درد کشاله ران: علت ها، نشانه ها و روش های درمان

دلایل زیادی برای درد کشاله ران یا به عبارتی، درد در ناحیه‌ اتصال شکم به پاهای شما وجود دارند. شایع‌ترین آن‌ها کشیدگی ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها هستند که اغلب در ورزشکاران شیوع دارد اما ممکن است برای هرکسی اتفاق بیافتد. اما موارد دیگری مانند فتق اینگوینال (کشاله ران)، شکستگی لگن، آرتریت مفصل ران و حتی سنگ کلیه نیز می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث درد کشاله ران شوند. بررسی علائم درد کشاله ران از جمله محل، شدت، شروع و دفعات آن‌ها می‌تواند به مشخص کردن علت اصلی کمک کند. این مقاله، علل احتمالی درد کشاله ران در بزرگسالان را، از جمله نحوه تشخیص، درمان و پیشگیری از آن، بررسی می‌کند.

علت‌های متداول درد کشاله ران

بیشتر اوقات، درد کشاله ران نتیجه کشیدگی ماهیچه، رباط یا تاندون است. این حالت برای بسیاری از مردانی که ورزش می‌کنند، اتفاق می‌افتد. درد ممکن است بلافاصله یا در طول زمان ایجاد شود و ادامه ورزش یا فعالیت ممکن است آسیب را بدتر کند. شرایط دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث درد کشاله ران شوند، از جمله:

فتق یا هرنیای اینگوینال

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که چربی یا قسمتی از روده شما از طریق یک نقطه ضعیف در عضلات پایین شکم فشار می‌آورد. ممکن است یک برآمدگی در کشاله ران یا کیسه بیضه خود مشاهده کنید که یک چهارم همه مردان در طول زندگی خود دچار این مشکل می‌شوند. اگر روده یا چربی در دیواره عضله شکم گیر کند، ممکن است جریان خون آن قطع شود که به آن “فتق اینگوینال” می‌گویند.

علائم این عارضه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی یا درد ناگهانی در نزدیکی برآمدگی
  • عدم توانایی در دفع ضایعات و یا گازها
  • تهوع، استفراغ، تب

فتق اینگوینال، یک مورد اورژانسی و تهدیدکننده زندگی افراد می‌باشد.

پروستاتیت

این عارضه، تورم یا عفونت در غده پروستات شما است که در آن، علاوه بر درد، ادرار کردن نیز دشوار می‌شود.

اپیدیدیمیت

این عارضه، تورم در لوله‌ای است (اپیدیدیم) که اسپرم در آن ذخیره می‌شود که اغلب، عفونت باعث آن می‌شود.

علائم و نشانه‌های آن شامل:

  • درد در یک طرف کیسه بیضه که به آرامی ظاهر می‌شود.
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تب
  • ترشحات شیری رنگ از آلت تناسلی

اورکیت

این مشکل، تورم در یک یا هر دو بیضه است که می‌تواند باعث مشکلات ناباروری شود. همان عفونتی که پشت اپیدیدیمیت است، ممکن است باعث اورکیت شود که این دو حالت می‌توانند همزمان اتفاق بیفتند. گاهی اوقات، ویروس اوریون باعث اورکیت می‌شود.

پیچ خوردگی بیضه

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک بیضه در داخل کیسه بیضه شما پیچ خورده باشد. ممکن است به نظر برسد که لگدی از ناحیه فاق به شما زده شده است. بنابراین یک مورد اورژانسی پزشکی محسوب می‌شود. پیچش (پیچ خوردگی) جریان خون به بیضه شما را قطع می‌کند. اگر ظرف چند ساعت با جراحی باز نشود، بیضه شما از بین خواهد رفت. این عارضه اغلب در پسران نوجوان اتفاق می‌افتد.

سرطان بیضه

بیشتر اوقات، این سرطان باعث ایجاد یک توده بدون درد در داخل یا روی بیضه شما می‌شود. اما گاهی اوقات، دردناک است. این مورد یک سرطان شایع نیست و اگر زود تشخیص داده شود، تقریبا برای همیشه درمان می‌شود.

مشکلات لگن

گاهی اوقات، درد مفصل ران ناشی از آرتریت یا مشکل دیگری (گیرافتادگی استابولوم فمورال، پارگی لابروم لگن و شکستگی لگن) می‌تواند به کشاله ران شما سرایت کند. این مشکل معمولاً به آرامی ایجاد شده و ممکن است هنگام رانندگی یا نشستن روی صندلی درد آن تشدید شود.

سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه، کریستال‌های کوچکی هستند که در کلیه شما تشکیل شده و می‌توانند در لوله‌های منتهی به مثانه گیر کنند. درد ناشی از سنگ کلیه می‌تواند شدید باشد. معمولاً احساس درد ناشی از آن در کمر یا شکم شما است، اما می‌تواند در کیسه بیضه یا سر آلت تناسلی شما نیز باشد.

عفونت کلیه

این عارضه به طور معمول زمانی اتفاق می‌افتد که عفونت از مثانه خارج شده و وارد یک یا هر دو کلیه شود. علائم ممکن است شامل درد کشاله ران، تکرر ادرار و خون یا چرک در ادرار شما باشد. باکتری به نام E.coli اغلب مقصر این مشکل است.

فشار عضلانی

درد کشاله ران با نام “کشیدگی عضله کشاله ران” نیز شناخته می‌شود که اغلب یک آسیب ورزشی است. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که حرکت نامناسب مفصل ران منجر به کشش یا پارگی عضلات داخلی ران شود. همچنین درد کشاله ران پس از تعویض مفصل ران یک عارضه شایع است. کشیده شدن عضله کشاله ران معمولا باعث درد شدید و ناگهانی می‌شود. کشیدگی کشاله ران همچنین ممکن است منجر به اسپاسم عضلات داخلی ران و ضعف پا شود.

مشکلات عصبی

فشار دادن عصب در قسمت تحتانی ستون فقرات ممکن است باعث درد کشاله ران شود. بی‌حسی و گزگز در ناحیه کشاله ران نیز ممکن است رخ دهد؛ این وضعیت “رادیکولوپاتی کمری” نامیده می‌شود. فشرده شدن یک عصب (به نام گیر افتادن عصب) ممکن است باعث سوزش یا درد کشاله ران و همچنین درد در وسط ران شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بی‌حسی و گزگز نیز داشته باشند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت افتادن شدید یا آسیب دیدگی لگن به روش دیگری، کمک پزشکی ضروری است. اگر علائم زیر را به همراه درد کشاله ران دارید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • لرز
  • وجود خون در ادرار
  • ناراحتی شکم یا لگن
  • تهوع یا استفراغ
  • ناتوانی در تحمل وزن یا راه رفتن

اگر فکر می‌کنید فتق اینگوینال دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر علائم زیر را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید در اطراف برآمدگی کشاله ران شما
  • استفراغ
  • اسهال
  • تورم شکم

علائم بالا، ممکن است نشانه فتق اینگوینال باشد. این وضعیت نیاز به جراحی اورژانسی دارد. در نهایت، اگر درد و تورم شدید و یک طرفه بیضه دارید، باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است ناشی از پیچ ​​خوردگی بیضه باشد. اگر چنین باشد، باید فورا جراحی شوید.

روش‌های تشخیص درد کشاله ران

از آنجایی که درد کشاله ران می‌تواند دلایل احتمالی زیادی داشته باشد، پزشک شما می‌تواند وضعیت شما را به روش‌های مختلف تشخیص دهد. پزشک، در مورد سابقه پزشکی شما و سایر جزئیات در مورد درد کشاله ران شما، مانند موارد زیر، می‌پرسد:

  • درد چه زمانی شروع شد؟
  • آیا آسیب دیده‌اید؟
  • چه چیزی درد شما را بدتر و بهتر می‌کند؟
  • آیا علائم دیگری دارید؟

در این مرحله، معمولاً به معاینه فیزیکی نیاز خواهید داشت. همچنین ممکن است برای تایید تشخیص به آزمایش‌های تصویربرداری نیز نیاز داشته باشید.

معاینه فیزیکی

در طول معاینه فیزیکی، پزشک موارد زیر روی شما انجام خواهد شد:

  • معاینه شکم
  • اگر مرد یا پسر هستید، معاینه بیضه
  • معاینه عصبی
  • یک معاینه اسکلتی عضلانی با تمرکز روی لگن شما

افراد مبتلا به مشکلات مفصل ران، اغلب هنگام خم شدن و چرخش مفصل ران دچار درد می‌شوند. نمونه‌ای از این نوع حرکت زمانی است که می‌نشینید و مچ پای خود را روی ران خود قرار می‌دهید.

تصویربرداری

کشیدگی کشاله ران تنها با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. با این حال، تشخیص علل دیگر درد کشاله ران معمولاً نیاز به تصویربرداری دارند. “اسکن اشعه ایکس” بهترین راه برای مشاهده میزان آسیب غضروف است. آنهاین روش  همچنین می‌تواند علائم دیگری از آرتروز مفصل ران مانند ایجاد زوائد استخوانی و باریک شدن فضای مفصل را نشان دهند.

 اگر به نظر برسد که درد کشاله ران شما مربوط به بیضه‌ها یا فتق باشد، پزشک ممکن است “سونوگرافی” را تجویز کند. سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از ساختارهای داخلی بدن شما استفاده می‌کند.

 اگر سنگ کلیه علت درد باشد، پزشک ممکن است “سی تی اسکن” را انتخاب کند. سی تی اسکن، چندین اشعه ایکس را می‌گیرد و آن‌ها را برای تشکیل یک تصویر سه بعدی با هم ترکیب می‌کند. سونوگرافی و سی تی اسکن شکم و لگن نیز می‌تواند مشکلات روده یا سایر بیماری‌های شکم و لگن را تشخیص دهد.

اسکن رزونانس مغناطیسی (MRI)، اغلب برای بررسی بافت نرم اطراف مفصل ران استفاده می‌شود. MRI از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخلی بدن شما استفاده می‌کند. همچنین می‌تواند عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و لابروم را نشان دهد. گاهی MRI با کنتراست انجام می‌شود. در طی این روش، نوع خاصی از رنگ به بدن شما تزریق خواهد شد. این کمک می‌کند آسیب‌های ظریف غضروف و لابروم داخل مفصل در اسکن بهتر نشان داده شوند. همچنین می‌توان از MRI ​​برای بررسی مشکلات عصبی استفاده کرد. به عنوان مثال، فشار دادن عصب در کمر گاهی اوقات می‌تواند به درد کشاله ران اشاره کند. این بدان معناست که ممکن است احساس کنید درد از کشاله ران شما می‌آید، حتی اگر آسیب در جای دیگری باشد. در مواردی مانند این، MRI  می‌تواند به یافتن منبع واقعی درد کمک کند.

تزریقات تشخیصی

اگر منبع درد نامشخص باشد، تزریق تشخیصی می‌تواند بسیار مفید باشد. در طی این روش، یک ماده بی‌حس‌کننده به نام لیدوکائین به مفصل ران تزریق می‌شود. ممکن است از سونوگرافی یا اشعه ایکس برای اطمینان از قرار گرفتن سوزن در نقطه مناسب استفاده شود. اگر درد به طور موقت از بین برود، احتمالاً منبع درد در جایی است که داروی بی‌حسی تزریق شده است. این روش توسط یک پزشک ماهر مانند جراح ارتوپد، پزشک متخصص در درمان اختلالات استخوان‌ها و عضلات انجام می‌شود. همچنین ممکن است توسط رادیولوژیست، دکتری که در تصویربرداری پزشکی متخصص است، انجام شود.

روش‌های درمان درد کشاله ران

چندین گزینه برای درمان درد کشاله ران وجود دارند که عبارتند از:

روش‌های خانگی

برخی از افرادی که به درد کشاله ران مبتلا هستند، میتوانند در خانه با خودمراقبتی ساده بهبود پیدا کنند. به عنوان مثال، اگر دچار کشیدگی کشاله ران هستید، پزشک ممکن است موارد زیر را برای کمک به کاهش درد و تورم توصیه کند:

  • باید هر گونه فعالیت ورزشی را که به طور معمول انجام می‌دادید متوقف کنید تا به کشاله ران خود فرصتی برای بهبودی بدهید. برای بسیاری، استراحت مهم‌ترین کاری است که می‌توانند برای کمک به کاهش درد خود انجام دهند.
  • می‌توانید با استفاده از کیسه یخ پیچیده شده در پارچه یا کیسه نخود فرنگی یخ زده و قرار دادن آن در نقطه دردناک، درد خود را کاهش دهید. شما باید این کار را به مدت 20 تا 30 دقیقه چند بار در روز به مدت چند روز یا تا زمانی که تورم کاهش یابد، انجام دهید.
  • پیچاندن قسمت بالای ران با یک لفاف فشرده الاستیک

برای آرتروز لگن، درمان ممکن است شامل محدود کردن فعالیت‌هایی باشد که درد را بدتر می‌کند. برای دردهای کشاله ران ناشی از مشکلات بیضه، پزشک ممکن است بالاتر نگه داشتن اندام از سطح بدن و استفاده از کمپرس سرد را توصیه کند.

داروها

داروهای مسکن بدون نسخه مانند تایلنول (استامینوفن) و ادویل (ایبوپروفن) می‌توانند برای برخی شرایط از جمله موارد زیر مفید باشند:

  • کشیدگی کشاله ران
  • آرتروز
  • پارگی لابروم هیپ
  • اوستیت پوبیس
  • یک عصب فشرده در پشت

در صورتی که درد شدید باشد، ممکن است به داروهای مسکن قوی‌تر مانند مواد مخدردار نیاز باشد. چنین داروهایی ممکن است برای شرایطی مانند موارد زیر نیاز باشند:

  • سنگ کلیه
  • شکستگی لگن
  • عفونت مفصل ران

تزریق استروئیدی مانند کورتون (کورتیزون استات)، ممکن است به برخی شرایط کمک کند. افراد مبتلا به استئوآرتریت لگن ممکن است تزریق در لگن دریافت کنند. برای اعصاب فشرده، تزریق در قسمت پایین کمر ممکن است مفید باشد. اگر درد ناشی از عفونت باشد، ممکن است آنتی بیوتیک لازم باشد. این داروها همچنین پس از جراحی برای عفونت مفصل ران استفاده می‌شوند.

فیزیوتراپی

درمان بیشتر علل درد کشاله ران مربوط به لگن، معمولاً شامل فیزیوتراپی (PT) است. مدت زمان انجام این کار بستگی به عامل ایجاد مشکل دارد. به عنوان مثال، ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل ران به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید. اگر به آرتروز لگن مبتلا هستید، ممکن است به فیزیوتراپی طولانی مدت نیاز داشته باشید. فیزیوتراپی شامل تمریناتی است که به تقویت عضلات ساق پا و لگن کمک می‌کند. برخی تمرینات همچنین می‌توانند دامنه حرکتی و انعطاف پذیری را بهبود بخشند. اگر مشکل لگن دارید، ممکن است به یک وسیله راه رفتن مانند عصا یا واکر نیز نیاز داشته باشید. اگر هم یک نوع فشار باعث درد کشاله ران شما شده، پزشک یک فیزیوتراپیست را به شما توصیه می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به شما کمک کنند ترکیبی از تمرینات کششی و تقویتی را انجام دهید. آن‌ها همچنین می‌توانند ناحیه کشاله ران شما را با گن‌های مخصوص یا با چسب ورزشی بپیچند تا به کاهش تورم کمک کنند. در برخی موارد، آنها همچنین می‌توانند به شما آموزش دهند که چگونه ناحیه کشاله ران را تقویت کنید.

جراحی

برخی از شرایط جدی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. تعداد کمی از عوارض مانند پیچ​​خوردگی بیضه یا عفونت مفصل ران، نیاز به جراحی اورژانسی دارند. در حین جراحی برای عفونت مفصل ران، ناحیه آسیب دیده با محلول نمکی شستشو داده می‌شود و بافت عفونی برداشته می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها نیز بعد از عمل برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌شوند.

جراحی‌های کمتر فوری اما ضروری برای انواع دیگر درد کشاله ران عبارتند از:

  • تعویض مفصل ران برای آرتریت پیشرفته لگن
  • جراحی آرتروسکوپی لگن برای برخی از پارگی‌های لابرال
  • جراحی رفع فشار

برای استئونکروز مفصل ران، درمان بسته به علت درد شما متفاوت است. برای چنین آسیب دیدگی، استراحت و کمپرس سرد می‌تواند مفید باشد. همچنین می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. بیشتر علل درد کشاله ران مربوط به لگن، نیاز به فیزیوتراپی دارند. شرایط جدی‌تر نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

روش‌های پیشگیری از درد کشاله ران

درد کشاله ران می‌تواند دردناک باشد و شما را از انجام فعالیت‌هایی که دوست دارید دور نگه دارد. راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید به جلوگیری از کشش کشاله ران ناشی از وارد آمدن فشار کمک کنید:

  • قبل از هر گونه فعالیت بدنی، پاها و عضلات کشاله ران خود را گرم کنید. دویدن سبک یا فعالیت‌های دیگر برای بالا بردن دمای بدن می‌تواند احتمال بروز مشکلات عضلانی در شما را کاهش دهد.
  • کفش‌هایی بپوشید که راحت و طبی باشند.
  • شدت تمرینات ورزشی خود را به آرامی بالا ببرید.
  • در صورت احساس درد یا سفتی در کشاله یا داخل ران، ورزش را متوقف کنید.
  • تمرینات تقویتی منظم را برای عضلات ران خود انجام دهید، به خصوص اگر قبلاً درد کشاله ران داشته‌اید. داشتن یک برنامه ورزشی منظم برای پیشگیری از درد کشاله ران بسیار مهم است.

همچنین از پزشک خود در مورد کارهای دیگری که می‌توانید برای کاهش احتمال کشش و درد کشاله ران انجام دهید، بپرسید.

سوالات متداول

آیا پیاده‌روی برای درد کشاله ران مفید است؟

درد کشاله ران هنگام راه رفتن به خودی خود یک علامت است و ممکن است لازم باشد از راه رفتن تا زمانیکه درمان نشده‌اید، خودداری کنید. بسته به علت، پزشک ممکن است فیزیوتراپی و یا ورزش را در حین بهبودی توصیه کند. شنا و سایر فعالیت‌های سبک گزینه‌های خوبی هستند.

آیا نشستن زیاد باعث درد کشاله ران می‌شود؟

درد کشاله ران هنگام نشستن بدتر می‌شود، زیرا این وضعیت باعث خم شدن لگن می‌شود. این درد هنگام رانندگی یا نشستن برای مدت طولانی روی صندلی نیز شایع است.

چه مدت طول می‌کشد تا عضله کشاله ران بهبود یابد؟

می‌توانید انتظار داشته باشید که کشیدگی کشاله ران بسته به شدت، بین سه تا شش هفته بهبود یابد. در صورت نیاز به جراحی، بهبودی کامل ممکن است تا سه ماه طول بکشد. به خاطر داشته باشید که زمان بهبودی شما به علت درد کشاله ران شما بستگی دارد و پزشک، دستورالعمل‌های خاصی را در مورد آنچه که باید انتظار داشته باشید به شما خواهد داد.

علت درد کشاله ران بعد از نشستن چیست؟

آرتروز مفصل ران می‌تواند بعد از نشستن یا رانندگی باعث درد کشاله ران شود. این به این دلیل است که استخوان‌های مفصل ران تغییر شکل داده و سفت شده‌اند.

کشیدگی کشاله ران چقدر می‌تواند ادامه داشته باشد؟

کشیدگی کشاله ران معمولا چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. با این حال، این ممکن است بسته به سن و سلامت عمومی شما متفاوت باشد.

آیا درد کشاله ران جدی است؟

درد کشاله ران که مداوم یا شدید است می‌تواند جدی باشد، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند تب، تهوع، استفراغ و درد در جاهای دیگر مانند، کمر، شکم، سینه، لگن یا در مردان بیضه‌ها، همراه باشد.

درد کشاله ران در زنان به چه علت است؟

معمولاً درد کشاله ران به آسیبی مربوط به استفاده بیش از حد یا فشار آوردن مربوط می‌شود. با این حال، موارد دیگر می‌تواند باعث درد کشاله ران در زنان شود. برخی از علل جدی‌تر درد کشاله ران در زنان شامل آپاندیسیت، کیست تخمدان یا حتی سرطان است. با این حال، این موارد بسیار نادر هستند.

چه ورزشی برای کشیدگی کشاله ران خوب است؟

زانوهای خود را خم کنید و پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید. به آرامی زانوهای خود را از هم باز کنید و عضلات داخل ران را بکشید. کشش را برای 15 تا 30 ثانیه نگه دارید. 3 بار این حرکت را تکرار کنید.

چه پزشکی درد کشاله ران را درمان می‌کند؟

اگر آسیب کشاله ران شما برای چند روز یا چند هفته ادامه داشت و همچنان در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند، پزشک ارتوپد یا متخصص ورزشی می‌تواند به شما کمک کند.

چگونه با درد کشاله ران بخوابم؟

اگر درد لگن و یا کشاله ران را تجربه می‌کنید، بهتر است با بالشتی در زیر ران‌های خود و به پهلو بخوابید تا لگن شما در طول خواب در یک راستا بماند و میزان بار وارده به بیرون ران و باسن را کاهش دهد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.