تاثیر مگنت تراپی (مغناطیس درمانی) برای رفع درد بدن و تسریع بهبودی

تاثیر مگنت تراپی (مغناطیس درمانی) برای رفع درد بدن و تسریع بهبودی

فن آوری معاصر مگنت درمانی تحریکی در سه حالت مختلف (طبیعی، فعال و آرامش بخش) کار می‌کند و برای اثرات سلولی و سیستمیک آن متمایز است. این درمان امنیت انرژی سلولی را بهبود می‌بخشد، مکانیسم‌های خود تنظیم کننده را تحریک می‌کند، اثر مخرب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و توانایی‌های دفاع بدن را افزایش می‌دهد. مگنت درمانی انگیزشی در سطح سیستمیک گردش خون را افزایش می‌دهد، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و توانایی‌های فیزیکی و ذهنی بدن را بالا می‌برد. و منجر به آرامش، کاهش استرس و ایجاد خواب سالم می‌شود. همچنین دارای اثر مسکن است.

مگنت تراپی چه کاربردی در فیزیوتراپی دارد؟

مگنت‌های استاتیک مانند گردنبند و دستبند برای قرن‌هاست که در تلاش برای از بین بردن درد استفاده شده است. گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد که افراد پس از استفاده از مگنت‌های استاتیکی در ناحیه درد، تکسین قابل توجه و بارها رهایی بی نظیری را تجربه کرده‌اند. درمان میدان الکترومغناطیسی PEMF  از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی برای رفع انواع مشکلات مربوط به بیماری‌های مختلف استفاده می‌کند.  PEMF  مزایای زیر را بدون عوارض جانبی نامطلوب ارائه می‌دهد:

  •  کاهش درد
  •  کاهش التهاب
  •  افزایش دامنه حرکت
  •  بهبود عملکردی سریع تر
  •  کاهش تحلیل عضله پس از جراحی
  •  افزایش استحکام کششی در رباط‌ها
  •  بهبود سریع تر زخم‌های پوستی
  •  بهبود شکل گیری مویرگ‌ها
  •  تسریع بازسازی عصب
  •  کاهش نکروز بافت

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر سپهریان برای درمان انواع بیماری‌های اسکلتی عضلانی به کلینیک دکتر سپهریان مراجعه فرمایید. ایشان پس از معاینه دقیق بیمار و تشخیص علت بیماری بهترین برنامه درمانی راپیشنهاد خواهند کرد. یکی از روش‌های درمانی که دکتر به برخی بیماران توصیه می کنند مگنت تراپی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

تلفن‌های کلینیک : 0216657699102166914650

مگنت تراپی چیست؟

درمان مغناطیسی یک روش بی خطر و غیر تهاجمی است که برای اعمال میدان‌های مغناطیسی به بدن برای اهداف درمانی استفاده می‌شود. دستگاه مگنت تراپی چه به طور مستقل و چه به عنوان یک مکمل در درمان فعلی شما استفاده شود، موجب تسکین درد مؤثر برای طیف وسیعی از مشکلات می‌شود، و این یک انتخاب عالی برای هر فردی خواهد بود. این درمان به تسریع فرایند بهبودی کمک می‌کند و می‌تواند کیفیت خواب را بدون عوارض جانبی بهبود بخشد. در مگنت تراپی یا الکتروماگنتیک تراپی از سه میدان مثبت، منفی و پالسی استفاده می‌شود:

میدان مثبت

در درمان‌های مگنت تراپی معمولاً از اینگونه میدان‌ها استفاده نمی‌شود. اگر میدان مثبت با فركانس بالا در اطراف سر استفاده شود، می‌تواند ترشح اندورفین را تحریك كرده و باعث وابستگی شود و این یكی از جدی‌ترین عوارض میدان‌های مثبت است. در صدمه نخاعی یا فشار توده فضاگیر روی نخاع و یا بیماری MS (مولیتپل اسکلروزیس) می‌توان از میدان مثبت استفاده كرد و مثال دیگر تحریك هورمون‌های آدرنوكورتیكال توسط میدان مثبت است.

میدان منفی

تاثیر میدان مغناطیسی منفی بر كاهش درد از میدان مثبت و MIX خیلی بیشتر است اثرات درمانی میدان منفی به طور كلی عبارتست از:
افزایش اكسیژناسیون سلول، افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌های باكتریال و ویرال، كاهش ادم و التهاب، كاهش چربی و كلسیم انباشته شده در دیواره رگ‌ها، افزایش تمركز ذهنی و رفع پرفعالیتی حرکتی ، مشكلات رفتاری و سایر اختلالات.

میدان‌های مغناطیسی پالسی

شما احتمالا می‌دانید که غذا، آب، نور خورشید و اکسیژن برای زندگی ضروری هستند، اما یک عنصر پنجم برای سلامتی وجود دارد که به همان اندازه حیاتی است و اغلب نادیده گرفته می‌شود: میدان مغناطیسی زمین و PEMF مربوط به آن (میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی). این فرکانس‌ها برای ریتم‌های روزانه بدن انسان، تولید انرژی و حتی حفظ بدن از درد ضروری هستند. علم جدید درمان PEMF (شاخه‌ای از پزشکی انرژی)، بر اساس نظریه میدان کوانتومی مدرن، بسیاری از مزایای سلامتی آن را اثبات می‌کند. بیایید در مورد درمانی صحبت کنیم که به سرعت، و موثر عمل می‌کند و واقعا بافت آسیب دیده را در سطح سلولی درمان و ترمیم می‌کند. هر احساس درد یا آسیب دیدگی که داشته باشید، درمان  PEMF می‌تواند نتایج خوبی برای تکسین این درد و بهبود توانبخشی بیشتر فراهم کند به نحوی که دیگر درمان‌ها قادر نخواهند بود.

PEMF درمانی چیست؟

درمان میدان الکترومغناطیسی پالسی، که به PEMF  نیز شناخته می‌شود، درمان بدون دارو، غیر تهاجمی، درمان جایگزین تسکین درد است که همچنین باعث تسریع بهبودی برای بیماری‌ها و صدمات می‌شود. علاوه بر این، درمان PEMF با کمک به تولید انرژی و بازسازی سلول‌های بدن، باعث بهبود خواب، تمرکز ذهنی و عملکرد کلی بدن می‌شود.

مزایای میدان الکترومغناطیسی پالسی

  •  از بهبود کامل بافت آسیب دیده یا التهاب حمایت می‌کند.
  •  درد را برطرف می‌کند.
  •  تورم و التهاب را کاهش می‌دهد.
  •  گردش خون را افزایش می‌دهد.
  •  از عملکرد سیستم عصبی پشتیبانی می‌نماید.
  •  روند بهبود طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

PEMF درمانی چگونه کار می‌کند؟

PEMF درمانی چگونه کار می‌کند؟

بدون تبادل الکترومغناطیسی بین سلول‌ها، هیچ چیزی در بدن اتفاق نمی‌افتد. شیمی انسان توسط انرژی الکترومغناطیسی طبیعی کنترل می‌شود. وقتی این انرژی الکترومغناطیسی مختل می‌شود (به عنوان مثال، در اثر یک رژیم غذایی بد، کبودی کوچک تا آسیب جدی یا صرفا در اثر پیر شدن)، سلول‌ها دچار اختلال می‌شوند. اگر سلول‌ها سالم نباشند، بدن سالم نخواهد بود. وقتی یک میدان الکترومغناطیسی مکمل به بدن وارد می‌شود، تبادل الکترومغناطیسی سالم می‌تواند دوباره برقرار شود. به همین دلیل است که PEMF بسیار مفید است و قادر به تحریک تمام سطوح بدن می‌باشد. هنگامی که درمان PEMF در خارج از بدن استفاده می‌شود، به طور کامل به بدن نفوذ کرده و بر سلول‌ها، اندام‌ها، بافت‌ها و در نتیجه کل بدن اثر می‌کند. حداقل 800 مقالات بازبینی شده در دست بررسی است که حاکی از آن است که جریان الکتریکی و شوک الکتریکی می‌توانند بهبودی در استخوان‌ها و سایر بافت‌ها مانند رباط‌ها و تاندون‌ها را بهبود بخشند. با این حال، مشکل به طور مداوم به دو عامل وابسته است:

  • قرار دادن الکترودها که به اندازه کافی نزدیک به بافت هستند که به صورت الکتریکی تحریک می‌شوند.
  • این واقعیت که جریان الکتریکی آزاد مسیر دلخواه با کمترین مقاومت را دنبال می‌کند.

این مشکل توسط دستگاه‌های PEMF برطرف شده است که از میدان‌های مغناطیسی قابل مقایسه با میدان‌های الکتریکی مستقیم استفاده می‌کنند و محدوده وسیعی از بدن را محاصره می‌کنند. این دستگاه‌ها برای حفظ تنش سطحی الکتریکی همه غشاهای سلولی در بدن طراحی شده‌اند. هنگامی که تنش سطحی الکتریکی غشای سلولی حفظ می‌شود، سلول‌های عصبی، بافت و عضله قادر به افزایش بهره وری خود می‌باشند، زیرا مواد مغذی از طریق حرکت به راحتی و کارآمد به سلول منتقل می‌شوند. علاوه بر این، زمانی که تنش سطحی الکتریکی غشای سلولی حفظ می‌شود، جریان خون به سلول‌های قرمز بهبود یافته تا اکسیژن بیشتری را در سراسر بدن توزیع کند و در نهایت باعث تقویت سیستم ایمنی برای تسریع بهبودی شود. به طور کلی، عملکرد بهتر سلول باعث عملکرد بهتر بدن می‌شود.

مگنت تراپی چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

مگنت تراپی چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

از آن جا که واکنش سلولی در هر فرد اتفاق می‌افتد، میدان مغناطیسی وابسته به شرایط خاصی نیست. در نتیجه، درمان PEMF می‌تواند برای کمک به اکثر مشکلات استفاده شود. در واقع، مطالعات بالینی نشان داده است که PEMF قادر به درمان موارد زیر می‌باشد:

  •  افزایش گردش خون
  •  کاهش التهاب
  •  تسریع بهبود استخوان
  •  افزایش عملکرد عضلانی
  •  کاهش اثرات استرس
  •  بهبود اکسیژن خون و بسیاری دیگر

سوالات متداول

پرسش‌های رایج درباره مگنت تراپی

برخی از پرسش‌های رایج درباره مگنت تراپی عبارتند از:

آیا مگنت درمانی بی خطر است؟

بله، درمان مغناطیسی بسیار ایمن است. هیچگونه عارضه ای در اثر استفاده درست از آن گزارش نشده است. شرایط خاصی وجود دارد که نباید از مگنت درمانی استفاده کرد، مثلا اگر دستگاه ضربان ساز قلب، فیبریلاتور قلب، و پمپ انسولین دارید، یا از تشک‌های الکتریکی یا پدهای گرم کننده یا هر وسیله الکترو پزشکی نصب شده دیگر استفاده می‌کنید یا بارداری هستید باید به پزشک اطلاع بدهید.

مگنت درمانی برای رفع مشکلات درد چگونه کار می‌کند؟

تمام عملکردهای فیزیکی و روانی توسط میدان‌های الکترومغناطیسی تولید شده در اثر حرکت الکتروشیمیایی (یون‌ها) در داخل بدن کنترل می‌شوند. هنگامی که یک آسیب اتفاق می‌افتد و بافت آسیب می‌بیند، یون‌های با بار مثبت به منطقه آسیب دیده حرکت می‌کنند، باعث درد و ایجاد التهاب می‌شوند. به منظور جلوگیری از درد و التهاب و تسریع بهبودی، میدان‌های الکترومغناطیسی در محل آسیب باید به تعادل طبیعی خود بازگردانده شوند. استفاده از یک میدان مغناطیسی در ناحیه آسیب دیده به بازگرداندن میدان‌های الکترومغناطیسی به سطوح نرمال کمک می‌کند. میدان مغناطیسی، دیواره‌های مویرگی، و همچنین بافت‌های عضلانی و همبند اطراف آن را شل می‌کند و باعث افزایش جریان خون می‌شود. اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به محل آسیب منتقل می شوند، در حالی که سموم مربوط به التهاب حذف می شوند. روند کلی، تعادل الکترومغناطیسی طبیعی ناحیه را بازمیگرداند، درد و التهاب را کاهش و بهبودی را تسریع می‌کند.

در طی چه مدت نتیجه می‌گیرید؟

هر فرد نتایج دلخواه را در یک زمان متفاوت تجربه می‌کند. این مسئله تا حد زیادی به شدت شرایط و مدت زمان وجود آن بستگی دارد. بعضی از کاربران در عرض چند دقیقه احساس راحتی می‌کنند، بعضی دیگر گفته اند که چند ساعت طول می‌کشد، در حالی که سایر افراد گزارش می‌کنند که چند روز طول می‌کشد.

آیا مگنت درمانی یک روش جایگزین درمانی رسما شناخته شده است؟

بله برخی از دانشمندان مگنت تراپی را به عنوان یک فرم پزشکی انرژی طبقه بندی کردند.

درمان الکترومغناطیسی پالسی دقیقا چه مدت دوام دارد؟

بسته به آسیب و قدرت پالس الکتریکی که در طول درمان استفاده می‌شود، جلسات به طور معمول بین 10 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

آیا میدان الکترومغناطیسی پالسی مستقیما روی پوست اعمال می‌شود؟

خیر، روی لباس اعمال می‌شود.

برای بهبودی کامل چند جلسه درمانی نیاز است؟

شما احتمالا پس از تنها یک درمان احساس بهبودی می‌کنید، اما بسته به آسیب، معمولا به طور متوسط 6-8 درمان لازم است تا ناحیه آسیب دیده را کاملا بازیابی نمایید.
هزینه مگنت درمانی چقدر است؟

هزینه مگنت درمانی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می باشد. جهت رفاه حال بیماران مگنت تراپی در داخل بسته های درمانی بیماران به گونه ای گنجانده شده که بیماران در جلساتی از آن استفاده می کنند و هزیته جداگانه ای برای آن نمی پردازند.

کلنیک تخصصی درد پیشگام : ۶۶۵۷۶۹۹۱ _ ۶۶۹۱۴۶۵۰

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.