درمان گردن درد به کمک طب سوزنی

استفاده از طب سوزنی به عنوان یکی از کهن ترین روش‌های درمانی موجود در جهان، به منظور کاهش و یا از بین بردن درد ناحیه گردن بسیار موثر است. این درمان کهن با با وارد کردن سوزن های مخصوص به نواحی خاص گردن انجام میشود دارای فواید بسیاری بوده و باعث میشود درد بیمار تسکین پیدا کند. مراقبت های قبل و بعد انجام طب سوزنی بر روی گردن در کنار تخصص پزشک معالج میتواند تا حد بسیار زیادی از بروز عوارض این عمل جلوگیری کند.

طب سوزنی برای هزاران سال در چین مورد استفاده بوده است. این درمان شامل قرار دادن سوزن­ های ریز در قسمت­های مختلف بدن به صورت عمقی در جایی که تحت درمان قرار گرفته می­باشد. بر اساس فرضیه دارویی سنتی چین، طب سوزنی به درمان شرایط مختلف با رهاسازی انرژی حیات کمک می­کند که به صورت طبیعی در مسیرهای عادی خود جاری شود. (گذرگاه) هرچند تحقیقات علمی هنوز وجود انرژی حیات یا گذرگاه را تایید نکرده است.

به علاوه، برخی تحقیقات طب سوزنی را باعث تحریک تغییرات زیست شیمیایی (هم به صورت موضعی و هم جایی که سوزن ها قرار می­گیرند) و در سیستم عصبی مرکزی می­دانند. در مرحله تئوری، این تغییرات زیست شیمیایی ممکن است باعث تخفیف درد و اثرات موثر دیگر در برخی موارد شوند. گردن درد مزمن و گرفتگی گردن دلایل عمده برای مراجعه به طب سوزنی هستند.

نقش طب سوزنی در درمان گردن درد

هدف اولیه تکنیک ­های طب سوزنی کاهش درد است که برای افرادی که از گردن درد مزمن رنج می­برند به شکل معجزه ­آسایی موثر است. در کنار بهبود عملکرد کلی گردن، طب سوزنی استرس را که نقش مهمی در این موارد دارد را کاهش می­دهد.

برخلاف روش ­های درمانی غربی که می­خواهند درد را مستقیما هدف قرار دهند، متخصصین درمانی شرقی تلاش می­کنند سقف مشکل را ببینند (و در این موارد درد را) و دلیل گرفتگی را بیابند. گردن و سردرد معمولا علائم مشکلات عمیق­ تری هستند و به همین دلیل متخصصین به سلامت ستون فقرات، علائم دیسک بیرون زده، جراحت، مفاصل آسیب ­دیده و دیگر مسائل توجه می­­کنند.

اگرچه ممکن است چالش برانگیز باشد که علت اصلی درد مشخص شود، متخصصین طب سوزنی آزمایشات عمقی را انجام می­دهند که ریشه مشکل را بیابند. ممکن است تعجب کنید که گردن درد شما با وارد کردن سوزن در ناحیه بطنی به جای ورود سوزن به محل درد درمان شود. چنین درمانی از زمانی موثر واقع می­شود که التهاب را کاهش داده و انرژی حیات و یانگ را تقویت کند.

مزایای طب سوزنی برای گردن

در طول دوره درمان طب سوزنی، مواد شیمیایی خاص در بدن آزاد می­شود و هم جسمی و هم روانی روی گردن و پشت اثر می­گذارد.

گمان می­رود که طب سوزنی این گونه عمل کند:

رهاسازی پپتیدهای مخدر

مخدرها به طور طبیعی مواد شیمایی هستند که در مغز وجود و اثر ضد درد دارند. رها شدن این مخدرها نقش بسزایی در کاهش درد دارند. شواهد قابل ملاحظه­ ای وجود دارند که تایید می­کنند طب سوزنی سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و این مواد شیمیایی را آزاد می­کنند.

دگرگونی ترشح­ گیرنده ­ها و هورمون­ های عصبی

گفته می­شود طب سوزنی هیپوتالاموس و غده هیپوفیز را فعال کرده و ترشح مواد شیمیایی را تغییر می­دهد. این مواد شیمیایی در احساس درد همان قدر تاثیر مستقیم دارند که در عملکرد عضو یا اعضا. شواهد نشان می­دهد که طب سوزنی رفتار ترشح این مواد را تغییر داده و باعث کاهش درد می­شود. همچنین بر این اساس طب سوزنی تاثیر مثبتی بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

تحریک نقاط الکترومغناطیسی بدن

طب سوزنی بر روی 2000 نقطه در بدن که عملگرهای استراتژیک سیگنال های الکترومغناطیسی هستند تمرکز دارد. به نظر می­رسد تحریک این نقاط باعث شروع جریان یافتن اندورفین مسکن طبیعی بدن می­شود.

انواع دردهای گردن قابل درمان با طب سوزنی

از آنجایی که گردن منعطف بوده و وزن سر را تحمل می­کند، نسبت به جراحات و شرایطی که ایجاد درد کرده و حرکت را محدود می­کند آسیب­ پذیر است. فاکتورهایی که عموما گردن درد ایجاد می­کنند به شرح زیر هستند:

کشیدگی ماهیچه: کشیدگی ماهیچه اغلب به دلیل صرف زمان زیاد با کامپیوتر، موبایل یا حتی کتاب خواندن در رختخواب ایجاد می­شود.

مفاصل آسیب­ دیده: مفاصل گردن مثل هر مفصل دیگری که به دلیل افزایش سن روی حرکات مفصل تاثیر گذاشته و ایجاد درد می­کند فرسوده می­شود.

فشار روی عصب: این اتفاق در اثر دیسک پاره شده یا خار استخوان در مهره­ های گردن ایجاد می­شود. این امر روی عصب فشار آورده و باعث درد می­شود.

آسیب­ ها: آسیب به گردن باعث دامن زدن به درد می­شود خصوصا آنهایی که در اثر تصادف رخ دهد.

بیماری ­های خاص: بیماری­ هایی نظیر آرتریت روماتیسمی، مننژیت و سرطان نیز باعث گردن درد می­شود.

تعارضات با طب سوزنی گردن

مثل هر درمان دارویی، تعارضات خاصی برای طب سوزنی هست مثل:

  • مسمومیت دارویی یا الکلی
  • استفاده از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب
  • اختلال صرع
  • اختلالات خونی نظیر هموفیلی یا استفاده از رقیق­ کنند­ه های خون
  • بیماری یا اختلالات عفونت پوستی
  • در صورت بارداری، استفاده از سوزن ­ها در ناحیه بطنی یا مهره­ های کمری ممنوع است. همچنین توصیه می­شود از هرگونه طب سوزنی که منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس می­شود اجتناب شود. همه این نقاط در ناحیه بطنی یا مهره ­های کمر قرار دارند.

شکل­ های مختلف طب سوزنی برای گردن درد

طب سوزنی برقی

در طب سوزنی برقی از جریان الکتریکی برای تحریک سوزن­ ها در طول درمان استفاده می­کنند. این یک روش درمانی مطمئن است که پیشرفت­ های قابل توجهی را برای بیماران که از گردن درد مزمن یا درد شانه رنج می­برند به ارمغان می­ آورد.

این روش خروجی­ های عالی در درمان انواع درد دارد و از همه مهمتر باعث بهبود بلندمدت درد در شانه و گردن می­شود. متخصصین طب سوزنی به شما جلسات درمانی دقیقی را پیشنهاد می­دهند که بر اساس شرایط پاسخگویی بدنتان به درمان است و توصیه می­شود دقیقه به برنامه عمل کنید تا نتایج دلخواه را سریعتر ببینید.

طب سوزنی + فتیله­ گذاری

یکی از موثرترین درمان­ها برای گرفتگی گردن ترکیب طب سوزنی با فتیله­ گذاری است. این ترکیب موثرتر از درمان به تنهایی است چون به شکل قابل توجهی درد و بی­ حسی گردن، شانه ­ها و اندام­ های زیرین را کاهش می­دهد.

خود فتیله­گذاری به تنهایی در درمان موارد زیادی موثر است. این روش شامل سوزاندن فتیله داغ با هدف­گیری محل دقیق روی سطح پوست است. مشابه طب سوزنی، فتیله­ گذاری با هدف برقراری مجدد جریان انرژی حیات همزمان با تحریک بدن به تولید مسکن­ های طبیعی انجام می­گیرد.

ترکیب طب سوزنی و فتیله­ گذاری هر نوع احساس ضعف و خستگی فرد که به دلیل گردن درد ایجاد شده را محو کرده و از هرگونه شرایط التهابی در همان زمان جلوگیری می­کند. این ترکیب برای درمان درد سیاتیک، شانه یخ زده، التهاب تاندون و فیبرومیالژی هم موثر است.

طب سوزنی خشک ارتوپدی

این روش یک درمان بسیار موثر برای آسیب­ های ورزشی و درد ماهیچه است. همانند طب سوزنی، این روش شامل استفاده از سوزن ­های تارمانند که محل­ های خاص محرک را که باعث ایجاد درد و اختلال عملکرد می­شوند را هدف قرار می دهد.

سوزن­ زنی خشک در درمانگری غربی ریشه دارد و شامل تحریک قسمت­ هایی بر اساس آناتومی بدن می­شود. از این روش به عنوان درمان آماده­ سازی دوباره استفاده می­شود چرا که به ماهیچه ­ها اجازه بازیابی از جراحت و گرفتگی می­دهد.

توصیه ­های مهم قبل از طب سوزنی گردن

در این بخش راهنمایی­هایی در خصوص طب فیزیکی آمده است:

از یک متخصص درمانی یا منبع موثق فرم مراجعه بگیرید.

بسیاری از دکترهای داروساز داستان طب سوزنی را می­فهمند و ممکن است بیمارشان را به یک متخصص طب سوزنی ارجاع دهند.

در مورد مدارک و سابقه متخصص طب سوزنی تحقیق کنید.

همانطور که در مورد هر متخصص درمانی تحقیق می­کنید، در مورد مدارک و سابقه متخصص طب سوزنی هم تحقیق کنید. به طور کلی در آمریکا دکتر درمانی، دکتر استخوان درمانی، دکتر کایروپراکتیک، دکتر فیزیوتراپ ممکن است بتوانند مدرک طب سوزنی را دریافت کنند. در جاهای دیگر متخصصین درمانی مانند پرستاران رسمی ممکن است برای دریافت مدرک طب سوزنی مناسب باشند. در آمریکا، هر ایالتی پیش ­نیازهای متفاوتی برای دریافت اجازه ­نامه استفاده از طب سوزنی دارند. بعضی از آنها به مدرک دانشگاهی در طب سوزنی و گذراندن امتحان دکتری یا پرستاری دارند و برخی دیگر پیش ­نیازهای کمتر سختگیرانه ­ای دارند.

هزینه و مزایا را در نظر بگیرید.

توصیه می­شود که در مورد میزان موفقیت طب سوزنی و احتمال نیل به سطح مطلوب کاهش درد سوال کنید. اگر متخصص طب سوزنی با شرایط خاص بیمار ناآشنا باشد یا انتظاراتش برای خروجی موفق پایین باشد، برای هر فردی این در حکم پرچم قرمز است.

توصیه­ های پزشکی

  • در مورد داروهایی که مصرف می­کنید با پزشکتان مشورت کنید.
  • لباس مناسب بپوشید: برای طب سوزنی لباس­های گشاد مناسب هستند.
  • نفس عمیق بکشید و آرام باشید.
  • از مصرف کافئین و غذاهای پرچرب بپرهیزید.
  • زبانتان را مسواک نزنید: اگرچه به نظر عجیب است ولی رنگ، پوشش و بافت آن در تشخیص به متخصص طب سوزنی کمک می­کنند.
  • از محرک­ها و آرامبخش ­ها برای حداقل 12 ساعت استفاده نکنید.

طب سوزنی چگونه برای درد و گرفتگی گردن اعمال می­شود؟

درمان طب سوزنی بر اساس روش ­های متخصصین آن و استراتژی­ درمانی خیلی متفاوت است. در بیشتر موارد، متخصص ابتدا از علائم، رژیم غذایی، فعالیت­ های روزانه که در مورد موثرترین قسمت­ها برای ورود سوزن به او اطلاعات می­دهد، سوال می­پرسد.

حتی اگر علائم درد و گرفتگی در ناحیه گردن باشد، سوزن­ ها غیر از گردن در بخش­ های دیگر بدن هم وارد می­شوند. بسته به روش درمانی، بیمار باید روی شکم یا به پشت بخوابد یا تکیه دهد.

بین 1 تا 20 جلسه درمانی طبق تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا، سوزن­ های فلزی از ورود سطحی به پوست تا یک یا چند اینچ عمق وارد بدن می­شوند. سوزن­ های بلندتر (بین 5 تا 9 اینچ) به محل ­های عمیق­ تر ماهیچه، لایه چربی، زیر پوست یا حتی پوست سر وارد می­شوند، به قسمتی که تحت درمان قرار گرفته و  عمق و نفوذ مورد نیاز بستگی دارد.

معمولا جلسات طب سوزنی بین 15 تا 30 دقیقه طول می­کشد. پخش موسیقی ملایم می­تواند به ایجاد فضای آرامش بخش کمک کند. بعد از تکمیل درمان، سوزن های باریک برداشته می­شوند.

مدت زمان و تناوب جلسات طب سوزنی به مدت زمان گرفتگی و درد گردن از پیش و اندازه علائم شدید بستگی دارد. نهایتا تصمیم خود بیمار است که درمان­ های مشاهده شده ارزش ادامه دادن دارد یا خیر. برخی از بیمه­ های سلامتی طب سوزنی را در درمان درد پوشش می­دهد و برخی خیر.

بعد از طب سوزنی چه باید کرد؟

برداشتن این قدم ­ها بعد از درمان طب سوزنی می­تواند باعث اطمینان از تجربه و خروجی مثبت شود:

  • استراحت
  • گرما دادن
  • ماساژ دادن
  • تمرینات سبک
  • خوردن غذاهای سالم

سودمندی درمان طب سوزنی در درمان گرفتگی گردن

ادبیات درمانی در مورد موضوع طب سوزنی سردرگم شده است که آیا این درمان برای گردن درد مزمن و گرفتگی آن موثر است یا خیر.

در حقیقت، طب سوزنی می­تواند عملکرد گردن را بهبود بخشیده و درد را کاهش دهد ولی این نتایج زیاد طول نخواهد کشید. شواهدی هستند که نشان می­دهند طب سوزنی استرس را کاهش می­دهد که ممکن است در کاهش درد گردن در بعضی افراد اثر داشته باشد.

به طور کلی، شواهد طرفدار طب سوزنی به عنوان درمان موثر برای گرفتگی مزمن گردن بر اساس گزارشات شخصی افراد یا مطالعات جزئی است که شواهد ضعیف علمی را ارائه می­دهد.

مخاطرات طب سوزنی گردن

طب سوزنی درمانی بی­ خطر است اگر توسط متخصص انجام شود. خیلی از بیماران درمان را آرامش ­بخش توصیف کرده ­اند ولی برخی افراد کبودی­ های جزئی یا خونریزی بعد از برداشتن سوزن ­ها را تجربه کرده ­اند. اگرچه بسیار نادر است، برخی عوارضی جدی نظیر سوراخ شدن عضو یا عفونت را هم گزارش کرده­ اند.

هزینه ­های طب سوزنی گردن

برنامه درمانی طب سوزنی شامل 3 الی 10 جلسه به صورت معمول می­ باشد که هر کدام یک ساعت طول می ­کشد. هر جلسه نرخ­ های متفاوتی دارد و بسته به متخصص و شرایط بازار متفاوت است. هرچند خیلی مرسوم نیست، ولی طب سوزنی بعضی اوقات توسط بیمه درمانی پوشش داده می­شود. با متخصص طب سوزنی و شرکت بیمه در مورد هزینه­ ها پیش از شروع درمان گفتگو کنید.

سوالات متداول

چند جلسه برای درمان درد پشت نیاز هست؟

تعداد جلسات این درمان به شرایط شخص و جواب دادن بدنش به درمان بستگی دارد. به طور کلی، یک درمان برای کاهش درد کافی نیست ولی چیزی بین 2 تا 3 جلسه برای 5 یا 6 هفته نتایج مثبت به همراه دارد.

طب سوزنی به درد گردن کمک می­کند؟

طب سوزنی برای گردن گزینه درمانی بی­ خطریست و وقتی توسط یک متخصص انجام می­شود باعث کاهش محسوس درد می­شود.

محل فرو کردن سوزن برای گردن درد کجاست؟

جیان جینگ در عضلات شانه شماست. محلی بین گردن و ناحیه شروع بازوهایتان. این قسمت در مطالعات طب سوزنی برای درمان سردرد و کشیدگی ماهیچه شناخته شده است.

آیا طب سوزنی در مورد عصب تحت فشار در گردن عملگر است؟

طب سوزنی در درمان اعصاب تحت فشار خیلی موثر است. ممکن است یک مهره شما از جایش خارج شده باشد، بنابراین شما ممکن از مایل باشید از طب سوزنی همراه با کایروپرکتیک استفاده کنید.

عوارض جانبی طب سوزنی چیست؟

عوارض جانبی منفی محتمل طب سوزنی

  • بدترین عوارض: اگرچه اغلب افراد بعد از درمان احساس بهتری دارند ولی برخی بدتر می­شوند.
  • خستگی
  • دردناکی
  • کبودی
  • پیچیدگی ماهیچه
  • سبکی سر
  • مشکلات عاطفی

آیا طب سوزنی در بار اول آسیب می­زند؟

ناراحتی ممکن است ایجاد شود ولی این احساس بعد از انجام طب سوزنی، بعد از فرو کردن اولیه سوزن و در طول زمان درمان از بین می­رود. برخی از حس­ های رایج شامل این موارد می­شوند: خارش، حرارت و گرما، کشیدگی، درد کم ولی ممتد، انقباض عضله، احساس برق­ گرفتگی در قسمت پایین بدن یا احساس ایستایی.

اگر سوزن به عصب بخورد چه می­شود؟

اگر سوزن به عصب یا شریان خون برخورد کند، ممکن است احساس درد شدید کنید.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.