علت داغ شدن و گز گز و مورمور دست و پاهایم چیست

علت داغ شدن و گز گز و مورمور دست و پاهایم چیست

علت داغ شدن کف پا چیست؟

داغ شدن کف پا که با نام های مور مور شدن پا و یا احساس خارش پا و خارش ساق و داغی کف پا هم عنوان می شود،علامتی است که بیماران زیادی با شک به آن به پزشکان مختلف مراجعه می کنند و اغلب انرا به علایم چربی خون بالا مرتبط می کنند اما معمولا خواب رفتن انگشتان و خصوصا داغ شدن کف پا به علت عوارض چربی خون بالا نیست . متاسفانه حتی در قشر درمان جامعه پزشکی شایع شده که علت خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پا را به عنوان یکی از علایم بارز چربی خون بالا یا کم خونی مرتبط می کنند و آزمایش خون از بیمار می خواهند در حالیکه شایع ترین علت خواب رفتن پا درگیری عصب می باشد. دلیل داغ شدن کف پا جدی تر از کاهش صرفا یک ماده غذایی یا فقط یک چربی بالا می باشد.

بعضی بیماران ممکن است علایم درگیری عصب را به صورت بی حسی شدن انگشت پا و خارش کف پا یا حتی خارش ساق پا ذکر کنند. اما همه این علایم مربوط به طیف های گسترده علایم دگیری عصب می باشد و علت بی حسی انگشت پا، خواب رفتن دست وپا و علت خارش کف پا را باید در مشکلات اعصاب و عضلات جستجو کرد.

علت سوزش کف پا چیست؟

سوزن سوزن شدن کف پا اغلب بیماران را تحریک به برسی و درمان از نظر بیماری های مختلف طبی می کند و اغلب ابتدا بیمارانی که احساس سوزن سوزن شدن پا دارند به دنبال آزمایش چریی بالا و … می روند و اغلب به سختی مشکل در عصب در نقطه ای بسیار دورتر را به سختی قبول می کنند. سوزن شدن کف پا و گزگز کف پا اغلب نشانه مشکل در عصب و بیماری هایی که موجب درگیری عصب می شوند می باشد و نیاز به توجه ودرمان دارد.

داروی گیاهی برای سوزش پا اغلب صرفا تسکینی می باشند و درمان اساسی نیستند . علت مورمور شدن پا فراتر از یک گرفتگی کوچک در پا می باشد و باید برسی جدی شوند. مهمترین تست برای کسانی که می خواهند سوزش کف پا نشانه ی چیست ، تست نوار عصب و عضله در رجه اول و تست قند خون و کارکرد تیرویید در مرحله دوم می باشد.در درمان علت مور مور شدن پاها و گزگز کف پا نیاز به همکاری بیمار و رعایت حتمی مسایل ارگونومیک می باشد.

علت داغ شدن کف پاها چیست؟  علت گرم شدن کف پا اغلب به دلیل تحریک و درگیری در ریشه های عصبی حاصل می شود که شایعترین آن درگیری ریشه های کمری در پاها به علت دیسک یا آرتروز ستون فقرات می باشد ,و جالب این است که اکثر بیماران درد کمر خود را خصوصا در موارد مزمن ذکر نمی کنند و حتی بعد از اثبات آن باکمک تست های تشخیصی باز هم باور آن برای آنها سخت است که علت گرم شدن کف پا و علت مور مور شدن کف پا آنها مشکلی در کمر و یا لگن آنها باشد.

آنچه اینجانب در کیلنیک به صورت گسترده با آن مواجه هستم ،در عمده بیمارانی که می پرسند علت داغ شدن کف پا چیست ، بعد از بررسی های وسیع درگیری های گسترده و تحریکات دیسک کمر یا ریشه های سیاتیک می یابیم که بیماران در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه بوده اند اما در حال حاضر عوارض آنرا به صورت درگیری عصب و حس داغی کف پا و خواب رفتگی در پاها حس می کنند و گاهی حتی برعکس به صورت حس سرد شدن در پاها را عنوان می کنند. این بیماران در صورتیکه به صورت دقیق و کامل تشخیص داده شوند با روش های نوین طب فیزیکی و بدون درمان های جراحی می توان به آنها کمک کرد.

از جمله علل شایع دیگر داغی کف پا و حس سوزش کف پا و خواب رفتگی کف پا بیماری دیابت می باشد که به حدی شدید یا طولانی باشد که موجب ایجاد نوروپاتی دیابتی بشود . این بیماری که به کمک تست عصب و عضله قابل تشخیص می باشد ، می تواند علت داغ شدن پا و احساس خواب رفتگی در پا بشود اما کمتر ممکن است همزمان موجب ایجاد درد پا بشود.

  موارد نادر تری هم ممکن است موجب داغی کف پا و حس سوزن شدن پا بشوند خصوصا مواردی که بتواند عصب را تحت تاثیر قرار دهد کمبود ویتامین های گروه B  خصوصا B1 و گاهی B6  که گاه بعد از جراحی های معده ایجاد می شود. البته در این موارد حس داغی و گزگز و مور مور کف پا بسیار جزیی است.

یک دلیل داغ شدن کف پا که نادرتر اس ممکن است درگیری های تیرویید و خصوصا کم کاری آن باشد که در شرایطی که سالها طول بکشد و ایجاد اختلال در سرعت هدایت عصب و نوروپاتی بکند می تواند حس گرم شدن کف پا و گزگز و مور مور پا و خواب رفتگی پا و حتی ضعف عضلات دست و پا ایجاد کند.

.گاهی خستگی و گرفتگی پاها که می توانند ناشی از اختلالات کف پا مانند صافی کف پا و یا درگیری نقاط ماشه ای به علت ایستادن های طولانی باشد. اما در این زمینه هم آنچه بیشتر موجب گرفتگی عضلات ساق پا می شود همان مشکلات عصب سیاتیک ، مشکلات کمر مانند دیسک کمر قدیمی و سندرم پریفورمیس می باشد.

گاها تورم پاها که ناشی از درگیری های عروقی باشد و مثلا در اثر بیماری های قلبی  و یا اختلال در عروق کف پا باشد، می تواند علتی برای سوزش پا باشد و از طرفی فشار بالای عروقی می تواند با فشار روی عصب خصوصا اگر همزمانی با دیسک کمر  داشته باشد موجب دردپا ، داغی کف پا و ایجاد حس خواب رفتگی در پا بشود.

جالب است بدانید بر خلاف تصور عامه چربی بالا و کم خونی های روتین ( جز مواردی که ناشی از کمبود ویتامین های گروه B) می باشد علت گر گرفتن کف پا و علت سوزش و گزگز مورمور پا ها نیست.اکثر بیماران بعد از انکه تست چربی نرمال دارند و کم خونی احتمالیشان برطرف شد دنبال علت گرم شدن کف پا یا سردی کف پا می روند در حالیکه این موارد علت داغ شدن کف پا در شب نمی باشد.

در مجموع هرچند آزمایش چک آپ مفید می باشد اما توصیه می کنیم علت سرد شدن دست و پا ، علت ضعف رفتن پا و علت داغی کف پا و خصوصا علت بی حسی پا را در مشکلات جدی تر باید پیگیری کرد. خواب رفتگی دست و پا به دلیل اینکه عمدتا به دلیل اشکالی در سرعت هدایت عصب می باشد مهمتر از درد است و توصیه می شود قبل از آنکه به حدی پیشرفت کند که با اقدامات پزشکی نتوان آنرا درمان کرد ، بررسی و درمتن شود.

تلفن تماس با کیلنیک پیشگام: 6657699109128940331

تشخیص اینکه آیا گزگز دست و پا، بی حسی دست ، بی حسی پا و به علت درگیری عصب می باشد یا نه به وسیله تست نوار عصب و عضله می باشد که توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گرفته می شود. علت ضعف دست و پا و علت بی حس شدن پا و بی حسی دست را معمولا نمی توان صرفا در آزمایشات خون و تست پوکی استخوان یافت و باید تست نوار عصب انجام داد.

درگیری ها و گیر افتادن عصب در کنار قوزک داخلی پا سبب بیماری با عنوان سندرم تارسال تانل می شود که می تواند سبب حس کرختی، داغی کف پا و سوزش در پا بشود. این بیماری هم به کمک تست نوار عصب پا قابل تشخیص می باشد.

در بسیاری از موارد با کمک تست نوار عصب نشان داده می شود که مثلا بیماری که فقط با شکایت داغی کف پا مراجعه کرده باید علت را در کمر جستجو کند و درمان در آن ناحیه موجب از بین رفتن علایم بیمار در کف پا می شود.

چه بیمارانی به علت داغی کف پا و بی حسی کف پا باید زودتر به پزشک خود رجوع کنند؟

 – بیماران اغلب بی حس شدن دست و خصوصا سرد شدن دست چپ را با شک به اینکه نکند مرتبط با بیماری قلبی باشد ( که اغلب نیست ) جدی می گیرند ، در حالیکه خواب رفتگی دست و پا و بی حس شدن انگشت شست  و داغ شدن کف پا را جدی نمی گیرند و به همین دلیل در سنین بالاتر دچار دردهای صعب العلاج و با پاسخ دهی ضعیف به درمان مواجه می شوند. لذا توصیه می کنیم اگر علائم سوزش کف پا، بی حسی دست و پا و داغی پا و یا سرد شدن پا بیشتر ازیک هفته طول کشید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

-بیمارانی که سابقه درد سیاتیک یا دیسک کمر دارند و در حال حاضر حس داغی کف پا دارند.

-اگر گرم شدن کف پا و بی حس شدن انگشتان به صورت ناگهانی ایجاد شد. ( در این زمینه لازم است توضیح دهم که بیماری m.s هرچند ممکن است سبب بی حس شدن انگشتان شود ولی بی حسی انگشتان دست و اصولا بی حس شدن دست و پا معمولا نه جز شایع علائم ام اس می باشد و نه علائم ضعف اعصاب اما نیاز به پیگیری جدی دارد)

–  بی حس شدن شست پا هم به صورت ناگهانی باید پیگیری شود و از علائم شایع دیسک کمر می باشد و معمولا با سرد شدن پا یا داغی کف پا همراه است.

– اگر طی چند هفته مراقبت در خانه  سوزش کف پا  و داغی کف پا ادامه دارد.

– علائم داغ شدن کف پا و یا خارش کف پا پیشرونده باشد.

– درد کف پا که همزمان با داغی کف پا یا بی حس شدن انگشت شست  و یا خارش ساق پا همراه باشد . ( بی حسی شست پا اغلب نشانه درگیری عصب L5 می باشد.)

– هرچند علائم ام اس بسیار گسترده است و به طور شایعتر بی حسی شدن دست از علائم آن می باشد اما گاهی ضعف عضلات پا و خواب رفتگی پا ممکن است از علائم ام اس باشد.

کارهایی که بیماران می توانند در منزل انجام دهند تا داغ شدن کف پا و گرم شدن پا کم شود.

– به صورت درازکش و در شرایطی که یک بالش زیر پایتان قرار دهید تا گردش خون بهتر شود و با خونرسانی بهتر و ارامشی که در ستون فقرات و دیسک کمر ایجاد می شود گرم شدن پا و حتی سرد شدن پا کم شود.

– تمام بیماران با داغ شدن پا و درد کف پا و یا ضعف رفتن پا باید توسط متخصص از نظر کف پا و مشکلات آن معاینه شده و در صورت نیاز با اسکن کف پا ، کفی متناسب با مشکل آنها ساخته شود. کفش متناسب با مشکل پای شما نقش به سزایی در درمان داغی کف پا دارد والبته که منظور صرفا کفش طبی و تجاری موجود در داروخانه ها و کفش فروشی ها نیست و کفشی است که با توجه به مشکل شما طراحی و ساخته شود.

– اگر از گرم شدن پا و داغی کف پا در شب رنج می برید پاهای خود را با آب سرد و به مدت 20 دقیقه بشویید و بعد حتما آنرا خشک کنید.

– قند خون خود را کنترل کنید و سعی کنید حتما در حالت ناشتا آنرا زیر 110 قرار دهید.

– توصیه به دوره مناسبی از مصرف ویتامین های گروه B می شود که جایگاه ان در کلیه بیماران با خواب رفتن دست ، خواب رفتن پا ، داغی کف پا و سرد شدن دست یا سرد شدن پا و ضعف دست وپا می باشد. از جمله غذاهایی که دارای ویتامین گروه B هستند عبارتند از حبوباتی مانند  نخود و لوبیا، شیر، ماست و زرده تخم مرغ

– به طور جدی مصرف دخانیات و الکل را پایین بیاورید که خود علت ضعف دست وپا و از علل مهم ضعف اعصاب و بی حس شدن دست و پا می باشد.

– ماساژ با روغن زیتون و نارگیل به همراه تکنیک های کششی عضلات پشت ساق و ران موجب کاهش علائم داغ شدن کف پا ، بی حسی انگشتان می شود و فرکانس خواب رفتگی دست و پا و بی حس شدن شست پا را کاهش می دهد.

 – ماساژ پاها  و عضلات پشت ساق پاها با پمادهایی که گردش خون را بهبود می دهد .

–  اگر می دانید علت داغی پا دیسک کمر نیست ورزش  و خصوصا ورزش های دینامیک مانند دویدن انجام دهید تا خون را بهتر به گردش درآورید و گره های عضلانی را باز کنید.

– توجه کنید که سرد شدن دست چپ و علت خواب رفتن دست چپ را نباید به بیماری های قلبی و یا چربی خون بالا نسبت دهید ، و درگیری اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک و درگیری کارپال تانل و دیسک گردن و آرتروز گردن همه می توانند علت بی حسی انگشتان دست و سرد شدن دست و حتی خارش دست باشند و باید پیگیری شوند.

در کل بدانید گزگز مورمور چه در دست و چه در پاها علامت مهمی است و اگر تا یک هفته و حداکثر دو هفته برطرف نشد باید به پزشک متخصص طب فیزیکی جهت درمان مراجعه کنید.

 تلفن تماس با کیلنیک پیشگام: 66576991

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما