زانوی ضربدری ودرمان درمان زانوی ضربدری یا زنووالگوم

زانوی ضربدری  چیست؟ درمان ان چگونه است؟

در این اختلال که از نظر علمی ژنووالگوم  یا همان زانوی ضربدری یا زانوی  X نامیده می شود ,فاصله بین مچ پاها زیاد می شود و فاصله بین زانو ها کم. این چیزی است که ما در ظاهر می بینیم اما معمولا چرخش در لگن هم ایجاد می شود. دربچه های بین 2 تا 6 سال و خصوصا در بچه های چاق ممکن است ما  زانوی ضربدری ( زانوی X) را به راحتی ببینیم که معمولا زانوی X تا سنین حدود 10 سال تصحیح می شود.

از نظر شدت باید یک اندتزه گیری کیلنیکی انجام دهیم یعنی وقتی  فرد ایستاده روبرویمان فاصله بین دو مچ پا را  اندازه گیری می کنیم و از 5 سانتیمتر تا 7.5 سانتی متر این اختلال  زانوی پرانتزی را به 4 درجه تقسیم بندی می کنیم. از روی عکس های رادیولوژی هم زاویه ًQ و زاویه بین ران با ساق پا اندازه گیری شده و درجه بندی می شود.

بیماران دارای این اختلال زانوی پرانتزی  اغلب دارای خستگی شدید پا می شوند,کفش هایشان از داخل سابیده می شود و دردهای کاسه زانو خصوصا در هنگام بالا یا پایین رفتن از پله پیدا می کنند.

از نظر درمانی در درمان های طب فیزیکی و توانبخشی زانوی ضربدری  باید ابتدا باید عضلات سمت داخلی ران و ساق پا را تقویت کرد و از طرفی عضلات سمت مقابل را کشش داد. استفاده از کفی طبی مناسب تجویز شده توسط متخصصین طب فیزیکی  در درمان بسیاری از بیماران  دارای زانوی ضربدری کمک کننده است.

 تعداد بیماران زانو ضربدری که به درمان های طبی جواب خوب نمی دهند و یا از ابتدا نمی توان برای انها درمان طبی گذاشت و نیاز به جراحی دارند کم نیست.

جهت رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما