تشخیص درد های کف پا با اسکن پا و ساخت کفی طبی و کفش طبی

علت درد کف پا در کلنیک تخصصی پا

تشخیص درد های کف پا با اسکن پا و ساخت کفی طبی و کفش طبی

بسیاری از ما پاهای کاملا طبیعی نداریم. طبق مطالعات، کمتر از 10 درصد از جمعیت جهان دارای پاهایی هستند که به پای طبیعی یا بی نقص شناخته می‌شود، یعنی پایی که نیاز به هیچ مراقبت یا حمایت خاص برای حفظ شکل خود زمانی که وزن بدن روی آن است، ندارد. کفش‌های ارتوپدی و کفی‌های طبی می‌توانند به عضلات، تاندون‌ها و استخوان‌های پا کمک کنند تا در بالاترین حد خود عملکرد داشته باشند. کفی‌های سفارشی ساخته شده از یک تصویر 3 بعدی پای شما و مواد خام استفاده می‌کنند. کفی کفش طبی هنگامی که به طور مناسب برای درمان وضعیت پزشکی و سفارشی تجویز می‌شوند، می‌توانند درد را نه تنها در پا، بلکه در سایر قسمت‌های بدن مانند زانو، لگن و کمر نیز کاهش دهند. پاهای شما پایه نگهداری کل اسکلت‌تان می‌باشد، در نتیجه می‌توانند در صورت کج شدن بر روی کل بدن تاثیر بگذارند.

کفی و کفش‌های طبی کلینیک تخصصی دکتر سپهریان اولین درمان برای انواع مختلف مشکلات پا که ناشی از عدم محافظت ارتوپدی کافی در هنگام راه رفتن و یا ایستادن می‌باشد را فراهم می‌کند. کفش و کفی‌های طبی به طور ویژه در بیمارانی که از درد خفیف تا شدید پا رنج می‌برند، محبوب است. متخصص ارتوپدی شما می‌تواند به شما توصیه کند که آیا یک کفی سفارشی یا یک محافظ قوس پا برای وضعیت پای شما مناسب‌تر است. به منظور مشاوره با متخصصان  در خصوص  انواع کفش و کفی‌های طبی و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره‌های  6657699109128940331 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد درد در زانو و کف پا

علل ایجاد درد در زانو و کف پا

درد در ناحیه پا می‌تواند به علت مشکل در هر بخشی از پا باشد. استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات، فاسیا، بستر ناخن، عروق خونی یا پوست می‌توانند منبع درد پا باشند.

از جمله این مشکلات می توان به :

  • جابجایی‌های کوچک بین استخوان‌های کف پا، فشار یکنواخت بر یک قسمت از پا و یا صافی کف پا اشاره کرد.
  • علت درد پا می‌تواند از طریق محل و با توجه به برخی از شایع‌ترین علل تشخیص داده شود.

هالوس والگوس یا کجی شست پا

هالوس والگوس یا کجی شست پا

هالوس والگوس یا کجی انگشت شست پا یک بیماری است که ابتدا صرفا بیمار را از نظر بد شکلی آزار می‌دهد اما به تدریج کجی انگشت شست پا بیشتر می‌شود و به دلیل التهاب کیسه ای کوچک در کنار آن به نام بورس سبب درناک شدن آن می شود. در مراحل اولیه استفاده از پد بین انگشتی و در مرحله پیشرفته تر استفاده از اسپلینت شبانه جهت صاف کردن انگشت شست پا در درمان کمک کننده است. همچنین استفاده از لیزردرمانی هم در درمان در کاهش التهاب بورس کنار انگشت شست کمک کننده می‌باشد و موجب درمان این ناحیه درناک می‌شود.

پاشنه درد

پاشنه درد

درد پاشنه پا عل بسیار متعدد دارد و باید به صورت صحیح تشخیص و درمان شود تا هم بیماری مزمن نشود و هم به دلیل بی تحرکی موجب سیکل معیوب و تشدید مشکل فرد نشود. در اکثر بیماری های پاشنه استفاده از کفش و کفی مناسب جز لاینفک درمان می‌باشد.

خارپاشنه یا فاشیت پلانتار

خارپاشنه یا فاشیت پلانتار

درد و حساسیت روی برجستگی استخوان پاشنه را اصطلاحا خارپاشنه می‌گویند. درحقیقت خارپاشنه باعث درد نیست بلکه درد به علت التهاب محل چسبیدن نیام کف پایی به برجستگی استخوان پاشنه است. درمان خارپاشنه باید بالشتکی نرم روی کفی وکفش طبی ایجاد کرد که فشار وارد بر روی خارپاشنه پا کمتر شودتا دردپا کمترشود.

متاتارسالژی قدامی

متاتارسالژی قدامی

در این بیماران حساسیت روی سر متاتارس در کف پا وجود دارد، متاتارس ها نواحی هستند که در ناحیه جلو پا قرار گرفته‌اند و در هنگام راه رفتن فرد در کف پا به خصوص در جلو پا احساس درد کف پا می‌کند.

خانم‌هایی که از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کنند، دونده‌ها، افرادی که با کفش نامناسب راه می‌روند، بیمارانی که دارای کف پا صاف هستند یا دارای قوس کف پا زیاد می‌باشند موجب تحریک لیگامان‌های ریز سر متاتارس‌ها شده و بیماری متاتارسالژی را ایجاد می‌کنند.

در درمان این نواحی از درد کف پا  مداخله کفش و کفی طبی با تمرکز از استفاده از متاتارسال پد یا بالشتک کوچکی در جلو کفش می‌باشد تا فشار ا از ناحیه دردناک به سایر نواحی پا پخش کند.

البته توجه به صافی کف پا و درمان آن و همچنین توجه به قوس زیاد پا و درمان آن هم بسیار مهم است و باید همزمان انجام شود.

کاربرد کفش و کفی طبی در درمان ناراحتی های پا

کاربرد کفش و کفی طبی در درمان ناراحتی های پا

کفش وسیله‌ای برای حفاظت و پوشانیدن پا در موقع راه رفتن است. کفش طبی نقش مهمی در جلوگیری از برگشت تغییر شکل‌های اصلاح شده پا،از وارد آمدن فشار بیش از حد روی یک قسمت از پا جلوگیری کرده و فشار را به قسمت‌های دیگر پا تقسیم  و باعث کاهش درد در کف پا و خصوصا در زانو درد ها دارد.

متاسفانه کفش طبی در جامعه حالت تجاری پیدا کرده و هر نوع کفش راحت و استانداردی نام طبی به خود گرفته است. منظور از طبی یعنی ساخت کفش متناسب با مشکل ساختاری کف پا و زانو و کمر یک فرد. مثلا فردی با آرتروز زانو ممکن است از کفی و کفش خاصی استفاده کند که با کفی و کفش طبی فردی که دارای کف پای صاف یا دیابت و …. می‌باشد متفاوت است.

استفاده از کفی طبی و کفش طبی ممکن است در موارد زیر تجویز شود:

  •  درد کف پا
  • کف پای صاف

کفی طبی برای کف پای صاف  بسیار یک از رایج ترین علل ساخت کفی طبی  می‌باشد. کف پای صاف می‌تواند علتی برای کمردرد، زانوردرد و حتی انحرافات ستون فقرات باشد و توصیه ما این است که بعد از سن 3 سالگی از کفی طبی برای کف پا صاف استفاده کنید.

  •  خار پاشنه
  •  آرتروز زانو

با ایجاد قوس طولی در کف پا و وج هایی در داخل و خارج پا درد زانو  را می‌توان کم کرد. بر اساس تاییده انجمن طب فیزیکی و توانبخشی استفاده از کفی لبه خارجی سبب کاهش درد در آرتروز زانو در حدی می‌شود که باعث کاهش قابل توجه مصرف داروهای مسکن در فرد می‌شود. میزان این لبه با معاینه متخصصین طب فیزیکی و بعد از اسکن پا به دست می‌آید. جالب است بدانید که تقریبا تمام کفش‌هایی که در کفش فروشی‌ها تحت عنوان کفش طبی به فروش می‌روند، دارای لبه داخلی هستند که مشکل بیماران دراری آرتروز زانو را تشدید می‌کنند. (هر چند ممکن است در بعضی بیماران غیر آرتروزی و افراد سالم کفش مناسبی باشند)

  • کمک به کنترل درد سیاتیک
  • اصلاح وضعیت راه رفتن کودکان
  • بیماران دیابتی
  • زانو پرانتزی و ضربدری
  • پیچ خوردگی مچ پا
  • بی حسی پا

با استفاده از کفی و کفش طبی می‌توان حرکات بعضی از مفاصل دردناک مثلا (هالوکس والگوس پا) در موقع راه رفتن و همچنین توضیع نیرو در مفصل زانو اصلاح و کاهش درد زانو کرد.

ساخت کفی طبی

ساخت کفی طبی

بهترین روش ساخت کفی طبی مبتنی بر اسکن کف پا یا قالبگیری پا می‌باشد. کفی طبی باید بر اساس مشکل ای فرد ساخته شود و اینکه صرفا یک کفی قوس دار آماده در بازار را در کفش قرار دهیم، کمکی به درمان درد کف پا و اصلاح ارگونومی کف پا نکرده‌ایم. مسلما کفی طبی که برای یک  خواهر هم ساخته می‌شود دقیقا ممکن است برای خواهر دیگر قابل استفاده نباشد. درقسمت ارتوپدی فنی کلینیک تخصصی دکتر سپهریان قالبگیری کفش جهت دفورمیتی‌های پا انجام می‌شود.

اسکن کف پا و کفی‌های سفارشی 

اسکن کف پا و کفی‌های سفارشی

با توجه به اینكه ما در هر قدم گذاشتن و برداشتن مراحل مختلفی را در پاشنه  پنجه پا كف پا وحتی عضلات ساق پا ران و لگن طی می‌كنیم كه در حد چند صدم ثانیه می‌باشد ارزیابی آن حتی توسط متبحرترین پزشكان بسیار مشكل می‌باشد. دستگاه اسكن علاوه بر ارزیابی طرز راه رفتن مشكلات كف پا را اسكن كرده و الگوی مناسبی را به شكل سه بعدی درصفحه مونیتور مجسم می‌كند كه می‌تواند جزئیات مشكلات كف پا را نشان دهد و  براساس آن هم میتواند كفی مناسب و منطبق  بر اصول علمی برای بیمار ساخت.

 این كفی مناسب  متناسب با مشخصات هر فردی میتواند الگوی غلط راه رفتن را  اصلاح كند. لذا یك معاینه دقیق توسط پزشك مجرب و متخصص در این زمینه و در دستگاه اسكن میتواند بسیاری از مشكلات كف پا را در قالب كفی مناسب برطرف كند.

در کلنیک تخصصی پیشگام و تحت نظارت دکتر سپهریان و مهندسین ارتوپدی فنی کیلنیک این افتخار را داریم که با کمک به روزترین اسکن کف پا و ساخت به مدرن‌ترین کفی های طبی متناسب با مشکل فرد توسط دستگاه CNC عمده ناهنجاری‌های مرتبط با کف پا را درمان می کنیم.

توجه کنید که بسیاری از بیمارانی که از دیسک کمر رنج می‌برند مبتلا به دردهای کف پا در طولانی مدت می‌شوند، این بیماران اغلب تصور می‌کنند درد مرتبط به دیسک آنها که در گذشته داشته‌اند کاملا خوب شده و در حال حاضر صرفا مشکل در کف پا دارند، ولی باید هم با کفی طبی مناسب به این بیماران کمک کرد و هم منشا اصلی مشکل که اعصابی است که مکررا در کمر تحریک می شود با روش های نوین طب فیزیکی غیرفعال کرد.

انواع کفی و کفش‌های طبی(ارتوپدی)

 کفی و کفش دیابتی

کفی و کفش دیابتی

بسیاری از بیماران مبتلا به قند خون بالا و دیابتی دچار اشکال در اعصاب بدن و به خصوص اعصاب کف پا می‌شوند که به کمک تست نوار عصب و عضله قابل شناسایی می‌باشد. این اختلال در کف پا افراد دیابتی ممکن است توسط خود بیمار احساس نشود ولی به راحتی به دلیل کاهش حس و اختلال عروقی می‌تواند موجب مشکل ، زخم شدن و حتی عفونت کف پا در افراد دیابتی شود که در مواردی گاها موجب قطع پای افراد دیابتی می‌شود.

به همین دلیل استفاده از کفی طبی مناسب و کفش تخصصی زیر نظر متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی می‌تواند در یک فرد دیابتی به نجات پای فرد منتهی شود. کفش و کفی طبی دیابتی باید دو خاصیت محافظتی کف پا و ضربه گیری  پا را داشته باشد. کفی و کفش طبی می بایست در تطابق با پای بیمار طوری ساخته شود که نرم وعمیق بوده و فشار را بر کف پا توضیع کند. پوشیدن آن کاملا راحت بوده و راه رفتن با آن خالی از اشکال باشد. استفاده از اسکن کف پا و در موارد مفصل شارکو استفاده از قالب گیری  و ساخت کفش مناسب با توجه به احتمال نوروپاتی در بیمار دیابتی موجب کاهش مشکل بیمار می شود.

کفش طبی کودکان

کفش طبی کودکان

 کودکان در منزل بهتر است پابرهنه بوده ولی گاهی باید  از کفش طبی استفاده کنند. بدین ترتیب پای کودک آزاد  بوده و ضمن راه رفتن مفاصل پا و زانوو عضلات پا و زانواز حرکات  خوبی برخوردار می باشند. با استفاده از این کفش طبی عضلات کف پا تقویت شده و قوس طولی کف پا شکل مناسب به خود می‌گیرد.

 کفش طبی در کودکان به چند منظور به کار می‌رود:

  • اصلاح تغییر شکل‌های موجود در پا مثل پا چنبری,کالکانئوس والگوس، صافی کف پا
  • نگهداری تغییر شکل‌های اصلاح شده به وسیله قالبگیری  کف پا کم کردن  فشار روی بعضی قسمت‌های پا مثل کم کردن فشار روی پاشنه پا

اصلاح تغییر شکل‌های اطراف زانو (واروس و والگوس زانو). در والگوس زانو، بالاآوردن پاشنه پا در طرف داخل پا  و در واروس زانو، بالا آوردن پاشنه پا در طرف خارج پا.

واروس فیزیولوژیک زانو در کودکان خود به خود اصلاح شده و حتی در بعضی ازموارد  بعد ازاصلاح خودبخود مختصری هم به والگوس  پا می‌رود.

نمونه‌ای از کفش ارتوپدی کودک

نمونه‌ای از کفش ارتوپدی کودک

 کفش طبی که برای کودکان به کار میرود بهتر است از نوع پوتین باشد.

سایر  کفی های طبی

  • کفی طبی نیمه سخت:از جنس مواد پلی اورتان یا چوب پنبه
  • کفی طبی سخت:از جنس فلز که امروزه بیشتر از جنس پلاستیک
  • کفی طبی نرم:از جنس اسفنج نرم (پلاستوزوت)
  • کفی نیمه سخت
  • کفی سخت
  • کفی نرم

دکترمحمدحسین سپهریان ( متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)

تلفن تماس: 66576991

جهت رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما