آیا دردپای کودکان که در بسیاری از آنها ایجاد میشود درد رشد استخوان هاست؟

آیا دردپای کودکان که در بسیاری از آنها ایجاد میشود درد رشد استخوان هاست؟

درد پای کودکان

والدین توجه کنند که درد پای کودکان را نباید تنها  نشانه‌ای از رشد استخوان‌ دانست و گاهی خصوصا در مواردی که شامل زمان می شود آن را هشداری برای مبتلا شدن به بیماری‌های استخوانی جدی حتی در حد و اندازه های تومر استخوان دانست. جالب است بدانید بعضی از انواع تومور های استخوانی مختص سنین کودکی است خصوصا تومر های اطراف ران و زانو. این بیماران هم ممکن است ابتدا با درد پای کودکان مدت ها سرگردان بمانند و هنگامی به پزشک برسند که کمک چندانی نتوان به آنها کرد.

 گاهی مواقع درد پای کودکان بعد از سن سه سالگی و به  هنگام شب ایجاد می شود که اکثرا پدرو مادر ها این  دردها را  ناشی از رشد استخوان‌بندی و به اصلاح استخوان ترکان کودکان خود می شمرند  اما که این وضعیت هر چند که شایع می باشد  نباید برای مدت  طولانی و مثلا بیش از 1 ماه  مورد بی توجهی  قرار گیرد چون می تواند حتی شروعی برای بیماری های روماتیسمی کودکتن باشد.

روماتویید آرترویید جوانان یا JRA هم از سنین کودکی شروع می شود و می تواند با درد پای کودکان به همراه تعدادی التهابات مفصلی دیگر همراه باشد.

درد پای کودکان به دلیل روماتیسم چندان نادر نیست ولی علاوه بر ژنتیک به عنوان مهمترین عامل سبک زندگی و بی‌تحرکی، چاقی و رژیم غذایی ناسالم و پر از مواد نگهدارنده و چربی روند از  این بیماری مفصلی را رشد می دهد.

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما