تاثیرات داروی گاباپنتین، پره گابالین و لیریکا بر روی دیسک کمر و سیاتیک

سلام اقای دکتر. من خانم 36 ساله هستم که به دلیل دیسک کمر و سیاتیک چند ساله اکثر پرشکان به من داروی گاباپنتین و پره گابالین و بعضی از داروهای خارجی مانند لیریکا استفاده می کنند. اما بعضی از همکارانتون می گویند گاباپنین دروی ضد تشنج است و من نباید مصرف کنم نظر شما چیست.

سلام. همانگونه که اشاره داشتید بیماری دیسک کمر با فشار روی اعصاب کمر و از جمله سیاتیک سبب ایجاد درد  وحالت بی حسی و گزگز مورمور در پا می شود. یکی از داروهای بسیار مناسب در درمان دیسک کمر و درمان سیاتیک که موجب ثبات غشا عصب و کاهش تحریک پذیری عصب می شود ، داروی گاباپنتین و زیر شاخه آن به نام پره گابالین می باشد. نوع خارجی پره گابالین را لیریکا می نامند که دارای اثرات بسیار بهتری در درمان می باشد. البته داروی لیریکا در بازار ایران قیمت زیادی دارد و باید طولانی استفاده شود. به دلیل اینکه این داروها ثبات غشا عصب را ایجاد می کنند در درمان تشنج و هم در درمان سیاتک و دیسک کمر که علایم انتشاری به پاها دارد استفاده می کنند. و تقریبا در این زمینه هیچ ارتباط دیگری با هم ندارند. با توجه به اینکه هر سه داروی گاباپنتین و پره گابالین و  لیریکا عوارض خواب آوری دارند توصیه می کنیم شب و قبل از خواب استفاده شوند.

دکتر سپهریان 09128940331

66576991

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما