درد کمر و پا و علل ان

درد کمر و پا و علل ان

درد کمر و پا

بسیاری از بیماران امروزه با درد کمر و پا مراجعه می‌کنند و تعدادی عنوان می‌کنند که در حال حاضر درد کمر آنها کم شده و درد پا بیشتر شده و آن را به عنوان موفقیت در درمان و کاهش میزان بیماری خود می نامند. تصوری که کاملاً غلط می باشد.
باید عنوان کرد که عمده ترین علت کمر درد هایی که به پا تیر می کشد فتق دیسک کمر یا بیرون زدگی دیسک کمر و فشار بر روی عصب هایی می باشد که از کنار آن می‌گذرد و به پاها می رود. شاید واژه سیاتیک آشناترین واژه در بین واژه های متداول در این بیماری باشد.
علل مواردی که موجب هم درد کمر و هم درد پا و لگن و باسن میشود شاید به جز شایع‌ترین آن که سیاتیک باشد، عبارت است از سرخوردگی مهره تنگی کانال نخاع و دیسک های بالاتر از ناحیه کمر. البته تمام مواردی که عنوان شد عمدتاً با دیسک کمر قرابت و نزدیکی زیادی دارند.

درد کمر و پا

عللی مانند سندروم پیریفورمیس یا سفت شدن عضله پیریفورمیس در لگن هم می تواند درد لگن و باسن بدون کمردردو حالتی شیبه به سیاتیک  واضح ایجاد کند هرچند این نوع بیماری نیز که بسیار نادر می باشد ،عصب به پایین با ها تیر می کشد.
انحرافات ستون فقرات به صورت چپ و راست که به آن اسکولیوز می‌گویند در بعضی بیماران از زمان بچگی وجود دارد اما در یک سنی انقدر زیاد می‌شود که عصب ها را تحریک می‌کند و به صورت ناگهانی موجب درد های شدید کمر و لگن می شود ، دردهایی که از کمر به پا می زند.
در تجربه ما شاید ۸۰ درصد علت دردهای پا خصوصاً دردهای مبهم تیز و تیر کشنده درباره علت ستون فقرات و منشا در ستون فقرات کمری دارد. دیسک کمر شایع‌ترین عاملی است که موجب این حالت می شود هرچند ممکن است و در کمر خود درد کمی داشته باشد یا اصلاً درد نداشته باشد.
البته علنا در تری در مورد دردهای کمر و پا نیز وجود دارد مثلاً ممکن است در زنان مشکلات مرتبط با سیستم دستگاه تناسلی زنانه مانند مشکلات رحم و واژن ایجاد التهاب و عسل بر روی عصب های موجب ایجاد دردهای کمر و پا شود و در مردان مشکل پروستات و تیر کشیدن و تومورهای این نواحی موجب ایجاد درد کمر و پا بشود .‌
توجه کنید دردهای که دارای منصه کمری ستون فقرات می باشد که دیسک کمر چه سیاتیک چه سرخوردگی مهره و تنگی کانال نخاع به عنوان شایع ترین عوامل ایجاد فشار بر روی عصب ها می توانند به صورت بسیار مرموز و مخفیانه خود را نشان دهند مثلاً در تمام طول مسیر از کمر تا انتهای ساق پا بیشتری وجود ندارد در فقط در کف پا می باشد و علت آن منشا کمر
به همین دلیل است که بیماران توصیه می‌کنیم حتماً در مواردی که درد در پا دارند و من سکوت مبهم است برای پیدا کردن فشار بر روی عصب و منشا بیماری از تست عصب پا و نوار عصب و عضله ای پا و همچنین ام آر آی کمر غفلت نکنند.
درمان درد کمر و پا بر اساس علت آن می باشد اما به طور کلی عمدتاً درمانهای غیر جراحی بیشتر بیماران را از وضعیت حاد نجات می دهد اما توجه داشته باشید اگر می خواهید این دردها تکرار نشود باید درست بنشینید یعنی حالت قوز نکرده و با پشتی مناسب بر روی صندلی بنشینید.

درمان درد کمر و پا
حالت خمیده و حالت طولانی مدت نشست موجب صدمات به ناحیه کمر و درد های کمر و پا می شود همچنین باید درست و حالت نظامی راه بروید و در هنگام خوابیدن بر روی شکم نخوابید از یک بالش در زیر زانو و یا بین زانو های خود استفاده کنید از برداشتن اجسام سنگین پرهیز کنید همچنین بدانید برای جلوگیری از صدمات کمر و پا باید ورزش های روزمره انجام دهید ورزش هایی که موجب تقویت عضلات کمر و باسن میشود و انعطاف پذیری عضلات پشت پای شما را تضمین کند.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.