رادیو فرکانسی چیست؟ کاربردها و مزایای RF

رادیو فرکانسی چیست؟ کاربردها و مزایایRF

استفاده از فرکانس رادیویی، درمانی برای بسیاری از عارضه‌های بالینی است. در این روش، یک جریان الکتریکی با فرکانس و دمای بالا به بافت هدف اعمال می‌شود. این درمان شامل فرآیند ترمیم بافت‌های آسیب دیده در هر دو حالت التهابی و مزمن است.

رادیو فرکانسی چیست؟


فرکانس رادیویی نوعی انرژی است که بر حسب فرکانس یا طول موج در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. همه انواع انرژی، از امواج صوتی که iPod شما ساطع می‌کند، نور خورشید، گرمای خارج شده از بدن و پرتوهای گاما، بر اساس فرکانس آن‌ها در “طیف الکترومغناطیسی” طبقه بندی می‌شوند. فرکانس رادیویی (RF) یکی از انواع این طیف است و شامل بسیاری از انواع انرژی رایج است که ما هر روز استفاده می‌کنیم می‌شود: سیگنال‌های  WiFi، امواج رادیویی و تلویزیونی، و مایکروویو.

انواع درمان با فرکانس رادیویی


روش‌های تک قطبی و دوقطبی برای انتقال RF به بافت مورد نظر استفاده می‌شوند.

تک قطبی 

درمان با فرکانس رادیویی تک قطبی

در روش انتقال تک قطبی، طبق نام آن، دارای یک قطب است و امواج از طریق یک قطب وارد بدن می‌شوند که برای استفاده از آن نیاز به پد یا اتصال به زمین است تا امواج را به عمق بافت منتقل کند.

دو قطبی 

در روش انتقال دوقطبی، امواج در بدنه جریان ندارند و نیازی به استفاده از اتصال زمین یا پد نیست. امواج به صورت سطحی‌تر به بافت جریان می‌یابند.

کاربردهای رادیو فرکانسی


طیف وسیعی از کاربردها برای درمان با فرکانس رادیویی وجود دارند. برخی از عارضه‌هایی که با این روش قابل درمانند عبارتند از:

آرامش عضلانی

تأثیر دقیق و هدفمند رادیو فرکانسی هدفمند بر روی فیبرهای عضلانی هیپرتونیک باعث آرامش فوری آن‌ها می‎شود. این اثر درمانی، اساساً مبتنی بر اتساع عروق است که بلافاصله در طول درمان رخ می‌دهد و مسئول تامین بیشتر مواد مغذی به بافت است.

بازسازی و التیام بافت

بهبود متابولیسم(سوخت و ساز) بافت، از اثرات درمانی ارزشمند رادیو فرکانسی است. این امر منجر به بهبود سریع‌تر بافت نرم آسیب دیده و بازجذب سریع‌تر هماتوم‌های (خونریزی در محیط بسته) پس از آسیب می‌شود.

کاهش ادم

دیواره‌های شریان‌ها بزرگ شده و مویرگ‌ها شل می‌شوند و باعث افزایش خون‌رسانی موضعی می‌گردند. این منجر به افزایش فعالیت‌های لنفاوی (درناژ) و متعاقباً کاهش ادم می‌شود.

مسکن درد

اثر اصلی درمان با فرکانس رادیویی هدفمند – تسکین درد – ناشی از شل شدن عضلات، کاهش ادم، بازسازی و التیام بافت است. مداخلات درمانی زیادی برای کاهش درد مزمن در دسترس است و تصمیم‌گیری در مورد اتخاذ درمان صحیح، کار آسانی نیست. درمان با فرکانس رادیویی (RF) به عنوان یک روش حداقل تهاجمی از راه پوست برای بیمارانی که به درمان پزشکی و فیزیوتراپی مناسب پاسخ نمی‌دهند بسیار مناسب است. اگرچه درمان RF به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی تفاوت‌هایی در عملکرد آن به دلیل اختلاف نظرهای موجود وجود دارد.

 رادیو فرکانسی با افزایش خونرسانی، اکسیژن و مواد مغذی تأثیر مثبتی دارد. رادیو فرکانسی نشان داده است که تکثیر سلول‌های بنیادی را تحریک می‌کند. همچنین با افزایش جریان خون و تامین مواد مغذی، اکسیژن و سیستم دفاعی بافت تحت درمان، اثر درمانی را افزایش می‌دهد. اثر این درمان، باعث تسکین درد فوری و شدید، آرامش عضلانی، کاهش ادم و نیز باعث بازسازی بافت با نتایج آنی و طولانی مدت می‌شود.

سایر بیماری‌هایی که رادیو فرکانسی می‌تواند به بهبود آن‌ها کمک کند عبارتند از:

  • برخورد شانه (ایمپینجمنت)
  • شانه‌ی یخ زده
  • میالژی
  • آرتروز
  • تاندونیت و بورسیت
  • درمان‌های فیزیکی و زیبایی شناختی
  • سلولیت

رادیو فرکانسی هدفمند یا درمان TECAR


رادیو فرکانسی هدفمند یا درمان TECAR

درمان رادیو فرکانسی هدفمند، انرژی الکترومغناطیسی با فرکانس بالا را در بافت مورد نظر توزیع می‌کند که منجر به هیپرترمی (کاهش دما) بافت می‌شود. به لطف این مکانیسم، بیماران تسکین فوری درد، آرامش عضلانی، کاهش ادم، حمایت از بازسازی بافت و بهبودی را تجربه می‌کنند. دو الکترود مختلف (خازنی و مقاومتی) استفاده شده در این روش، درمانی دقیق و مؤثر را در هر سطح بافتی ارائه می‌کنند. الکترود خازنی، درمان را در لایه‌های عضلانی متمرکز می‌کند. الکترود مقاومتی بافت‌هایی با امپدانس بالاتر مانند درج‌های عضلانی، تاندون‌ها و سطوح استخوانی را هدف قرار می‌دهد. این قابلیت دووجهی، امکان التیام چندین بافت را فراهم می‌کند. بنابراین این درمان، مکمل خوبی برای درمان رفع فشار ستون فقرات ناشی از آسیب‌های دیسک و همچنین بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی دیگر است.

نشانه های درمان TECAR 

آسیب‌های اسکلتی – عضلانی

مدیریت درد سلامت استخوان لگن فیزیک و زیبایی شناسی

درد مفاصل

کشش‌

کشش‌های مداوم

تاندونوپاتی

سینوویت

گرفتگی عضله

صدمات حاد یا مزمن

پارگی

رگ به رگ شدن

بورسیت

عوارض بعد از عمل

درد حاد

التهابات

استئوآرتریت

درد مزمن

کمر درد

 

درد مزمن لگن

بی‌اختیاری ادرار و دفع

دیسپارونی

التهاب پروستات

عوارض پس از زایمان

ریکاوری بعد از سزارین

سلولیت

کاهش وزن

مراقبت‌های بعد از جراحی

زهکشی

 

آیا من کاندید مناسبی برای این درمان هستم؟


اگر از هر گونه درد عضلانی یا مفصلی رنج می‌برید، رادیو فرکانسی می‌تواند به تسکین درد شما کمک کند. پزشک یا فیزیوتراپیست بهترین فردی است که در این زمیته تخصص دارند. اگر شرایط شما استفاده از رادیو فرکانسی را ایجاب می‌کند، این متخصصین آن را به شما توصیه خواهند کرد.

در طول درمان چه اتفاقی می‌افتاد؟


در طول با رادیو فرکانسی درمان چه اتفاقی می‌افتاد؟

فیزیوتراپیست شما از دستگاهی برای پخش امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا در قسمتی از بدن که آسیب دیده یا دردناک است استفاده می‌کند. از طریق یک کرم رسانا، امواج به عمق مفاصل، رباط‌ها یا تاندون‌هایی که آسیب دیده‌اند وارد می‌شود. در ناحیه تحت درمان احساس گرما خواهید کرد و هیچ دردی نخواهید داشت.

عوارض جانبی رادیو فرکانسی


به گفته اکثر متخصصان و خود بیمارانی که از این روش درمانی استفاده کرده‌اند، هیچ عارضه جانبی مشاهده یا گزارش نشده است و این یک روش بسیار ایمن است.

هزینه رادیو فرکانسی چقدر است؟


هزینه‌های این درمان، به تعداد جلساتی که نیاز دارید و مدت زمان هر جلسه بستگی دارد. همچنین تعداد نقاطی که می‌خواهید درمان کنید بر قیمت تأثیر می‌گذارد. به طور کلی قیمت برای هر فرد به دلیل شرایط خاص آن‌ها متفاوت است.

سوالات متداول


درمان با فرکانس رادیویی چقدر طول می‌کشد؟

درمان با فرکانس رادیویی معمولاً 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

آیا درمان با فرکانس رادیویی دردناک است؟

خیر. رادیوفرکانسی دردناک نیست. در واقع یکی از راحت‌ترین درمان‌ها است.

آیا درمان رادیو فرکانسی مؤثر است؟

بله. این روش به طور قابل توجهی در تسکین درد شما موثر است و نیز در تسکین اسپاسم عضلانی ناشی از درد عالی است.

اثر رادیو فرکانسی چقدر ماندگار است؟

اکثر بیماران پس از درمان RF تسکین سریع درد را در بافت هدف تجربه می‌کنند. اما به طور معمول، بیماران پس از 3 تا 5 جلسه به طور کامل درمان می‌شوند.

مشاهده نتایج درمانی این روش، چقدر طول می‌کشد؟

اکثر بیماران پس از درمان با فرکانس رادیویی، تسکین فوری را گزارش می‌کنند.

آیا مراقبت‌های پس از درمان وجود دارد؟

خیر. شما می‌توانید کارهای عادی خود را انجام دهید.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما