درد ستون فقرات از علایم کروناست؟

درد ستون فقرات از علایم کروناست؟

کمردرد در کرونا

کمردرد یک بیماری بسیار شایع می‌باشد که بعد از سرماخوردگی شایع ترین عامل مراجعه مردم به پزشکان میباشد. در طی بیماری کرونا و به دلیل اثرات التهابی کووید ۱۹ مباحث  و مقالات ضد و نقیضی بر بر ضد این که آیا کرونا می تواند ایجاد کمردرد کند و درد ستون فقرات ایجاد کند یا نه به وجود آمد.

کمردرد در کرونا
مقالات و بحث ها به حدی بود که بسیاری حتی کمردرد کورونایی را تعریف کردند و درد ستون فقرات ناشی از کرونا را به عنوان یک طبقه بندی از انواع کمردرد گنجاندند.در بسیاری از سایت های خبری رابطه کمردرد و کرونا به عنوان یک رابطه پررنگ و حتی به صورت اغراق آمیز کمردرد یک علامت کرونا نامیده شد که درست نیست.
آنچه مشخص است این است که بیماری کرونا یک بیماری ویروسی با ایجاد التهابات گسترده و واکنش‌های التهابی در بدن می باشد که این واکنش های التهابی موجب آزاد شدن سیتوکین ها و اینترلوکین ها می شود و این ها می توانند عامل ایجاد درد و به خصوص در عضلات تمام بدن و از جمله کمر باشند.

تحقیقات در دنیا بر روی بیماری کروناو علایم ان در حال انجام است ، چندین دانشگاه در دنیا بر روی تعداد زیادی بیمار کرونایی و علائم کمردرد در آنها بررسی کرده‌اند . تقریبا تمام این تحقیقات خصوصا در یکی از دانشگاه های هند تایید می کنند که کمردرد و سیاتیک نمی تواند به عنوان تنها علامت کرونا مطرح باشد. آزاد شدن فاکتورهای التهابی موجب ایجاد درد عضلانی در تمام قسمتهای بدن و بخصوص ناحیه کمر می شود ‏، علایم پرصداترین مانند تب یا تنگی نفس بی حالی شدید به سراغ فرد می اید.
بنابراین مانند هر بیماری ویروسی دیگری کرونا هم می تواند علامت درد کمر باشد و تب و بی حالی نداشته باشد و به خاطر کرونا صرفاً کمردرد داشته باشد درست نیست.

به کرات ما با بیماران زیادی مواجه هستیم که قبلاً سابقه دیسک کمر و سیاتیک داشته‌اند و برای مدت کمی و زیادی علائم این داشته‌اند اما به دلیل ضعف و بی حالی شدید ناشی از بیماری کرونا که موجب کاهش وزن و از طرفی از بین رفتن قسمتی از عضلات آنها شده درد شدید در ناحیه کمر و پاها برای آنها ایجاد شده و در واقع دیسک کمر و درد سیاتیک در آنها به شدت تحریک شده است .این حالت را نمی‌توان تحت عنوان کمردرد ناشی از کرونا نامید بلکه به دلیل تحلیل عضلات دیسک کمر به عصب ها راحت تر برخورد کرده و علائم کمردرد و سیاتیک ایجاد شده است .

کمردرد در کرونا
آنچه در تجربه ما به دست آمده این است که بیماران مبتلا به کرونا دست ساز نقاهت باید بلافاصله به توانبخشی خود علاوه بر توانبخشی تنفسی بپردازند یعنی علاوه بر اینکه سعی می‌کنند ظرفیت ریه خود را به حالت اولیه برگرداند و ورزش های تنفسی را انجام می‌دهند باید و ستون فقرات خصوص ناحیه کمر و عضلات پاها را انجام دهند
کمردرد در بیماران بسیار بدحال کرونایی ممکن است علاوه بر علت ناشی از تحلیل رفتن عضلات به دلیل وضعیت بد قرارگیری یا ساعات طولانی قرار گیری در یک حالت هم اتفاق بیفتد.
مسئله دیگری که این روزها با آن مواجه هستیم این است که بسیاری از بیمارانی که کمردرد های قدیمی داشته‌اند و دیسک کمر و کمردرد و سیاتیک که ناشی از بیماری دیسک کمر آنها مدت‌ها کنترل بوده به دلیل عدم تحرک بدنی و عدم انجام ورزش یا نرفتن به باشگاه های ورزشی دچار کمردرد شدید و عود کمردرد شده اند

دیسک کمر و سیاتیک
توصیه می کنیم در صورتی که امکان رفتن به باشگاه های ورزشی یا شرایط مناسب برای استفاده از ورزش های هوازی برای شما مقدور نمی باشد حداقل در خانه از ورزش های مرتبط با دیسک کمر و سیاتیک و همینطور گردن غافل نباشید.

جهت رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.