چه ورزشی بعد زانو درد مفید است؟

در یک اسیب ورزشی زانویم صدمه دیده چه ورزش هایی میتوانم در حال حاضر انجام دهم؟ شنا خوب است؟ کی می توانم فوتبال بازی کنم؟

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی معتقدند ورزش اساس درمان, پیشگیری و نگهداری  بعد از درمان در بیماری های اسکلتی -عضلانی می باشد اما به طور کلی چه ورزش های دینامیکی  برای زانوهای ما مفید و کدام مضر است؟

بعد از اسیب زانو ورزش دینامیک لزوما باید بعد از ورزش استاتیک تجویز شود

آب درمانی

اغلب شنا كردن اولین پیشنهاد  پزشكان است. و شاید واقعا شنا به جز شنای غورباقه برای زانوها بسیار مفید باشد اما اصولا ترجیح ما بر این است کهورزش های دینامیک از جمله شنا بعد از ورزش های استاتیک تجویز شود. یکی از پیشنهادات روتین  این است که  در قسمت كم عمق استخر  که تا قفسه سینه را اب گرفته  به مدت ده دقیقه در  عرض استخر همانند رژه رفتن سربازان راه رفت.این كار موجب ان می‌‌شود  که بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا بهبیماری از جمله  آرتروز، عضلات اطراف زانو و عضلات لگنی  تقویت شوند تا وزن قسمت های فوقانی تنه  به زانو وارد نیاید.

پیاده روی

دیگر و اغلب بعد از مرحله ورزش در اب  پیاده‌روی می باشد.  هر چند پیاده‌روی فشار چندانی  بر زانوها وارد نمی‌كند اما پیاده‌روی سریع،اگر قبلا آسیبی  همانند درگیری رباط ها و منیسک ندارید و در راه رفتن مشكلی ندارید با تجویز پزشک و با یک برنامه زمان بندی شده کمک کننده است.اما به زانوهای معیوب می تواند  آسیب ب‌رساند.

دوچرخه سواری

دوچرخه‌سواری  معمولا بر روی زانوها فشار زیادی وارد می‌كند.اما با تجویز پزشک و با ارتفاع مناسب زین دوچرخه  در بعضی از بیماران مثلا در بیماران دارای تنگی کانال نخاع مفید است. البته به عنوان یک قانون کلی   اکثر  فعالیت هایی كه فشار زیادی روی زانوها وارد نكنند و یا فعالیت‌هایی كه در آنها تغییر سرعت سریع  نداریم برای زانوها مشكل‌ساز هستند.

ورزش های  مضر برای زانو؟

هر ورزشی كه نیاز به  خم‌كردن شدید زانوها دارد  می‌تواند به زانو اسیب برساند .اگر خم كردن با  بلندكردن وزنه همراخ باشد،فشار مضاعفی به زانوها وارد می‌ شود و می‌تواند به زانو بیشتر صدمه بزند .لذا  فعالیت‌های ورزشی كه در آنها زیاد  خم می‌شوید یا پرش دارید مانند والیبال,  بسكتبال یا  فوتبال برای زانوها مضر هستند.ورزش‌هایی كه در آن حركت‌های خم‌شدن زانو و فرودآمدن روی پاها  زیاد تکرار  می‌شود هم برای زانوها مضر ند  مانند تنیس،بدمینتون و مجدا فوتبال ( !) طناب‌زدن  به رغم پریدن معمولا  آسیبی به زانو وارد نمی‌كند.ورزش‌هایی كه در آنها  می‌پرید و سپس فرود می‌آید یا  خصوصا در حال دویدن به‌طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهید مانند فوتبال ،فشار خیلی زیادی روی زانوها  و خصوصا ربا ط ACLوارد می‌كند كه می تواند منجر به آسیب‌ انها شوند.حتی مقادیر كم این فعالیت‌های ورزشی هم ممکن است  باعث آسیب به غضروف یا منیسك‌هایداخل  زانو كه از غضروف اصلی زانو  محافظت می‌كنندشود.

در ورزشكاران حرفه‌ای و باشگاه ها  با گذراندن دوران بدن سازی  اکادمیک و تقویت عضلات چهارسر لگنی هماسترینگ احتمال آسیب حین ورش در کلیه موارد گفته شده  كاهش می‌یابد. البته در کلیه ورزشکاران  قبل از شروع ورزش نیز گرم کردن ( Warm Up) و سرد کردن بعد از ورزش ( Cool Down) از اصول جلو گیری از صدمات است

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما