات و کم کردن درد و ناراحتی، عمل می‌کند. درمان کایروپراکتیک، می‌تواند روش‌های درمانی دیگری که بر روی شما انجام شده است را تکمیل نماید. شما ممکن است بعد از درمان کایروپراکتیک، احساس درد کنید.

فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک چیست؟

هر دو روش درمانی فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، بدن را به روش‌های طبیعی درمان می‌کنند؛ و تفاوت اصلی این دو روش در این است که کایروپراکتیک، با تنظیم کردن ستون فقرات، با هدف سلامت کلی عملکرد بدن و سیستم عصبی کار می‌کند در حالی که فیزیوتراپی در جهت توانبخشی مناطق خاصی از بدن تمرکز دارد.

تفاوت کاربردهای فیزیوتراپی با کایروپراکتیک

اگر شما درد دارید، دردهایی مانند کمر درد، گردن درد، درد ناشی از آسیب در هنگام کار و یا تصادف با اتومبیل و یا دچار اختلالات اسکلتی-عضلانی هستید که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است؛  برای درمان، باید به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید؛ اما در صورتی که دچار اختلالات ستون فقرات و یا سیستم عصبی هستید، باید به متخصص کایروپراکتور مراجعه نمایید.

تفاوت روش‌ها و تکنیک‌های فیزیوتراپی با کایروپراکتیک

متخصص طب فیزیکی، مشکل خاص شما را تشخیص داده و برای درمان آن از روش‌هایی مانند گرمادرمانی، یخ گذاشتن، حرکت دادن و لیزر درمانی استفاده می‌کند. گاهی اوقات هم از ماساژ درمانی و حرکات کششی و تقویتی کمک می‌گیرد.

درمان کایروپراکتیک، یک روش درمانی جامع‌تر است و ناهماهنگی‌های ستون فقرات را تشخیص داده و درمان می‌نماید و فقط بر روی یک مشکل بخصوص تمرکز ندارد. با برطرف کردن این ناهماهنگی‌ها، سیستم عصبی بدن بهتر کار می‌کند و بدن در جهت تنظیم و بهبودی هر چه بیشتر و سریعتر خود کار می‌کند.

تفاوت متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپیست با متخصص کایروپراکتیک

متخصصان طب فیزیکی و کایروپراکتورها، هر دو با این هدف کار می‌کنند که شما بتوانید بدون احساس درد و ناراحتی، تحرک داشته باشید و در این راه، از روش‌ها و ابزار‌های درمانی مختلفی برای کمک به شما استفاده می‌نمایند. این موارد عبارتند از:

  • کایروپراکتور، برای تشخیص علت درد و بررسی شکل استخوان‌های بدن، از تصاویر اشعه ایکس کمک می‌گیرد، اما متخصص طب فیزیکی برای تشخیص و انتخاب نوع درمان، معاینات بالینی انجام می‌دهد و معمولاً عکسبرداری را تجویز نمی‌کند.
  • کایروپراکتور، معمولاً بر نحوه تغذیه بیمار توجه دارند و برنامه‌های تغذیه‌ای را به بیمار ارائه داده و در مطب خود مکمل‌های غذایی را در اختیار بیماران قرار می‌دهد.
  • متخصص طب فیزیکی، اغلب برای جلوگیری کردن از صدمات و آسیب‌های بیشتر، با شما کار می‌کند.
  • متخصص طب فیزیکی، برای بیماران خود برنامه‌های ورزشی تجویز می‌کند تا بیمار آن‌ها را در خانه، در جهت رسیدن به اهداف توانبخشی خود، به طور روزانه انجام دهد.
  • متخصصان طب فیزیکی، در بیمارستان‌ها، مدارس، کلینیک‌ها و خانه‌های سالمندان فعالیت دارند؛ اما کایروپراکتورها، فقط در کلینیک کار می‌کنند.

سایر تفاوت‌های فیزیوتراپی و کایروپراکتیک

 تفاوت‌های دیگر این دو روش درمانی عبارتند از:

  • درمان کایروپراکتیک، معمولاً برای تنظیم دستی ناهماهنگی‌های تشخیص داده شده در ستون فقرات انجام می‌شود.
  • کایروپراکتیک با اصلاح ناهماهنگی‌های ستون فقرات، فشار را از روی عصب‌ها برمی‌دارد.
  • کایروپراکتیک معمولاً برای درمان کمر درد و گردن درد انجام می‌شود؛ اما  فیزیوتراپی برای درمان ناراحتی‌های ستون فقرات و اندام‌ها کاربرد دارد.

کلام آخر

درمان‌های فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، هر دو در جای خود بسیار مفید و کارآمد هستند، و با اینکه اساس کار هر کدام ممکن است متفاوت باشد، فیزیوتراپی و کایروپراکتیک به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کنند. انتخاب شیوه درمان در بین بیماران متفاوت است.

فیزیوتراپی، با روش‌های مختلف به تقویت عضلات شما کمک می‌کند، اما در درمان برآمدگی دیسک، تاثیر چندانی ندارد، اما کایروپراکتیک برای درمان عوارض ناشی از فتق دیسک، کارآمد‌تر است. تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی، همراه با روش‌های دستی درمان کایروپراکتیک، به متخصصان طب فیزیکی و کایروپراکتورها کمک می‌کنند تا شما را درمان نمایند. اگر درد دارید، اولین قدم در جهت درمان، معاینه دقیق توسط یک متخصص حرفه‌ای است.

سؤالات متداول

آیا فیزیوتراپی بهتر از کایروپراکتیک است؟

هر دوی این روش‌های درمانی در جای خود، بسیار مفید و موثر هستند و نمی‌شود یکی را بهتر از دیگری دانست، زیرا هر یک از آن‌ها اهداف درمانی متفاوتی را دنبال می‌کنند.

آیا کایروپراکتورها و متخصصین طب فیزیکی، پزشک هستند؟

هم کایروپراکتورها و هم متخصصان طب فیزیکی در زمینه‌های علمی مربوط به خود متخصص هستند، اما به عنوان پزشک طبقه بندی نمی‌شوند.

درمان کایروپراکتیک پرهزینه‌تر است یا فیزیوتراپی؟

هزینه درمان با هرکدام از این روش‌ها، به وضعیت بیمار، تعداد جلسات درمانی و روش‌های مورد استفاده برای درمان بستگی دارد.

آیا تعداد جلسات درمانی کایروپراکتیک و فیزیوتراپی متفاوت است؟

در کایروپراکتیک معمولاً به چهار تا دوازده جلسه درمانی، و در فیزیوتراپی به طور متوسط، به حدود ۱۲ جلسه درمانی نیاز است.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.