درمان سندروم تونل کارپال با طب سوزنی چه مزایایی دارد؟

خبر خوب این است که طب سوزنی در درمان سندرم تونل کارپال و دیگر انواع درد در مچ دست و دست بسیار موثر است. این یک جایگزین واقعی برای جراحی، کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی و داروهای ضد التهابی می باشد. اکثر بیمارانی که برای درد تونل کارپ خود، تحت درمان طب سوزنی قرار می گیرند، تسکین فوری درد را تجربه می کنند و با یک سری ویزیت، اغلب می توانند از جراحی اجتناب کنند. طب سوزنی درمانی برای CTS (سندروم تونل کارپال) میزان موفقیت بسیار بالایی به همراه دارد.

یک جراحی بزرگ، برای تغییر بافت های درگیر در سندرم تونل کارپال، می تواند موثر باشد، اما همچنین یک خطر محسوب شده و در بسیاری از موارد غیر ضروری می باشد. مشاهدات ثابت می کند، طب سوزنی اثر مفیدی جهت درمان این اختلال به همراه دارد. بهتر است قبل از امتحان هرگونه روش برای درمان سندروم تونل کارپال، با متخصص مشورت شود. دکتر سپهریان بعد از معاینه دقیق بیمار بهترین راه را برای درمان تجویز می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره های 02166576991 و 02166914650 تماس حاصل فرمایید.

سندرم تونل کارپال چیست؟

سندرم تونل کارپال یا CTS، رایج ترین مورد جهت تشخیص درد مچ دست و دست، در آمریکا می باشد. تونل کارپال همچنین مسئول بیشترین تعداد روزهای تعطیل به دلیل آسیب ناشی از کار است. به همین دلیل است که تقریباً نیم میلیون آمریکایی هر سال تحت عمل جراحی تونل کارپال قرار می گیرند. این باعث می شود که متداول ترین جراحی مچ دست نیز شناخته شود. متأسفانه، حتی پس از جراحی نیز، اغلب درد و بی حسی مجدد در تونل کارپال، عود می کند.

تونل کارپال یک گذرگاه باریک در مچ دست است که از رباط ها و استخوان ها تشکیل شده است. عصب میانی باید به همراه تاندون هایی که ماهیچه های ساعد را به انگشتان متصل می کند از این تونل با فاصله تنگ عبور کند. عصب مدیان (میانی)، عصب اصلی مچ دست، دست، و انگشتان می باشد و شایع‌ترین عصب مورد آسیب در CTS است.

CTS، همچنین به عنوان گیر افتادن (تحت فشار قرار گرفتن) عصب میانی شناخته می شود، زیرا زمانی که تورم، یا تحریک عصب یا تاندون ها در تونل کارپال منجر به فشار بر عصب میانی شود، رخ می دهد. عصب میانی، احساسات قسمت کف انگشت شست و دیگر انگشتان، و همچنین تکانه‌های برخی عضلات کوچک دست را کنترل می‌کند، که به انگشتان و شست دست، اجازه حرکت می‌دهد.

چه چیزی باعث سندرم تونل کارپال می شود؟

تونل کارپال، در اثر فشردگی عصب مدیان، به دلیل یک مشکل ساختاری ایجاد می شود، به این معنی که عملی باعث فشار به عصب شده است. این می تواند به دلیل آرتریت (آرتروز)، ضربه یا آسیب به مچ دست، یا دیگر ناهنجاری مادرزادی آن ناحیه، باشد. معمولاً علائم تونل کارپال به دلیل فشار مکرر یا استفاده بیش از حد از گردن و شانه ها، یا ناحیه مچ دست و دست می باشد. استفاده مکرر از بازو، مچ دست و دست، بدون حرکات کششی، باعث تحریک ناحیه موضعی و ایجاد التهاب می شود.

علائم سندرم تونل کارپال چیست؟

علائم معمولاً به تدریج شروع شده و شامل یک یا همه موارد زیر می شود: سوزش، سوزن سوزن شدن، درد و بی حسی در کف دست و انگشتان. این درد اغلب بر انگشتان شست، اشاره و انگشت میانی تأثیر می گذارد. علائم اغلب برای اولین بار در شب، در هنگام خواب ظاهر می شوند. ممکن است با بدتر شدن وضعیت، ناحیه تحت درد، و شدت علائم نیز افزایش یابد. بنابراین چیزی که به عنوان یک گزگز خفیف در انگشت شست شروع شد، ممکن است به درد و بی حسی در انگشت شست، مچ دست و ساعد تبدیل شود. در بعضی موارد، ممکن است کاهش قدرت گرفتن اجسام با دست، نیز رخ دهد که مشت کردن، گرفتن اجسام کوچک، یا انجام سایر کارهای روزانه را دشوار می کند. در صورتی که این سندرم به درستی درمان نشود، می تواند باعث آسیب های برگشت ناپذیر عصبی و زوال دائمی بافت عضلانی شود.

طب سوزنی چیست؟

اساساً، طب سوزنی استفاده از سوزن‌های فوق‌العاده ظریف برای تحریک نواحی در بدن می باشد که در آن ماهیچه‌های سفت (دچار اسپاسیته) تحریک می شوند، و یا بطور کلی باعث تحریک اعصاب، جهت  انتقال پیام های عصبی به مغز برای ایجاد یک پاسخ شیمیایی خاص در بدن، مانند واکنش های ضد التهابی، سهولت گوارش و یا بهبود خواب می باشد.

با تکرار مکرر و منظم این روش درمانی، می توانید جراحات را التیام بخشید، سطح درد و التهاب عمومی را کاهش دهید و به آرامی چرخه خواب و گوارش، کمک کنید. طب سوزنی همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی، و بطور کل برای سلامت اندام های فردی، مفید است. با گذشت زمان، بدن یاد می‌گیرد که چگونه این کار را برای خود انجام دهد و فواید آن به یک واکنش درمانی سریع‌تر، برای آسیب‌ها و بیماری‌های احتمالی آینده، و به طور کلی سلامتی بهتر تبدیل می‌شود. درست مانند اینکه که کودکی الفبا را یاد می گیرد، به آرامی کلمات را می سازد و سپس کتاب می نویسد.

نقاط طب سوزنی کجا هستند؟

هزاران نقطه روی بدن وجود دارد که هر کدام اثرات خاص خود را دارد و اثراتی که همراه با ترکیب با نقطه ای دیگر می گذارد.

بیشتر نقاط طب سوزنی در خطوط سازماندهی شده آناتومیکی به نام کانال ها یا مریدین ها قرار دارند. این خطوط در مجاورت عروق خونی، اعصاب بزرگ، و یا خطوط فاشیال قرار دارند. فاشیا (بافت های همبند)، ماده ای است که در اطراف ماهیچه ها پیچیده، و همه آنها را به هم متصل می کند، و همچنین نقاطی بسیار حساسی بنام تریگرپوینت (نقطه ماشه ای)، که برای طب سوزنی، بسیار مفید هستند، را در بر می گیرد. این خطوط، به استثنای چند مورد، از قسمت سر، تا پا کشیده شده و به نام اندامی که در نهایت به آن متصل شده اند، نامگذاری می‌شوند.

یکی از نمونه های نقطه ماشه ای، یا نقطه طب سوزنی، ناحیه ای است که همیشه وقتی شانه هایتان بعد از یک روز کاری طولانی، سفت و منقبض می شود، فشار می دهید.

فشردن این نقطه می تواند بسیار حساس باشد، اما احساس خوبی نیز یه همراه دارد زیرا باعث شل شدن و ریلکسی در عضله می شود، کاری که سوزن طب سوزنی می تواند خیلی سریع آنرا انجام دهد. این نقطه “کیسه صفرا-۲۱” نامگذاری شده است، زیرا بیست و یکمین نقطه روی خطی است که در نهایت به کیسه صفرا متصل می شود.

بسیاری از محققان فهرستی از راه هایی جهت ترکیب نقاط ماشه ای مختلف را، در پروتکلی جمع آوری کرده اند تا بهترین و سریعترین اثر را در درمان طب سوزنی دریافت کنند. اغلب هنگامی که شما آسیب می بینید، پزشک شما، پروتکلی را انتخاب می کند که محل تشدید (انقباض عضلانی) را به حال خود رها کند، و در واقع از نقاط موثر در قسمت دیگری از بدن، برای درمان آسیب استفاده می کند. مانند فلسفه ای که می گوید “خرس عصبانی را نزن”! اگر مچ پای شما متورم، پف کرده، و رگ به رگ شده است، پزشک شما سوزنی را در آن فرو نمی کند، زیرا باعث درد بیشتر آن ناحیه خواهد شد. در عوض، او نقاطی را با پای مخالف، گوش، و یا دست مقابل قسمت آسیب دیده، انتخاب می کند. این موضوع ارتباط زیادی با نحوه اتصال نقاط در بدن و نحوه عملکرد مغز دارد. این تکنیک به ویژه برای مواردی مانند درد های عصبی ( نوروپاتی) در دست ها و پاها  که کوچکترین لمس نیز غیر قابل تحمل است، مفید باشد.

طب سوزنی چگونه درد تونل کارپال را درمان می کند؟

یکی از موثرترین روش های درمان سندرم تونل کارپال، طب سوزنی است. این به این دلیل است که کمترین میزان بروز عوارض جانبی جدی را در بین هر درمان شناخته شده دیگر، به همراه دارد. چندین مطالعه، مانند این مطالعه و همچنین پژوهشی که توسط محققان هاروارد انجام شده است، اثربخشی درمان تونل کارپال با طب سوزنی را نشان داده است.

طب سوزنی با افزایش گردش خون در ناحیه دست و مچ از جمله عصب میانی، سندروم تونل کارپال را، درمان ریشه ای می کند. اینگونه است که طب سوزنی می تواند تورم و التهابی را که باعث درد، بی حسی، گزگز، و سایر علائم تونل کارپال می شود، کاهش دهد. طب سوزنی همچنین هر گونه سردرد، گردن درد، سفتی ، اسپاسم شانه، و مشکلات خواب را که ممکن است همراه با تونل کارپال عود کند، برطرف سازد. اگر بیماری ناشی از آرتریت (آرتروز) باشد، می‌توان از داروهای گیاهی چینی همراه با طب سوزنی برای درمان آرتروز استفاده کرد.

بیشتر موارد درد مچ و بازو که به عنوان تونل کارپال تشخیص داده می شود، ناشی از التهاب و تحریک نقاط ماشه ای است که با فشار مکرر روی عضلات بازو و دست تشدید می شود.، که می تواند بدلیل استفاده بیش از حد از ماوس و کامپیوتر، استفاده از تلفن همراه و ارسال پیامک، خیاطی، یا بسیاری از فعالیت های دیگر باشد.

در یک نوبت ویزیت برای درمان طب سوزنی، چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که به یک متخصص طب سوزنی مراجعه می کنید، آنها یک برنامه درمانی برای شما تنظیم می کنند. تعداد دفعات ویزیت شما، به میزان نارضایتی و شکایت شما، سطح درد، سلامت عمومی شما و اینکه آیا پزشک شما، استفاده از درمان های تکمیلی، و  یا درمانهایی حرکتی را نیز توصیه خواهد کرد، و تجربه او در مورد پروتکلی که قصد استفاده از آن را دارد، بستگی خواهد داشت. هر ویزیت تا حدودی مشابه به نظر می رسد، تا زمانی که اثرات هر دوره درمانی، جمع شده و شما شروع به دیدن نتایج کنید، در این مرحله پزشک به شما خواهد گفت که فاصله بین جلسات را بیشتر کنید. اگر درد شدیدی دارید، به شما توصیه می شود که با ۳ یا ۴ جلسه در هفته شروع کنید، زمانی که درد شما کاهش یافت، یک یا دو جلسه روند درمانی در هفته، برای شما کافی خواهد بود، تا زمانی که آسیب بطور کلی برطرف شود.

بنابراین، یک جلسه طب سوزنی را توسط پزشکان ما رزرو کنید و روند  آن را خودتان تجربه کنید.  به یاد داشته باشید، اثر بخشی هر مزیتی که در اولین بازدید تجربه کردید، در روند هر دوره، تقویت خواهد شد.

آیا سوزن های طب سوزنی درد دارند؟

این رایج ترین سوالی است که در مورد طب سوزنی چینی پرسیده می شود، زیرا بسیاری از مردم سوزن را با درد مرتبط می دانند. سوزن های طب سوزنی ضخامتی به نازکی سبیل های یک سگ دارند و در صورت وارد شدن تقریباً بدون درد هستند.

پزشک سوزن را تا عمق مناسب به درون بدن وارد می کند. سپس معمولاً احساس بسیار منحصر به فردی ماند سوزن سوزن شدن، سنگینی، گرما، و یا حتی هیچ حسی، خواهید داشت. تجربه هر فرد متفاوت است. اگر احساس ناراحتی کردید، به پزشک خود اطلاع دهید تا سوزن ها را بر اساس میزان درد شما، تنظیم کند. تمام سوزن ها استریل و یکبار مصرف می باشند.

چقدر طول می کشد تا نتایج را ببینید؟ آیا برای همیشه به طب سوزنی چینی نیاز خواهم داشت؟

به احتمال زیاد نه، اما این به دلیلی که شما در وهله اول تحت درمان هستید نیز بستگی دارد. برای مشکلات کوتاه مدت، چند درمان طب سوزنی می تواند این کار را انجام دهد. برای مشکلات مزمن یا طولانی مدت، یک “برنامه نگهداری-تسکینی” تنظیم می شود تا از اینکه که سیستم های بدن شما پس از دوره اولیه تسکین و تغییر به خوبی و به طور پیوسته کار می کنند، اطمینان حاصل شود.

طب سوزنی همچنین یک اقدام پیشگیرانه عالی، برای حفظ سلامتی است. به یاد داشته باشید، افزایش جریان خون به این معنی است که بدن شما بهتر می‌تواند خود را درمان کند و پاسخ سیستم ایمنی شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بهتر با بیماری مبارزه کنید، و از ابتلا بیماری جلوگیری کنید.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.