علائم خطرناک ترین دیسک کمر پیشرفته

فتق دیسک بین مهره ای ۴ مرحله دارد:

  1. برآمدگی (bulging) دیسک کمر
  2. بیرون زدگی متوسط (protrusion) دیسک کمر
  3. بیرون زدگی شدید (extrusion) دیسک کمر
  4. جدا شدن (sequestration) دیسک کمر که به آن دیسک کمر پیشرفته نیز گفته میشود.

درجه فتق دیسک به شدت یا وسعت فتق دیسک کمر بستگی دارد. مرحله چهام فتق دیسک بین مهره ای شدیدترین مرحله است. پزشکان برای درمان افراد مبتلا به مرحله چهارم و همچنین مرحله سوم فتق دیسک کمر تکنیک های جراحی را توصیه میکنند. متاسفانه تکنیک های جراحی عوارض جانبی زیادی از جمله واکنش آلرژیک به بیهوشی، خونریزی،‌ التهاب، عفونت، جای زخم، فلج شدن و در برخی مواقع نیز مرگ به دنبال دارند. همچنین بیمار پس از جراحی به مراقبت ویژه نیاز دارد. برای اینکه درمان مراحل سوم و چهارم فتق دیسک کمر به درستی انجام شود لازم است درباره این وضعیت ها اطلاعات بیشتری داشته باشید.

برای درمان مرحله سوم فتق دیسک و همچنین پس از درمان مرحله چهارم به کمک تکنیک های جراحی میتوانید از فیزیوتراپی کمک بگیرید. دو مرحله آخر فتق دیسک کمر درمان های خاص خود را دارند. در فیزیوتراپی دیسک کمر از تکنیک های ویژه ای از جمله تمرینات ورزشی، طب سوزنی، اوزون تراپی و… استفاده میشود. در این مقاله سعی داریم تکنیک های گوناگون طب فیزیکی را برای درمان مراحل سوم و چهارم فتق دیسک و همچنین کاهش درد ناشی از آنها  به شما معرفی کنیم. روند درمان و بهبودی فتق دیسک به مرحله ای از این بیماری که فرد به آن دچار شده است بستگی دارد.

دیسک کمر پیشرفته چیست؟

در مرحله سوم فتق دیسک، دیسک بین مهره ای بیرون زدگی پیدا میکند اما در مرحله چهارم که به آن دیسک کمر پیشرفته نیز گفته میشود این دیسک کاملا جدا میشود. بخشی از دیسک بین مهره ای که بیرون میزند جدا میشود و احتمالا بر اثر جا به جا شدنش در کانال ستون فقرات و فشار آوردن به اعصابی که از این کانال عبور میکنند مشکلات عدیده ای ایجاد میکند.

دیسک کمر پیشرفته وخیم ترین وضعیتی است که به وجود می آید و به احتمال زیاد بیمار باید جراحی شود و در بسیاری از مواقع برای درمان این مشکل پس از یک جراحی خیلی خوب به مراقبت های ویژه برای بهبودی پس از جراحی نیاز خواهد بود. در مرحله چهارم فتق دیسک تمرینات ورزشی کمکی نمیکنند. با این حال پس از درمان با جراحی به فیزیوتراپی نیاز دارید.

علائم دیسک کمر پیشرفته

دیسک کمر پیشرفته شدیدترین حالت فتق دیسک است. در این حالت دیسک بین مهره ای فتق شدیدی پیدا میکند و اعصاب عبوری از کانال نخاعی را تحت فشار قرار میدهد. بر اثر فشاری که به اعصاب وارد میشود درد غیرقابل تحملی در کمر و پاها به وجود می آید.

کوچکترین حرکت ساق پا یا میان تنه بدن فرد با درد غیرقابل تحملی همراه خواهد بود و فرد در پای آسیب دیده اش احساس کشیده شدن عضلات را دارد. در این مرحله دیگر نمیتوان به کمک روش های درمانی محافظه کارانه مانند حرکات اصلاحی و تمرینات ورزشی فتق دیسک را برطرف کرد.

در این شریط با استراحت کردن بیمار در رختخواب ممکن است به تدریج التهاب و تورم در ناحیه آسیب دیده کاهش یابد و وخامت فتق دیسک او از مرحله ۴ به مرحله ۳ تبدیل شود و سپس با گذشت زمان بیمار به طور کامل بهبود یابد. اما باید به خاطر داشته باشید که دیسک کمر پیشرفته وضعیت بسیار حساسی است و به مراقبت مداوم نیاز خواهید داشت. همچنین لازم است از کمربند طبی استفاده کنید تا از کمر و دیسک های بین مهره ای تان محافظت شود.

این را هم در نظر داشته باشید که پس از جراحی برای درمان دیسک کمر پیشرفته، احتمال فلج شدن بیمار نیز وجود دارد. بنابراین در این مرحله جراح کمر، جراح مغز و اعصاب و جراح ارتوپد باید به بیمار توصیه کرده باشند که حتما باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

درمان دیسک کمر پیشرفته با عمل جراحی

با بالا رفتن سن و تحلیل رفتن دیسک بین مهره ای ممکن است علائم فتق دیسک را نتوان با روش های غیر جراحی درمان کرد. در این مواقع ممکن است فرد به عمل جراحی نیاز داشته باشد. جراحان ستون فقرات در روش های کم تهاجم و سنتی برای درمان مشکلات کمر و ستون فقرات به روش جراحی تخصص دارند. به چند مورد از این روش ها در ادامه اشاره شده است:

دیسککتومی

در این عمل جراحی بخشی از دیسک بین مهره ای برداشته میشود. ممکن است عمل دیسککتومی را در ترکیب با روش دیگری انجام دهند. معمولا دیسککتومی به صورت سرپایی انجام میشود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهید داشت.

لامینکتومی

در این روش برای اینکه فضای بیشتری برای اعصاب ایجاد شود در یک یا چند مهره، لامینا (سقف مهره) را بر میدارند. این روش را ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با روش های دیگر انجام دهند.

فیوژن ستون فقرات

در این عمل جراحی دو یا چند مهره را از ستون فقرات به صورت دائمی به هم جوش میدهند. جراح ستون فقرات این عمل را تا جای ممکن به روش کم تهاجم انجام خواهد داد تا خطر ایجاد عفونت کاهش یابد و به این ترتیب بیمار پس از جراحی زودتر از بیمارستان مرخص میشود و پس از جراحی درد کمتری تجربه میکند و سریعتر بهبود میابد.

فورامینوتومی

این عمل جراحی را برای کاهش فشاری که به ریشه عصب وارد میشود انجام میدهند و در آن بخش کمی از استخوان اطراف ریشه عصب درگیر را برمیدارند. این عمل را ممکن است به تنهایی یا همراه روش های لامینکتومی یا دیسککتومی انجام دهند.

عوارض جانبی روش های جراحی در درمان دیسک کمر پیشرفته

روش های جراحی به ندرت ممکن است منجر به ایجاد عارضه شوند. با این حال در موارد نادر ممکن است بیمار مشکلات زیر را تجربه کند:

  • خونریزی
  • عفونت
  • پاره شدن پوشش محافظ ستون فقرات
  • وارد شدن آسیب به عصب

حدودا در ۵ درصد افرادی که این عمل را انجام میدهند دیسک آسیب دیده ممکن است دوباره دچار مشکل شود و علائم مجددا بروز پیدا کند.

معمولا برای اکثر مبتلایانی که دردشان غیرقابل تحمل است جراحی دیسک بیرون زده موثر واقع میشود. با این حال جراحان نمیتوانند تضمین کنند که علائم بیمار پس از جراحی بازنمیگردد.

برخی افراد ممکن است همچنان بعد از عمل و پس از سپری شدن دوره بهبودی همچنان درد ناشی از دیسک بیرون زده را تجربه کنند. حتی در برخی موارد این درد با گذشت زمان شدیدتر میشود.

روش های جایگزین برای درمان دیسک کمر پیشرفته

فیزیوتراپی در اغلب موارد در درمان فتق دیسک و بهبودی پس از جراحی نقش مهمی دارد. متد های فیزیوتراپی نه تنها تسکین درد فوری به همراه دارند بلکه به بیمار آموزش میدهند که چگونه میتواند از آسیب های بعدی پیشگیری کند.

روش های فیزیوتراپی گوناگونی وجود دارد. روش های درمانی غیرفعال (passive) همچون ماساژ بافت عمیق (ماساژ دیپ تیشو)، گرما درمانی، سرما درمانی، تحریک الکتریکی بدن (همچون روش TENS) و آب درمانی میتوانند بدن فرد را ریلکس کنند.

برنامه درمانی فیزیوتراپی را معمولا با روش های غیرفعال شروع میکنند. اما پس از اینکه بدن التیام و بهبود یابد روش های فعال فیزیوتراپی شروع میشود که موجب تقویت بدن و پیشگیری از درد در آینده خواهد شود. فیزیوتراپ با شما در طول درمان همراهی میکند تا برای شما برنامه ای مناسب نیازتان تهیه کند.

روش های درمانی غیرفعال در فیزیوتراپی

ماساژ عمیق بافت

ماساژ به بیش از صد روش انجام میشود اما ماساژ عمیق بافت روشی ایده آل برای کسانی است که فتق دیسک دارند زیرا در این نوع ماساژ از نیروی زیادی استفاده میشود تا تنش و اسپاسم عضلات برطرف گردد. وجود تنش در عضلات با گذشت زمان موجب محدود شدن توان حرکتی میشود.

گرما درمانی و سرما درمانی

گرما درمانی و سرما درمانی هردو مزایای خود را دارند و فیزیوتراپ ممکن است به نوبت یکی از این دو روش را برایتان به کار ببرد تا به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

فیزیوتراپ ممکن است برای افزایش خون رسانی به ناحیه درگیر فتق دیسک از گرما استفاده کند. با رسیدن خون بیشتر به این ناحیه اکسیژن و مواد مغذی که به این ناحیه میرسد افزایش میابد. همچنین جریان خون مواد دفعی تولید شده توسط اسپاسم عضلات را نیز از آن ناحیه با خود میبرد.

در مقابل، سرما درمانی که به آن کرایوتراپی نیز گفته میشود جریان خون را در ناحیه اعمال شده کاهش میدهد. با کاهش یافتن جریان خون یک ناحیه التهاب، اسپاسم عضلات و درد نیز در آن ناحیه کم میشود. فیزیوتراپ ممکن است روی ناحیه درگیر پک یخ قرار دهد، یا با یخ آن ناحیه را ماساژ دهد یا حتی برای خنک کردن بافت های ملتهب از اسپری فلوئورومتان استفاده کند.

آب درمانی

همان طور که از نام این روش درمانی هم مشخص است در این روش برای تسکین درد از آب استفاده میشود. در این روش درمانی غیرفعال، بیمار در محفظه حاوی آب گرم یا زیر دوش آب گرم مینشیند. آب درمانی باعث میشود درد تسکین پیدا کند و عضلات ریلکس و گرفتگی شان برطرف شود.

روش درمانیTENS

نام این روش از عبارت Transcutaneous electrical nerve stimulation گرفته شده است که به معنی «تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست» می باشد. در این روش از ابزار مخصوصی استفاده میشود که با جریان الکتریکی عضلات را تحریک میکند. ممکن است روش خشنی به نظر برسد اما در واقعیت هیچ دردی به همراه ندارد. الکترود هایی که به بدن فرد چسبانده میشوند جریان الکتریکی ضعیفی را به نقاط کلیدی واقع در مسیر عبور اعصاب بدن منتقل میکند. روش درمانی TENS اسپاسم عضلات را کاهش میدهد و سبب ترشح اندروفین در بدن فرد میشود که نوعی مسکن و داروی ضد درد است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد.

تراکشن

تراکشن یا کشش ستون فقرات روشی است که به منظور کاهش اثر نیروی جاذبه بر روی ستون فقرات انجام میشود. میتوان با وارد کردن نیروی کششی به استخوان های ستون فقرات شدت فتق دیسک را کاهش داد. برای توضیح نحوه اثرگذاری این روش از مثال زیر کمک میگیریم: زمانی که لاستیک ماشین پنچر میشود با قرار دادن جک زیر ماشین، فشار از روی لاستیک برداشته میشود و دیگر پنچر بودن آن قابل مشاهده نیست. به کمک روش تراکشن میتوان بیرون زدگی دیسک کمر یا گردن را کاهش داد.

طب سوزنی

اساس این روش که چین باستان تا به امروز مورد استفاده قرار میگیرد این است که در بدن تمام افراد انرژي ای به نام «چی» وجود دارد. زمانی که در بدن فرد چی مسدود یا نامتعادل شود ممکن است بدن دچار درد یا بیماری شود. هدف طب سوزنی سنتی آزاد کردن کانال هایی به نام مریدین است که چینی ها معتقدند انرژی چی از آنها عبور میکند. برای آزاد کردن مریدین ها در نقاط خاصی از بدن، سوزن های بسیار نازک و ظریفی قرار داده میشود.

بر اساس اینکه شما دقیقا به چی مشکلی مبتلا شده اید پزشک طب سوزنی تعدادی سوزن را در نقاط خاصی از بدنتان قرار میدهد. این سوزن ها حدود ۲۰ – ۴۰ دقیقه در آن نقاط باقی میمانند.

همچنین پزشکان باور دارند که طب سوزنی موجب ترشح اندروفین در جریان خون میشود. به بیان دیگر سطح اندروفین که نوعی مسکن طبیعی در بدن انسان است به کمک طب سوزنی افزایش میابد و میزان دردی را که درک و تجربه میکنید کاهش میدهد.

اوزون تراپی

با تزریق اوزون به دیسک بین مهره ای میتوان فشاری که به اعصاب نخاعی وارد میشود کاهش داد. علت اثرگذاری این روش این است که با تزریق اوزون به دیسک سبب کوچک شدن بخش بیرون زده دیسک میشود. تزریق اوزون ارتفاع یا آناتومی طبیعی دیسک را تغییر نمیدهد. این روش تفاوت مهمی با روش های جراحی دارد. در روش های جراحی ارتفاع و آناتومی دیسک تغییر داده میشود. برخلاف روش های جراحی، روش اوزون تراپی سلامت دیسک را در بلند مدت بهبود میدهد.

روش های درمانی فعال در فیزیوتراپی

روش های درمانی فعال موجب بهبود انعطاف پذیری، قامت بدن، ثبات عضلات مرکزی بدن و حرکت مفاصل میشود. همچنین ممکن است یک برنامه ورزشی برای فرد تنظیم شود تا به نتایج مطلوب دست یابد. این روش ها نه تنها درد را کاهش میدهند بلکه به سلامت عمومی بدن نیز کمک میکنند. فیزیوتراپ در طول درمان با بیمار همراهی میکند و برای او برنامه ای اختصاصی با توجه مشکل و پیشینه سلامتی او تنظیم میکند.

ثبات عضلات مرکزی بدن

بسیاری از افراد نمیدانند که داشتن عضلات مرکزی قوی چه نقش مهمی در حفظ سلامت ستون فقرات دارد. عضلات مرکزی (شکمی) بدن به عضلات پشت در حمایت از ستون فقرات کمک میکند. در صورت ضعیف بودن عضلات مرکزی بدن فشار بیشتری به عضلات پشت وارد میشود. فیزیوتراپ ممکن است به شما تمرینات ورزشی مخصوصی برای بهبود ثبات عضلات مرکزی و تقویت عضلات پشت بدهد.

تقویت عضلات مرکزی بدن

تنها ورزشکاران نیستند که باید به تقویت عضلات مرکزی بدن و عضلات حمایت کننده پشت خود اهمیت دهند. تقویت این عضلات موجب بهبود قامت بدن (posture) میشود. این عضلات در انجام دادن کارهای روزمره نقش مهمی دارند و درصورت قوی بودن این عضلات در بدن، دچار درد و آسیب در ستون مهره ها نمیشوید. منظور از مرکز بدن بخش میانی بدن یا میان تنه است و تمام عضلات جلو، پشت و کنار بدن را در ناحیه میان تنه شامل میشود. چند نمونه از کارهای روزمره که انجام دادنشان عضلات مرکزی بدن را درگیر میکند در ادامه آورده شده:

  • برداشتن چیزی از طبقه بالای کابینت
  • خم شدن هنگام بستن بند کفش
  • دوش گرفتن و لباس پوشیدن
  • برداشتن چیزی از روی زمین
  • تمیز کردن خانه (مانند جاروبرقی کشیدن)
  • راه رفتن یا ساکن ایستادن با قامت کشیده
  • انجام کارهای خارج از منزل همچون باغبانی
  • کنترل مثانه و عملکرد صحیح روده ها

بسیاری از افراد از تاثیر قدرت عضلات مرکزی بر سلامت ستون فقرات اطلاع ندارند. این عضلات از ستون فقرات محافظت میکنند و ثبات آن را تضمین میکنند. از سوی دیگر ضعف عضلات مرکزی موجب درد دائمی در کمر، قامت ناصحیح، آسیب رسیدن به عضلات بدن که موجب دشواری در ورزش کردن و انجام فعالیت های روزمره میشود. نشستن طولانی مدت و نداشتن فعالیت بدنی سبب ضعیف شدن عضلات میان تنه میشود.

اثرات منفی نشستن طولانی مدت پشت میز را میتوان با کارهای این چنینی کاهش داد: هر ۲۰ دقیقه از پشت میز بلند شوید و کمی راه بروید، در زمان ناهار و استراحت حرکات کششی انجام دهید، از میز های ایستاده (standing desk) استفاده کنید و به طور منظم تمرینات ورزشی مخصوص تقویت عضلات مرکزی بدن را انجام دهید. تمرینات ورزشی تقویت کننده عضلات مرکزی بدن موجب قوی شدن عضلات کمر، پهلوها، شکم و لگن میشود و باعث میشود این عضلات با هماهنگی با یکدیگر کار کنند و نتیجه آن وجود تعادل و ثبات در بدن فرد است. انجام دادن حرکات ورزشی با احتیاط و دقت به داشتن وزن مناسب کمک میکند و این خود باعث میشود ستون فقرات بار وزن کمتری را تحمل کند و فشار کمتری را متحمل شود.

انعطاف پذیری

با یادگیری و انجام منظم حرکات کششی و انعطاف پذیری، بدن خود را برای انجام حرکات هوازی و قدرتی آماده کنید. بدنی که انعطاف پذیر است راحتتر حرکت میکند و دچار گرفتگی نمیشود.

آب درمانی

برخلاف آب درمانی به روش غیرفعال که فرد در محفظه ای پر از آب گرم یا زیر دوش آب گرم مینشیند، در آب درمانی به روش فعال فرد داخل آب حرکات هوازی انجام میدهد. انجام حرکات ورزشی داخل آب بدن را قوی و ورزیده میکند و مانع از وارد شدن استرس به بدن حین انجام تمرینات میشود.

تقویت عضلات

عضلات در صورتی که قوی باشند میتوانند از ستون فقرات به خوبی محافظت کنند و مانع از ایجاد درد در این ناحیه شوند.

فیزیوتراپ به شما روش هایی آموزش میدهد تا عضلات پشت تان را تقویت کنید و مانع از ایجاد درد در آینده شوید. او همچنین ممکن است نکاتی برای درمان علائم درد به شما بیاموزد. هدف نهایی این است که با به کار بستن سبک زندگی سالمی برای خود، زندگی بدون دردی سپری کنید.

پس از پایان دوره درمان فیزیوتراپی لازم است نکات و تمرینات ورزشی لازم را یاد گرفته باشید تا بتوانید عضلات پشت تان را در بهترین وضعیت نگه دارید تا از ستون فقراتتان به خوبی محافظت کند. درصورتی که به نکاتی که از فیزیوتراپ آموخته اید عمل نکنید نتایج به دست آمده در طول درمان دوام نخواهد آورد. لازم است که پس از پایان درمان فیزیوتراپی مراقب کمر و پشتتان باشید تا از ابتلا به فتق دیسک در آینده جلوگیری کنید.

تمرینات ورزشی برای دیسک کمر پیشرفته

حرکتprone extension

برای انجام این حرکت:

  1. ابتدا ۵ دقیقه روی شکم دراز بکشید. درصورتی که این حرکت برای شما مفید باشد قرارگیری در این حالت مقداری از درد پاهایتان را برطرف میکند.
  2. پس از اینکه با قرارگیری در وضعیتی که گفته شد کمی احساس راحتی داشتید بدنتان را طوری از زمین بلند کنید که آرنج هایتان روی زمین قرار گیرد. ۵ دقیقه در این وضعیت باقی بمانید.
  3. برای بالا بردن سختی این حرکت با فشار دادن دست هایتان به زمین بالا تنه تان را بلند کنید. ۳ – ۵ ست و در هر ست ۱۰ بار بدنتان را از روی زمین بالا بکشید و مجددا به حالت اولیه روی زمین دراز بکشید.

ممکن است با انجام این حرکت در پایین ستون فقراتتان درد خفیفی احساس کنید اما نباید درد پایاهایتان شدت یابد.

حرکتDying Bug

برای انجام این حرکت:

  1. به پشت دراز بکشید زانوهایتان را خم کنید و کف پاهایتان را روی زمین نگه دارید.
  2. عضلات شکم خود را منقبض کنید تا کمرتان صاف باقی بماند و از روی زمین بلند نشود.
  3. در حالی که عضلات مرکزی بدن خود را منقبض نگه داشته اید هر بار یک پا را در حالی که زانویش خم است بالا بیاورید و پای دیگر را همزمان به آرامی روی زمین بگذارید.
  4. سپس یکی از دست هایتان را به بالای سر ببرید و دست دیگر را نیز تا کنار بدن خود پایین بیاورید. این کار را برای دست دیگر انجام دهید.
  5. به حرکت دادن دست و پاهایتان ادامه دهید. این حرکت را روزانه در ۳ ست ۵ تایی انجام دهید.

حرکتStanding Row

برای انجام این حرکت:

  1. یک کش مقاومتی را به یک ستون ببندید و هر سر آن را با یک دست نگه دارید.
  2. در حالی که دست ها را کنار بدن نگه داشته اید همزمان با هر دو دست کش را به سوی خود بکشید طوری که کتف هایتان به یکدیگر نزدیک شوند.
  3. مانع از بالا رفتن شانه هایتان شوید. همچنین نگذارید گردنتان رو به جلو خم شود.
  4. روزانه در ۳ ست ۱۰ تایی این حرکت را انجام دهید.

حرکتBird Dog

برای انجام این حرکت:

  1. در وضعیت چهار دست و پا قرار بگیرید. عضلات شکم تان را منقبض کنید تا بخش پایینی ستون فقراتتان صاف شود و قوص نداشته باشد.
  2. بدون اینکه لگن بچرخد دست و پای مخالف را بالا بیاورید تا جایی که در یک راستا قرار بگیرند.
  3. در این وضعیت ۵-۱۰ ثانیه بمانید سپس به موقعیت اولیه بازگردید و بعد حرکت را با دست و پای دیگر انجام دهید.
  4. این حرکت را روزانه در ۲-۳ ست ۱۰ تایی انجام دهید.

سوالات پرتکرار

آیا فتق دیسک کمر خطرناک است؟

جدی ترین عارضه فتق دیسک ابتلا به سندروم دم اسبی (cauda equina syndrome) است. این وضعیت زمانی پیش می آید که بخش بسیار بزرگی از مواد دیسک در سمت کانال نخاع در ناحیه ای که اعصاب کنترل کننده روده و مثانه عبور میکنند پاره میشود.

اگر فتق دیسک درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

 زمانی که دیسک بیرون زده به عصب فشار زیادی وارد کند ممکن است با قطع کردن تکانه های عصبی سبب ایجاد آسیب زیادی شود. فشرده شدن اعصاب ممکن است منجر به وضعیت وخیمی همچون از دست رفتن حس در اندام تحتانی یا از دست رفتن کنترل روده ها شود.

فتق دیسک حداکثر چه مدت ممکن است ادامه داشته باشد؟

به طور میانگین ۴-۶ هفته طول میکشد تا فتق دیسک بهبود یابد اما بسته به شدت وخامت و محل بروز ممکن است فتق دیسک پس از چند روز بهبود یابد. زمان مهمترین عامل در بهبودی فتق دیسک است زیرا این عارضه اغلب به صورت خود به خود برطرف میگردد.

آیا فتق دیسک معلولیت به حساب می آید؟

فتق دیسک را درصورت وخیم بودن میتوان نوعی معلولیت در نظر گرفت و به این ترتیب فرد مبتلا واجد شرایط شرکت های بیمه سلامت خواهد بود.

آیا فتق دیسک باعث فلج شدن فرد مبتلا میشود؟

درصورتی که فتق دیسک شدید باشد ممکن است سبب فلج شدن فرد مبتلا شود. معمولا فتق دیسک در کمر (پایین ستون فقرات) و گردن به وجود می آید.

آیا پزشک کایروپرکتیک میتواند فتق دیسک را درمان کند؟

از هر ۱۰ نفری که به فتق دیسک مبتلا هستند ۹ نفر میتوانند به کمک روش های غیرتهاجمی بهبود یابند. اگر برای درمان فتق دیسک خود به دنبال روش های غیرجراحی و محافظه کارانه هستید برای شروع میتوانید به کایروپرکتیک مراجعه کنید. کایروپرکتیک به شما کمک میکند تا به طور طبیعی بهبود یابید و دردتان تسکین یابد.

بهبودی فتق دیسک شدید چقدر زمان میبرد؟

درد ناشی از فتق دیسک در بیشتر مواقع پس از چند روز کاهش می یابد و پس از ۴-۶ هفته به طور کامل برطرف میگردد. محدود کردن فعالیت های بدنی، یخ درمانی، گرما درمانی و مصرف مسکن های بدون نسخه میتواند در بهبودی هرچه سریعتر به شما کمک کند.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.